• Anonym (TS)

Varför låtsasförlova sig?

Förstår verkligen inte grejen? Vad är poängen med att "förlova sig" om man sen aldrig tänker gifta sig? En förlovning är ju liksom ett förstadie till att gifta sig. Det betyder ju egentligen varken mer eller mindre än "vi ska gifta oss". Det har ju inte heller någon juridisk innebörd, så är man sambo och "förlovar sig" är man ju egentligen bara fortfarande sambo och inget annat. Att säga att man är "förlovad" har ju ingen betydelse i ett sånt fall.

En "förlovning" utan giftemål är ju som att åka till flygplatsen och sätta sig vid en gate, utan en tanke på att faktiskt hoppa på ett flygplan. Det blir ju bara larvigt.

Och visst. Självklart spelar det ingen roll för mig vad andra gör. Vill andra låtsasförlova sig är det ju fritt för dem att göra det. Det påverkar ju inte mig. Förstår bara inte varför man skulle göra det, då det inte betyder någonting alls.

• Svar på tråden Varför låtsasförlova sig?
  • Anonym (Mao)

Tack för att du sätter ord på mina tankar. Jag undrar också.

• Anonym (Joså)
    Anonym (TS) skrev 2022-03-19 09:25:49 följande:

Förstår verkligen inte grejen? Vad är poängen med att "förlova sig" om man sen aldrig tänker gifta sig? En förlovning är ju liksom ett förstadie till att gifta sig. Det betyder ju egentligen varken mer eller mindre än "vi ska gifta oss". Det har ju inte heller någon juridisk innebörd, så är man sambo och "förlovar sig" är man ju egentligen bara fortfarande sambo och inget annat. Att säga att man är "förlovad" har ju ingen betydelse i ett sånt fall.

En "förlovning" utan giftemål är ju som att åka till flygplatsen och sätta sig vid en gate, utan en tanke på att faktiskt hoppa på ett flygplan. Det blir ju bara larvigt.

Och visst. Självklart spelar det ingen roll för mig vad andra gör. Vill andra låtsasförlova sig är det ju fritt för dem att göra det. Det påverkar ju inte mig. Förstår bara inte varför man skulle göra det, då det inte betyder någonting alls.

Håller med.

Jag och min sambo har vart tillsammans i 10 år och vi har sagt att dagen vi förlovar oss så vill vi gifta oss i om loppet av 1 år (högst 1.5år)

Många av mina vänner är förlovade och har vart det i flera år och givetvis är jag glad för deras skull och som gör ju exakt som dom vill ha det.

Vet inte om det är för att tydliggöra att man är med någon eller vad det har att göra med, en garanti (även om det inte är en garanti såklart, inte ens ett giftermål är en garanti på något)

min pappa har vart förlovad med min styvmamma sen -98
  • Anonym (Greta)

Du hänger kvar i den gamla definitionen av förlovning. För femtio år sedan var det så, men inte längre. Förlovning är idag vad många väljer om de vill ha en symbol för sitt fasta förhållande men inte vill ha den juridik som följer med ett äktenskap. 

Jag har också tänkt som du tidigare, men tiden går och saker och ting förändras. Förlovning har fått en ny innebörd och jag tycker att det är en logisk utveckling med tanke på att det inte längre är konstigt att skilja sig och träffa en ny. Har man barn vill många inte frånta dem arvet och då passar det bättre att förlova sig. 

• Anonym (oooo)

Jag ser inget problem med om folk vill vara bara förlovade och sen inte gifter sig. Helt upp till dem. Förr var samhället mer styrt av att man "måste" vara gift, mycket p.g.a kyrkans tryck, och även lagar som sambeskattning för att kvinnor ofta var hemmafruar osv. Idag är det tack och lov inte så. 

Samhället har förändrats både vad gäller kyrkans makt och lagar som möjliggör andra sätt att leva än att just vara gift. Det är väl bara bra? 

Sen tar det lång tid, över flera generatioer oftast, att förändra kultur och traditioner. Personligen anser jag det vara lite konstigt att folk som inte är religiösa alls, plötsligt bara måste gifta sig i kyrkan "för det är så vackert". Det beror på traditioner. Kanske har man en släkt som skulle tycka det var fel att gifta sig borgerligt och så klarar man inte av att stå emot det. Folk som döper sina barn fast de inte sätter sin fot i kyrkan annars beror på samma fenomen. 
    För varje generation förändras saker lite i taget men vissa saker hänger kvar längre i vissa familjer, och förändras snabbare i andra. Att förlova sig men inte ta steget till giftermål är samma sak - man har ena foten kvar i våra gamla traditioner och en fot i det moderna samhället där man inte behöver vara gift om man inte måste. 

