• Anonym (Undrar)

    Går det att studera på högskola fast man hoppade av grundskolan?

    Om man hoppade av grundskolan någonstans mellan 8-9an, går det att komma in på högskola ändå på något sätt?

    Min man hoppade av (något han ångrar nu i vuxen ålder) och han har jobbat sedan dess men nu börjar hans kropp säga ifrån och han känner att han kanske vill börja studera för att kunna arbeta med något annat. Han är 39 och känner väl att han måste göra något snart om han ska kunna ändra sin situation. Han frågade mig om detta här om dagen och jag vet faktiskt inte hur det fungerar. 

    Någon annan som vet?

  • Svar på tråden Går det att studera på högskola fast man hoppade av grundskolan?
  • Anonym (Dina)

    Jag har vänner som läst allmä linje på folkhögskola, för att få gymnasiekompetens och behörighet att sök högskola. Det var i och för sig innan nya gymnasiereformen, men det borde väl finnas motsvarande även nu. 

  • Anonym (Ajaj)

    Högskoleutbildningar kräver, vad jag vet, alltid att man gått gymnasiet. Så då får han blrja med att läsa in grundbehörighet på komvux. Kontakta kommunens studievägledare för vidare hjälp.


    Men är det verkligen högskoleutbildning han behöver? Kanske räcker med en gymnasieutbildning (komvux)? Känns väl mastigt att vid 39 års ålder sikta på en högskoleutbildning när man har noll studievana. Kanske yrkeshögskola är mer rimligt, men även det kräver gymnasieutbildning. 


     

  • Anonym (Nja)

    Kort sagt, nej. Han måste först gå igenom Komvux, och för att komma dit måste han antagligen slutföra grundskolans nivå, men det kan gå via Komvux också.

  • Anotherone

    Förmodligen inte. Och det kan vara väl värt att börja i rätt ände så att säga så att man bygger en grundläggande kompetens först, även om han förstås har lärt sig massor genom åren trots att han ej avslutat grundskolan. 
    Kontakta vuxenutbildningen i er kommun, det ska gå att få träffa en studie-och yrkesvägledare även som vuxen. Vill han prompt läsa på högskolan och redan har siktet inställt på en viss kurs eller utbildningen ska han absolut kunna nå dit. Men det skulle lika gärna kunna vara så att han kan hitta en väg där han först skaffar behörighet via komvux eller folkhögskola och sen går en YH-utbildning inom det område som intresserar honom, om det finns. 

  • Anonym (syo)

    Nej, han måste läsa in grundskola och gymnasium först precis som alla andra.

    Sedan är det bara att tuta och köra!

    Det finns ju även utbildningar på gymnasienivå som kanske kan ta honom dit han önskar, yrkesmässigt. 

  • Anonym (anonym)

    Du måste ha grundläggande behörighet för studier. Det kan man få via komvux eller folkhögskola. Jag tror att man även kan komma in i 'yrkeslivserfarenhetskvot'. Läs En annan väg (antagning.se)

    Men det är nog ändå bra att läsa klart gymnasiebehörigheten på något sätt tror jag. 
    Man kan även skriva ett 'grundläggande behörighetsprov' och komma in på det resultatet.

  • Lönnsirap

    Man behöver först skaffa sig behörigheten att komma in på det program/den kurs man vill gå.
    Såväl komvux som folkhögskola är vägar att gå. 

    Men som andra nämnt finns det ju andra typer av utbildningar som också kan vara aktuella. Och då får man ju titta på vad de kräver.

  • Anonym (Perka)

    Kort svar: nej.
    Han måste läsa in grundläggande behörighet på komvux eller folkhögskola.

    Vad vill han jobba med?

  • Anonym (.)
    Anonym (anonym) skrev 2022-03-14 09:53:06 följande:

    Du måste ha grundläggande behörighet för studier. Det kan man få via komvux eller folkhögskola. Jag tror att man även kan komma in i 'yrkeslivserfarenhetskvot'. Läs En annan väg (antagning.se)

    Men det är nog ändå bra att läsa klart gymnasiebehörigheten på något sätt tror jag. 
    Man kan även skriva ett 'grundläggande behörighetsprov' och komma in på det resultatet.


    Du måste alltid ha grundläggande behörighet oavsett. Yrkeslivserfarenhet kan göra att man slipper särskild behörighet.

    Trots allt är det rätt enkelt att googla och få korrekt svar. Det är otroligt mycket bättre än att bara gissa. Som grädde på moset lär man sig nya saker. Win-win.
Svar på tråden Går det att studera på högskola fast man hoppade av grundskolan?