Inlägg från: Anonym (Älskar fel man) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Älskar fel man)

Att vara kär i sin bästa vän

Varit kär i flera år. Vi pratar jämt, jämt, jämt och jag vet att jag betyder massor för honom. Jag är den han vänder sig till så fort det är nåt och han ringer mig flera gånger varje dag. Och för ett tag sen, onykter, sa han att han älskade mig och att han blivit kär i mig. Men sen händer inget. Och ibland pratar han om att det inte är konstigt att han inte träffar någon eftersom han aldrig är ute på krogen eller nätet. 

Han vet hur mycket jag tycker om honom, och om han hade velat ha ett förhållande så hade det ju naturligtvis varit färdigt sen länge. Ett par gånger har jag pausat kontakten eftersom det gör för ont att bara vara vän, men det går fort att vi börjar ha kontakt igen. Alltid han som tar kontakt.

Hur har ni andra gjort som varit i samma sits? Orkar man bara bryta och gå vidare? Att inte få prata med honom känns alldeles fruktansvärt, men jag vill ju  ha mer än så här och idag gör det ont att inte få vara nära honom. Frågan är om det är värt det.

• Svar på tråden Att vara kär i sin bästa vän
    Anonym (Marika) skrev 2022-03-19 11:42:34 följande:

Att bli ihop med sin bästa vän är det sämsta tänkbara eftersom det aldrig kan bli samma vänskap igen om det inte skulle fungera. Då skulle du tvingas att sörja både en kärlek och förlorad vän. Det är inte värt det. 

Och rent krasst. Att sitta ihoplimmade gör ju att ingen av er kommer kunna hitta nån partner och värdefull tid går förlorad. Ni har väl båda drömmar om att bo med någon, gifta sig, skaffa barn, resa, hitta på saker etc och det kan ingen få så länge ni inte släpper varandra. 

Ni behöver backa och skaffa en sund vänskap mellan er och hitta andra vänner, nya hobbys och sluta klistra på varandra. Ni blir ju inte särskilt självständiga av att bara ha varandra. 

Barn är redan avklarade, de är stora nu, vi har båda varit singlar i många år och att bo ihop vet jag inte om det ens skulle bli aktuellt. Hobbys har vi båda två och fler vänner har vi också.   Men vi trivs otroligt bra tillsammans och vi skrattar så sanslöst. Det är biten med beröring och sex som saknas, även om det var nära en gång.

Absolut att vi skulle riskera att tappa vänskapen, men jag fixar inte riktigt vänskapen nu heller. Tänker på honom jämt. Önskar jag fick vara nära.
    Anonym (Marika) skrev 2022-03-19 12:04:53 följande:
    Då är det nog det sista stycket här som du måste ta tag i. Lägg inte mer eld på veden helt enkelt. Du vet att du inte får det du vill ha och att tråna får dig att må dåligt. Backa undan och skapa mer tid utan honom. För din skull. Sätt upp regler för dig själv. Vänta minst 1 timma innan du svarar på hans sms. Svara inte alltid när han ringer, du har ingen skyldighet att svara jämt. Ring max var tredje dag. Bestäm helt enkelt att kontakt mellan er bara ska vara av ren nödvändighet ett tag framöver.

Och även om det känns märkligt skulle jag faktiskt råda dig att engagera dig i andra män och börja dejta. Låt någon annan få chansen att kittla din fantasi och nyfikenhet. Även om det inte leder nånstans är det nyttigt för din hjärna att starta om  och känna dig uppvaktad av andra. Och nej det är inget du överhuvudtaget ska dela med dig av till din vän. Träna på att inte berätta allt för honom. 
    SÅ bra tips, tack snälla!!! Jag svarar ju alltid direkt, finns jämt där för honom. Så det kan också vara en del av min fälla, jag är för lättåtkomlig och inte så svårfångad. 

Det är alltid han som ringer i regel, det har förändrats med tiden. Förr var jag mer "på", nu har jag backat och ringer sällan. Han däremot har ringt två gånger redan idag. 

En timmes svar på sms och vart tredje samtal ska jag trycka upptaget. Bra att träna på att inte finnas tillgänglig jämt.

Dejta andra känns sisådär, känns på sätt o vis som att jag redan är i en relation. Men absolut att jag ska vara mer öppen för tanken. Lovar!!!
    Maggena skrev 2022-03-19 14:38:23 följande:

Har du sagt hur du känner? Är det inte lika bra att få det överstökat? Kan inte utgå från att han skulle göra något om han har känslor när du själv inte gör något

Jadå, han vet. Absolut. Och han har som sagt själv sagt en gång att han älskade mig och att han blivit kär i mig, men då var han onykter. Ibland finns det flirt i luften, ibland inte. När jag för nån vecka sen sa något om en kille jag träffade en kort stund för inte så länge sen så sa han "Jag vill inte veta, jag blir bara svartsjuk" och det finns mer han sagt. Så han far nog lite fram och tillbaka i sina tankar. 
    Anonym (Jag med2) skrev 2022-03-19 14:53:14 följande:

Jag är också kär i min vän pch kollega. :(
    Det är ganska jobbigt jag vill inte klippa med honom och jag har svårt att ha kontakt när jag är kär.
    Snart kommer vi naturligt ha mycket mindre kontakt när han börjar nytt jobb så jag inte behöver träffa honom var dag. Jag hoppas de kommer gå över så vi kan vara vänner utan att de gör ont. 
    Jag har inte direkt berättat - jag är kär I dig .
    Jag har visat de med flirt och letat efter respons som uteblev. 

