• Anonym (Blä blä....)

    Har fått nog!!!

    Jag har jobbat inom industrin i över 7år och jag har lönebidrag. Jag har jobbat som alla andra, ingen skillnad på arbetsuppgifter s.k.a anpassade arbetsuppgifter. Visst jag har lite inlärningssvårigheter men det e inget som påvrrkar mitt jobb. Jag har utben lön på 23.500kr/mån och jag är fast anställd. Medans dom andra har 28,500/mån. Nu har jag fått nog
    Har både pratat med chefen och facket. Ska jag ha fortsatt sån här lön ska dom ge mig andra arbetsuppgifter. Känns så fruktansvärt jobbigt. Jag klarar inte av detta mer. Finns det någon som kan ge mig tips? 

  • Svar på tråden Har fått nog!!!
  • Anonym (Sven)

    Självklart ska du ha samma lön som de andra som gör samma jobb. Det är det lönebidraget ska täcka upp för.

  • Anonym (Gilla läget)

    Man får lön efter kompetens och inte bara för vad man gör. Sen är det otydligt i din trådstart om du har eller inte har anpassade uppgifter, om de är anpassade så är det också en orsak till lägre lön. Du kan så klart söka dig någon annanstans också.

  • Drottningen1970
    Anonym (Gilla läget) skrev 2022-03-19 12:06:41 följande:

    Man får lön efter kompetens och inte bara för vad man gör. Sen är det otydligt i din trådstart om du har eller inte har anpassade uppgifter, om de är anpassade så är det också en orsak till lägre lön. Du kan så klart söka dig någon annanstans också.


    Fast lönebidraget som arbetsgivaren får är just för att täcka upp en lägre förmåga. Så det ska inte påverka grundlönen.
  • Anonym (Blä blä....)
    Anonym (Gilla läget) skrev 2022-03-19 12:06:41 följande:

    Man får lön efter kompetens och inte bara för vad man gör. Sen är det otydligt i din trådstart om du har eller inte har anpassade uppgifter, om de är anpassade så är det också en orsak till lägre lön. Du kan så klart söka dig någon annanstans också.


    Jag har inga anpassade uppgifter. Jobbar på som andra anställda som har inte har lönebidrag. Har pratat med facket och chefen men dom säger samma sak som dom gjort i alla mina 7år jag varit där. Mådde så dåligt igår på jobbet var så förbannad och ledsen. Pratade med facket o det han sa typ att han förstår, vi håller på o föhandlar m. m
    Jag är så trött o nu har det gått så långt att jag kommer vara hemma hela nästa vecka pga att jag mår så psykiskt dåligt. Någon som har något förslag hur jag ska göra mer? Hade ni accepterat detta? 
  • Anonym (Gilla läget)
    Anonym (Blä blä....) skrev 2022-03-19 13:35:44 följande:
    Jag har inga anpassade uppgifter. Jobbar på som andra anställda som har inte har lönebidrag. Har pratat med facket och chefen men dom säger samma sak som dom gjort i alla mina 7år jag varit där. Mådde så dåligt igår på jobbet var så förbannad och ledsen. Pratade med facket o det han sa typ att han förstår, vi håller på o föhandlar m. m
    Jag är så trött o nu har det gått så långt att jag kommer vara hemma hela nästa vecka pga att jag mår så psykiskt dåligt. Någon som har något förslag hur jag ska göra mer? Hade ni accepterat detta? 
    Men vad är deras förklaringar då till varför det skiljer i lön så mycket?
  • Glinda från Oz

    Du får byta jobb eller gilla läget. Det måste finnas en orsak till att du har lönebidrag t.ex att du jobbar långsammare. Lönebidrag får man inte för skoj skull. 

  • Anonym (Sven)
    Glinda från Oz skrev 2022-03-19 16:32:11 följande:

    Du får byta jobb eller gilla läget. Det måste finnas en orsak till att du har lönebidrag t.ex att du jobbar långsammare. Lönebidrag får man inte för skoj skull. 


    Lönebidraget ska täcka upp för lägre arbetsförmåga. Arbetstagaren ska ha samma lön som övriga arbetare som har samma arbetsuppgifter.
  • Anonym (A)
    Anonym (Sven) skrev 2022-03-19 17:57:45 följande:
    Lönebidraget ska täcka upp för lägre arbetsförmåga. Arbetstagaren ska ha samma lön som övriga arbetare som har samma arbetsuppgifter.

    Fast TS skriver att hen jobbar på som de andra, dvs har inte nedsatt förmåga. Så TS ska inte gå på lönebidrag, utan söka arbete som alla andra, och jobba som alla andra. 


     

  • Anonym (Gilla läget)
    Anonym (A) skrev 2022-03-19 18:01:56 följande:

    Fast TS skriver att hen jobbar på som de andra, dvs har inte nedsatt förmåga. Så TS ska inte gå på lönebidrag, utan söka arbete som alla andra, och jobba som alla andra. 


     


    TS kan lida av självinsikt, nåt som drabbar väldigt många, även de som inte behöver lönebidrag för att kunna få en anställning.
  • Anonym (Gilla läget)

    Av dålig självinsikt, skulle det så klart vara.

Svar på tråden Har fått nog!!!