Inlägg från: Jag är bara jag |Visa alla inlägg
  • Jag är bara jag

Gravsymtom som är bortblåsta i v 10/11

Ganska vanligt med avtagande symptom just med början i de veckorna. Kallas "spökveckor"  för att flera inte känner sig gravida alls och magen har inte börjat växa nämnvärt. Om man sett hjärtat slå v.9 är missfallsrisken väldigt låg. Endast ca 3%.

Samtidigt förstår jag absolut oron! Jag hade flera m.f innan jag väl fick barn. Jag tog helt enkelt dag för dag. satte upp delmål med veckorna. Det riktigt hoppet om barn kom nog först efter v.30. 

• Jag är bara jag

När spökveckorna börjar är ju ingen exakt vetenskap. Symptom kan komma och gå och försvinna nästan vilken vecka som helst. Som sagt- m.f-risken är oerhört låg om man sett hjärtat. Det är ingen "stor" risk heller när moderkakan tar över. De flesta m.f efter v.9 är MA. Dvs fostret har dött långt innan. Så därav den låga risken när man verkligen sett hjärtat.

• Jag är bara jag
    3em skrev 2022-03-20 18:52:46 följande:
    Jag förstår. Då är det ma jag blir orolig för och inte vet hur jag ska hantera det om det händer oss. Dom tidigare missfallen har varit ett helvete och skulle jag få ma kan jag tro att det är betydligt värre! Usch för att risker man kan utsättas för men jag får ta en dag i taget helt enkelt och hoppas att fostret är frisk och vill stanna den här gången. Vad hade du för delmål?
    MA är ju missfall och risken är jättelåg oavsett vilken sorts m.f vi pratar om. Mina delmål var RUL först. Sen v.22 när barnet kan överleva. V.25 när nästan alla klarar sig. V.30 när det är ännu lägre risk. 
  • Jag är bara jag
    Dethärärmittnamn skrev 2022-03-22 15:10:28 följande:

Min läkare berättade för mig att de första symptomen brukar avta mellan vecka 5 och 8. Detta beror på att HCG dippar lite. 

Vill dela detta eftersom jag själv oroade mig något så hemskt. 

Nja, hcg stiger till ca v.9 och dalar efter v.10. Jag har tatt hcg-prov till v.9 och följt hur det ökat. De flesta har inga symtom att prata om före v.5 ens. Det är däremot jättevanligt med symptom som kommer och går och försvinner. Det enda man egentligen ska hålla koll på är fosterrörelser efter v.25. Före det finns inget måste vad gäller symptom.

Ts och andra oroliga: jag fattar absolut oron. Men statistiken är helt på er sida om ni sett hjärtat slå. Varje vecka minskar risken från ca 3% v.9. V.13 när jag vågade göra VUL var risken nere i 0,5%. Det är alltså ytterst få som får m.f efter det. 
  • Jag är bara jag
    Dethärärmittnamn skrev 2022-03-22 15:21:59 följande:

Detta berättade min gynekolog för mig. Han är en av Sveriges främsta fertilitetsläkare. Jag väljer att tro på honom. 

Det är ju inte sant. Hcg stiger varje vecka. Punkt. Du har missuppfattat nåt. Jag har som sagt tatt många hcg-prover.
Svar på tråden Gravsymtom som är bortblåsta i v 10/11