Är personligen gift, om någon undrar, så jag är verkligen inte emot giftermål, men jag är för att folk kan vara fria i att leva mer hur de vill. 

• Fjäril kär

Kanske just för att förlovning inte är juridiskt bindande så lägger var och en sin egen personliga betydelse och innebörd i den privata cermonin. 

Många väljer en förlovning som statement för något. En del tar det som anledning att ställa till med jättefest. En del gör det som milstolpe i deras förhållande. En del väljer att göra det som avslutning på något sjukt jobbigt och som avstamp till något bättre i livet. En del tycker det är romantiskt. Några har för avsikt att gifta sig. Nån gör det i samband med första barnets födelse som nån slags ytterligare steg i vuxenlivet. Etc etc etc etc etc....

Sen har vi dom mindre smickrande orsakerna till att folk förlovar sig och tack gode gud för att det inte leder till äktenskap eller är juridiskt bindande... 

• Anonym (Mao)

Ni som inte ser förlovning som ett förstadie till giftermål; vad betyder det då att förlova sig?

• Hercai

Jag tror inte det alltid är frivilligt från kvinnans sida.. tror nog det är mannen som egentligen inte vill gifta sig med henne men går med på att förlova sig och då känns förhållandet mer "äkta" för kvinnan även om det bara stannar där.

Folk pratar ju inte alltid om sådant öppet, att de kanske vill gifta sig men att mannen inte vill, och väljer då istället att säga att de är nöjda med en förlovning bara och inte vill gifta sig och försöker komma med äktenskapets nackdelar.

Men själva grejen med att förlova sig utan att ta nästa steg förstår jag inte heller, så jag håller med dig ts.

• Anonym (Kvinna 42)
    Anonym (Mao) skrev 2022-03-19 09:58:06 följande:

Ni som inte ser förlovning som ett förstadie till giftermål; vad betyder det då att förlova sig?

Det är ju upp till varje par att definiera betydelsen. Min egen privata betydelse är ju enbart min sanning och gäller ju inte min syster, min granne eller nån annan. Vad dom anser är deras sak, inte mitt ansvar. Jag har varit gift 2 gånger och det räcker så. Därför vill jag inte gifta mig igen. Men att då kunna välja en förlovning och göra det till vår grej är perfekt. 

Vad jag däremot inte förstår är ju varför förlovning anses så allvarligt men inte giftermål?  Folk gifter sig till höger och vänster utan att nån ens höjer på ögonen men om nån förlovar sig DÅ jäklar har folk åsikter? 
  • Anonym (Nu skall jag förklara detta :))
    Anonym (TS) skrev 2022-03-19 09:25:49 följande:

Varför man låtsasförlovar sig är för att partnern blir glad av det, eller så tror man att partnern blir glad av det. Vilket kan vara ett sätt att fixa så det blir lite extra gulligt och romantiskt ett tag.

Att åka till en flygplats och sitta vid en gate, eller näe, man sitter då inte vid gaten utan istället i flygplatsbaren eller caféet är ett sätt att ragga eller bara träffa människor.

En del mindre flygplatser har inte det där att du måste ha en biljett, checka in bagage osv. för att komma in till gate:arna och café, bar, butik som ligger i vänthallen, utan man kan gå direkt dit. 

Men eftersom man är där så ser det ut som man är på väg nånstans, eller anlänt från nånstans, man ser kanske lite intressant och berest ut. Så kan man klä sig i något turistigt eller businessaktigt, kanske solat solarium innan för att fullända looken och prata med riktiga resenärer. En smula tragiskt kanske dock. 
  • cosinus

Min svärmor är förlovad sen 20 år och har inga planer på att gifta sig.

De träffades som 55+ då båda förlorat och begravt sin tidigare livskamrat, båda har barn och barnbarn och ingen av dem vill gifta sig för de vill inte ha juridiken som följer med på köpet. Men båda vill visa både varandra och omvärlden med en ring att de hör ihop. 

Har svårt att se det som vare sig konstigt eller provokativt. Tycker snarare de resonerar sunt när de avstår giftemål. 

Själv är jag gift utan att ha varit förlovad innan. 

Svar på tråden Varför låtsasförlova sig?