Varför inte våga säga det? Vad har du att förlora?
    Anonym (Marika) skrev 2022-03-19 14:25:52 följande:
    Bra där

Sen är ju den krassa sanningen också att det finns en anledning till att ni bara är vänner och inte är ihop. Hade han velat ha dig så hade det blivit så. Glöm inte bort det. Så det hjälper dig inte att spela svårfångad eller lättillgänglig. Han kommer inte få rätt känslor bara för det.  Försök att påminna dig själv om det. Det finns inget magiskt abra-kadabra-formel som ändrar faktum. 

Min nuvarande sambo hade ett liknande förhållande med en kvinna. Dom umgicks som "par" och gick på tillställningar, danser, restauranger, parmiddagar etc. Men det fanns inga som helst romantiska känslor där. De hade inte sex och det var enbart platoniskt. Han brydde sig mycket om henne och höll av henne men enbart som en mycket kär vän. Det sista klicket fanns helt enkelt inte där. Och så länge de var nöjda med detta så funkade det ju. Vad jag förstår så ville hon nog gärna ha mer men han ville just då inte ha nåt förhållande utan kände sig färdig med den biten pga två tidigare misslyckande äktenskap. Att ha en vän hjälpte honom att slippa bli kär och slippa ta risker igen. Han behövde liksom inte tänka. Nu pratar vi om en man 60+...  Deras relation började väl lite smått rinna ut i sanden då hon ville mer och så en dag sprang han på mig av en slump. Vi kände inte alls varandra överhuvudtaget utan möttes tack vare ett gemensamt intresse. Han blev kär och vi är nu sambos..

Kanske vår story kan få dig att tänka till lite på din egen situation.. 
    Du har säkert rätt, så är det ju. Hade han velat så hade det varit vi. Men det har funnits annat också, ett ex som spökat osv. Och så nära som vi är nu har vi aldrig varit. Får se om vi träffas nåt snart och vad som händer då.

Jag hoppas för mycket. Vet det.
    Anonym (Jag med2) skrev 2022-03-19 18:39:57 följande:
     Ganska  övertygad om att han inte känner så , därför säger jag inget.  Först var jag osäker för han är faktiskt min 1a manliga vän tidigare har manliga bekanter endast sökt närmare kontakt om de vill ligga. Den här killen sökte aktivt min uppmärksamhet genom att ta kontakt med mig privat utanför arbetstid. Jag gillade redan honom då så blev bara glad. Vi har daglig kontakt även på arbetstider, när vi sitter på olika platser skickar han ett mess till mig. Han vänder sig till mig när han har problem och behöver prata. Vi har varit ute en gång bara han o jag. Han har flickvän, han pratar om deras framtid ihop  . Så av flera anledningar säger jag inget om mina känslor. . Jag har flörtat ganska rejält anser jag själv, men ändå så att jag kan skoja bort de om han skulle ta illa upp men han reagerar inte på de alls. 
    Ok, ja har han flickvän är förstås läget ett annat.
    Anonym (Meh) skrev 2022-03-19 21:08:35 följande:

Fattar inget av den här tråden. Min man är min bästa vän. Kan inte tänka mej än bättre kombo. 

Problemet är att vi inte har en relation och vi har inte sex. Jag vill mer, han far nog lite hit och dit. Det finns ibland flirt i luften och ibland är jag hans bästa vän. Och jag vågar inte ställa frågan, jag hoppas bara att det ska lösa sig. Vågar heller inte ta initiativet av rädsla för att bli avvisad.
    Anonym (Jo) skrev 2022-03-19 21:27:07 följande:

Jag hade lagt korten på bordet. Sagt hur jag känner, munligt nykter eller skrivit ett brev. 

Är han intresserad så testar ni, är han inte det får du ta ställning till om du vill avsluta eller va kvar som det är. Testar ni o det inte funkar kan ni visst va vänner sen, vrf skulle ni inte kunna va det? Jag är bästa vän m mitt ex. Klart om det slutar olyckligt etc men ni verkar ju tycka om varandra. Varför inte chansa? Tänk om ni om ngr år när nån av er gått vidare kommer fram till att båda va dökära i varann men ingen gjorde nått...

Jag har sagt att jag älskar honom. Senast häromdagen. Och han vet det så väl. Han har sagt detsamma, men då var han onykter.

