• Anonym (Porrig)

PORR - moral

I alla diskussioner ang om porr är ok i förhållanden handlar det bara om svartsjuka och osäkerhet som motargument.

För mig är det annorlunda. Jag är uppväxt inom porrkretsar, har sett och hört baksidan. Jag är emot industrin rent moraliskt, att som porrkonsument kan man omöjligt veta om man stödjer övergrepp eller inte, oavsätt om det heter "amatör".

Att vara ihop med en person som skiter i om hen stödjer övergrepp är för mig avtändande för hela personligheten, inte bara sexuellt.

I övrigt är jag en väldigt sexuell person, har omättlig lust, älskar allt från tantra till bdsm, är öppen, nyfiken o lekfull. Älskar att överaska min partner sexuellt, leksaker osv.

Jag är helt ok med tecknad porr dock. Har sj som singel haft mkt cyber-sex och liknandr ist för art konsumera porr..

Vad tänker ni om den moraliska biten? Att det är en väldigt smutsig och svårkontrollerad bransch med ofta trasiga och psykiskt utsatta aktörer?

• Svar på tråden PORR - moral
  • Anonym (Porrig)
    Anonym (länk) skrev 2022-03-13 21:23:18 följande:
    Du verkar inte förstå hur detta går till. Det är upp till personen som hävdar ett påstående att bevisa det. Nu argumenterar du som religiösa fanatiker som tror att det är upp till andra att bevisa att gud inte finns. Jag ställer frågor för att undersöka om det finns något av substans att diskutera, självfallet. 

Du svarade inte, stör det inte dig att ha en sådan stark åsikt om något utan ett uns av vetenskapliga bevis? Brukar du allmänt i livet bilda dessa starka moraliserande åsikter på personliga anekdoter?

Det var du som skrev att du var emot porrindustrin i din trådstart.

Förnedring tillhör främst BDSM jo(men det är inte samma sak som att den enbart finns i den kategorin på en porrsida då mild BDSM ofta flyter in i andra kategorier), men oavsett vilken porrkategori du hittar det i är det inte övergrepp. Folks kinks är inte övergrepp.

Det är 18-års gräns på porrsidorna och barnen bör inte vara där. Problemet där ligger inte i porren i sig utan hur vi ska förhindra barn från att få tillgång till den.
    Tror vi diskuterar helt olika isf för jag är mer för öppen diskussion där man kan vända o vrida o lyssna o inte bara ha som mål att slakta den andras argument med en undersökning.

Nej det stör inte mig, jag har läst hur mkt som helst men har det inte sparat att slänga i ansiktet på folk o har inte tid att leta upp allt. Vill hellre ha en diskussion o höra andras synvinklar.

Självklart är inte kinks övergrepp o det har jag inte påstått.
  • Anonym (Stefan)
    Anonym (Porrig) skrev 2022-03-14 05:47:49 följande:
    Jag har skrivit flera ggr att jag ej går in på min uppväxt närmre öppet här, har förälder i porrfilmsbranschen. Utöver det har jag vänner som arbetar som eskorter och strippor samt spelar in film ibland men av typen OF. 

Du har betydligt mer fakta än mig låter det som, den fakta jag läst har inte pekat på att barn är oberörda. Vi vet inte ens vad dagens porr gör med barn, hur länge har varje unge haft tillgång till devices med porr, inte särskillt länge.. sex är naturligt och barn är naturligt nyfikna. Men just tillgången t våldsporr..

Vad som visas på tumbnailen är väll inte förenat med vad som finns i klippet, bara för att 9 av 10 ser ut som vanilj är dom ju inte det?

Såhär, om det är känt att ett klädföretag använder barnarbete o har usla arbetsvillkor o jag fortsätter handla där samtidigt som jag säger att barnarbete är fel så stödjer jag endå barnarbete. 

Jag har inget emot filmad sex som företeelse, jag gillar att swinga m min man osv. Problemet blir att jag inte är bekväm med att stötta porrindustrin (vanliga porrsidor) då samtliga jag personligt känner (inte jätte få men känner såklart inte alla) som faktiskt arbetar med detta inte alls mår bra, samtliga har den klassiska bakgrunden m sexuella övergrepp o trasig uppväxt. De biografier, dokumentärer o fakta jag läst talar också om detta problem. Självklart inte alla, man vet inte hur folk mår bakom ytan men tex Nenne Frisk, Puma swe o en eskort jag följer fr australien - dessa ger en bild av att de mår bra av sina val. Jag har full respekt för de som väljer dessa yrken (jag gjorde det sj innan barnen). 

Men jag vill inte konsumera någonting som kan vara en del i ett självskadebeteende, en del i ett missbruk, ett potentiellt övergrepp.

I min drömvärld skulle alla som jobbar m detta göra det av helt fri vilja utan psykiska problem/trauman som fört dom dit. Och de skulle inte bli dömda för det.

Nu ser det ju inte ut så och då vill inte jag stödja det som jag inte vet är ok.

