• Anonym (Hej)

Bunkra varor

Vilka varor kommer öka ännu mer i butikerna tror ni? Vilka ska man bunkra. 

• Svar på tråden Bunkra varor
  • Anonym (Blandning)
    Anonym (.2) skrev 2022-03-09 12:45:08 följande:
    Ja, blir det strömavbrott på sommaren är det problem. På vintern kan man ha maten utomhus, på balkongen eller i bilen. Inte optimalt, men fungerar ett tag. Naturligtvis måste man även ha andra varor hemma.
    Tydligen var förslaget ett skämt!

Rätt intressant att folk vill sprida konstig information och skämta. 
  • Anonym (.2)
    Anonym (Blandning) skrev 2022-03-09 13:00:45 följande:
    Tydligen var förslaget ett skämt!

Rätt intressant att folk vill sprida konstig information och skämta. 
    Jag förstod att det var ett skämt, men faktum kvarstår. Man kan ta tillvara även på frysvaror om strömmen går, om än inte lika länge som andra varor. 
  • Anonym (Blandning)
    Anonym (Suck) skrev 2022-03-09 11:20:55 följande:
    Bunkra då tänker jag snarare att det ska hålla minst ett halvår, helst ett år. Nåt som bara håller nån månad är för mig mat man äter "här och nu". Och självklart behöver man se till att ha variation i sitt förråd, inte bara pasta som nån skrev förut (du?).
    Ja, precis, jag tänker att det är viktigt att ha en blandning och faktiskt köpa mat för här och nu och successivt bygga upp ett bättre förråd.

Jag tänker att ägg ofta håller i tre månader och värmebehandlad mjölk ofta håller i nått år. Det är prisvärt mat att köpa hem i det läge som råder nu.

Att hålla på att just nu preppa med frystorkad camping-mat är oonödigt dyrt. Då är det kanske mer rimligt att köpa en flaska saft, lite sylt, lite extra ägg, lite knäckebröd, lite frysvaror och någon enstaka burk ravioli/köttsoppa/bullens korv.

Sen om det handlar om att verkligen skaffa ett jättestort förråd av det som behövs för överlevnad, så får ju TS funderara över vad hen behöver.

Som någon skrev kan man fylla pant med vatten. Man har oftast grejer hemma. Men har man inte det så bör man satsa på sådant som man äter och sådant man har råd med.....
  • Lönnsirap

Kaffe, socker och sprit är mitt spontana och tämligen ohälsosamma svar. 

Sen är det väl smart med sådant som håller sig och som man gissar kommer behövas, eller bli dyrare. 

• Anonym (Jo)

Har inte bunkrat men har bra med det som behövs

• Anonym (U)
    Anonym (Hej) skrev 2022-03-09 08:59:03 följande:

Dryga svar undanbedes. Mår ni bättre om ni svarar lite drygt ? 

Som man frågar får man svar.
    Ställer man som vuxen den frågan så är det mycket man inte fattat.
  • Anonym (Icke)

Inte bunkrat nåt, men misstänker att bunkring var anledningen till att precis alla burkar champinjoner var slut på Willys. 

• Anonym (Survivalist)
    Dr Nail skrev 2022-03-09 12:21:06 följande:

Ska man förbereda sig (preppa) smart då är det frysvaror som gäller för de håller längst! Kycklingfile, lax, blandfärs - sådana varor.

Du skojar va? O sen försvinner elen o du kan varken kyla eller laga till allt du bunkrat i frysen?

Burkmat, torrvaror rätt förvarat o i rotation är bättre. Men jag håller med om att det är bra att tänka näring, som i protein o fett snarare än tomma bukfyllekalorier utan näring.
  • Anonym (.)
    Anonym (Suck) skrev 2022-03-09 10:15:31 följande:
    Man kan inte bunkra färska ägg och mjölk någon längre tid. Pulvermjölk är iaf en lösning då.
    FEL.
    Färska ägg håller ca 3 månader i rumstemperatur, i kyl mer än 6 månader. Pröva får du se. Det har jag gjort och det funkar utmärkt.

Förr i tiden när det inte fanns vare sig kyl eller frys så lagrade man mjölk genom att göra os och äggen lade man i vatten, så kallade vattenägg. Det funkar lika bra att smörja in dem i vaselin eller annat fast fett.

Det som gör att mat åldras är oxidation, kontakt med luft (syre). Vatten och vaselin hindrar detta.
  • Anonym (Hejhej)
    Aniiee skrev 2022-03-09 09:11:34 följande:
    Aaahh... om ca 50 år, eller så.... Däst föredatumen på helkonserver är lag, inte när sakerna faktiskt blir dåliga. Helkonserver håller i mist 70 år om de inte blir skadade. Men jag håller ändå med, ska man ha så ska man ha sånt man äter.
    Har du provat så gamla konserver?
Svar på tråden Bunkra varor