Vi är båda vuxna och har stora barn, båda singlar sen många år och rejält sårade av tidigare förhållanden. Jag har inte självförtroendet att våga ta initiativ till något.
    Fjäril kär skrev 2022-03-20 13:09:22 följande:
    Med all respekt, men att gå runt såhär löser ju inga problem. Ingenting kommer hända så länge ni bara går runt och hoppas på att nån kan läsa tankar.  Hur bra vänner är ni egentligen om ni fortfarande har en massa hemligheter för varandra och inte vågar öppna er? 
    Vi är de närmsta vänner man kan vara. Finns nog ingen hemlighet mellan oss av vikt. Jag har varit ärlig om vad jag känner, men har aldrig riktigt fått svar på det. Han har sagt att han älskar mig o blivit kär, men då var han full. Men bollen ligger hos honom iom att han vet vad jag känner, och när inget händer så är det väl ett svar nog. Fast det gör för ont att fatta OCH jag borde ta modet till mig att röra vid honom. Vi ses sällan, men när vi gör det nästa gång borde jag göra det.
    Fjäril kär skrev 2022-03-20 13:31:21 följande:
    Fast du är vuxen och måste ta ansvar för dina egna känslor, behov och önskemål. Det är inte hans sak. Det är ju snarare ett sätt för dig att slippa undan genom att skylla på att bollen är hans. 
    Sant, sant. Jag SKA göra det när jag får läge. Innan dess ska jag bli mer bekväm i min kropp och gå ner en del kilon.
    nnnnnnnn skrev 2022-03-20 13:29:45 följande:

Bjud in honom på mat och någon god dryck, tänk dejt. En fredag eller lördag kväll, hemma hos dej eller att du tar med mat/dryck så ses ni hos honom.
    Så äter ni och pratar om allt möjligt, sen säger du: "Det är dags för mej  att gå och jag tycker att det är dags att bryta helt ett tag. Du vet om att jag är intresserad av dej, att det vore kul och se om vi kan få kärleken att funka lika bra som vänskapen, men du verkar inte vilja samma. Om jag ska kunna satsa på att träffa någon behöver jag ha avstånd från dej, för jag blir hela tiden påmind om hur bra vi har det tillsammans och det gör det svårt för mej att vara öppen för andra. Så därför tänker jag att vi inte ska höras av alls eller träffas på minst en månad nu."
    Så ser du hur han reagerar.
    Finns flera alternativ:
    1) Han är lite dragen och i samma läge som när han sa att han var kär i dej = han övertalar dej att stanna. Så får ni se om han ångrar sig dagen efter eller ej... Ha det i bakhuvudet! Så du inte hör bröllopsklockorna klämta...
    2) Han låter dej gå men hör av sig och vill prata mer. Då kan du avgöra om ni ska chansa eller bryta. Du kan iallafall ställa ultimatum=> jag vill att vi dejtar om vi ska ses mer, annars bryter vi helt.
    3) Han låter dej gå och hör inte av sig mer.

Oavsett vilket så får du besked och kan gå vidare.

Ångrar du dej sen och saknar din vän, så kanske ni kan återuppta vänskapen efter någon månad när du hunnit dejta en del och kanske hitta kärleken?

Å, så fint svar. Har redan sagt, via sms, ett par gånger att jag behöver en paus för att andas lite, att det blir jobbigt att tycka om honom så mycket. Då har jag fallit dit efter nån vecka och hört av mig till honom och sen har det rullat på som vanligt utan att vi pratat om det.

Jag skulle gjort precis som du sa, käkat och druckit lite vin med honom för att se sen vad som händer. Problemet är att han inte bor i samma stad, så det funkar liksom inte. Har sovit hos honom några ggr, delat säng och gosat hela nätterna (utan sex, men nära) och det var ljuvligt. Det var också då han sa att han älskade mig och att han blivit kär, och sedan dess har vi blivit ännu tajtare. Så om jag får chansen igen så kommer jag ta den. Ska bara jobba med min kropp och självkänsla först, jag inbillar mig att det skulle bli oerhört tungt att bli nobbad.

Idag pratade vi i telefon och då sa han förbigående att jag var den coolaste tjejen han haft en relation med eftersom jag aldrig tar illa vid mig när han retas, men efter ett tag när vi pratade om vad som ger livsglädje så sa han att han absolut skulle få en massa energi om han var i ett förhållande nu. Dubbla budskap, det är då hans grej det..!
    Fjäril kär skrev 2022-03-20 17:26:30 följande:
    Fast nu gör du ju det igen.. Smiter undan.... 
    Förbereder mig mentalt och vill känna mig trygg i mig själv när jag tar steget och faktiskt  ställer det på sin spets. Tycker så vansinnigt mycket om honom att jag skulle bli krossad. Men överlever gör jag förstås, det gör man. Har jag gjort det förut så gör jag det igen. 
Svar på tråden Att vara kär i sin bästa vän