Och ja jag dömer folk som skiter i andra människor (oavsätt vad det handlar om), jag tycker det är en lite för slapp och grund inställning att inte reflektera över problematiken. Men jag dömer inte all porr. 

Du som har sett väldigt mkt, har du tips på undersökningar, dokumentärer o dyligt som talar helt emot min bild så får du gärna skicka så ska jag titta. Skulle bli jätteglad om min bild är överhängande fel.
    Om jag ska bara helt ärlig så verkar du mer vara inställd på att förfasa dig över porren och skuldbelägga porranvändare.

Du har inga fakta, inga källor utan bara egenupplevda subjektiva källor där du raljerar friskt och där DU spår ett mörkt scenario för kommande generationer.
  • Anonym (Jag tänker att...)

Jag tänker att porr är oftast något män konsumerar för att det underlättar onani. Varför onanerar män? Jo för att de inte har sex. Får en man välja mellan onani och sex väljer han sex.

Jag tänker då att jag kan väldigt enkelt få porrkonsumtion i min framtida relation till att bli ett icke-problem som jag inte behöver störas av genom att helt enkelt ha sex mer än tillräckligt ofta med min framtida man. 

Jag ser det som en utmaning som jag kommer vinna ganska lätt.

• Anonym (När huvet är tomt...)

Min observation är att många män måste ha väldigt fattiga och begränsade hjärnor.

Min hjärna spelar helt fantastisk porr som ger mig vad jag vill ha, finns inget behov av att sitta och glo på en skärm.

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Porrig) skrev 2022-03-14 05:55:33 följande:
    Tror vi diskuterar helt olika isf för jag är mer för öppen diskussion där man kan vända o vrida o lyssna o inte bara ha som mål att slakta den andras argument med en undersökning.

Nej det stör inte mig, jag har läst hur mkt som helst men har det inte sparat att slänga i ansiktet på folk o har inte tid att leta upp allt. Vill hellre ha en diskussion o höra andras synvinklar.

Självklart är inte kinks övergrepp o det har jag inte påstått.
    ?Slakta den andras argument med en undersökning?? Varför ser du det på det sättet? Om du och jag har en diskussion där vi är oense, och jag gör ett faktapåstående, och du ifrågasätter detta påstående, och kan bevisa med exempelvis en forskningsrapport att jag har fel, då har du alltså ?slaktat? mina argument? Och det tycker du är fel? Varför använda ett så brutalt språk? Det handlar ju bara om att komma fram till vad som är sant och vad som inte är sant. Om du struntar i vad som är sant, så är det meningslöst att diskutera med dig. Skillnaden är ju dock när det handlar om moraliska frågor och påståenden. Då går det ju inte att bevisa eller motbevisa ett påstående med fakta. Men de påståenden du har gjort är ju faktapåståenden (att det finns många människor inom porrbranschen med ett självskadebeteende) och då får du vara beredd på att dina meningsmotståndare ifrågasätter detta påstående. Om du då inte kan eller vill backa upp ditt faktapåstående med källor, så blir det meningslöst. Att du och de andra i diskussionen ska sitta och tycka i den här frågan blir också helt meningslöst, eftersom just den frågan inte handlar om tyckanden, utan om fakta.
  • Anonym (filmtips)
    Anonym (När huvet är tomt...) skrev 2022-03-14 06:47:43 följande:

Min observation är att många män måste ha väldigt fattiga och begränsade hjärnor.

Min hjärna spelar helt fantastisk porr som ger mig vad jag vill ha, finns inget behov av att sitta och glo på en skärm.

Stämmer. Män är enkla. Går igång på att se kvinnor som han uppfattar som sexiga.
    Det är patetiskt. Men har man bara två hjärnceller så...
    Män verkar inte lida själva av det, och det är ju ändå lite positivt.
  • Anonym (M)

Män är, generellt sett, visuella.
  • Anders 386

Det är ju tur att det är så. Mänskligheten hade knappats funnits om alla varit nöjda med att bara fantisera om sex. Glad

Sen om man kan kalla mannens hjärna för fattig och begränsad av den anledningen kanske är något lite fördomsfullt. Obestämd

• Anonym (M)
    Anonym (Porrig) skrev 2022-03-13 17:13:47 följande:
    Men frågan är varför man så villigt stödjer smutsiga branscher

och när 85% (tror jag om jag inte minns fel) av all porr innehåller förnedring (mot kvinnan).. 
    Av samma skäl som du går på krogen och köper kläder från HM. 

Ingen människa har titta på alla porr som finns och sett att det är "85% förnedring". Det är fånigt att hålla på och uppge den typen av generaliserade siffror.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (filmtips) skrev 2022-03-14 07:16:23 följande:
    Stämmer. Män är enkla. Går igång på att se kvinnor som han uppfattar som sexiga.
    Det är patetiskt. Men har man bara två hjärnceller så...
    Män verkar inte lida själva av det, och det är ju ändå lite positivt.
    Män har alltså bara två hjärnceller? Intressant att det är ok att uttrycka sig så nedsättande om män, men inte om kvinnor.
Svar på tråden PORR - moral