• Hemlig81

Hjälp, skilsmässa

Hej
    Jag och min man ska skilja oss och han ska kompensera mig för förlorad pension under alla år vilket är ca 450 000:-.
    Nu menar han på att den uträknade summan ska delas lika så jag bara ska få 225 000.

Vill ej koppla in jurist i dagsläget utan vill försöka komma överrens. Rent lagmässigt har jag rätt till halva hans företag men då skulle han gå i personlig konkurs.

Hur ska man tänka? Tips?

• Svar på tråden Hjälp, skilsmässa
  • Anotherone

Om det handlar om en kompensation så ska ju inte beloppet delas tänker jag spontant. Utan om avsikten är att uppnå samma avsättning för er båda så måste ni ju logga in och jämföra vad ni har först och främst. Och sen komma överens om vad som är rimligt.
    Man bör inte utgå ifrån att förlusten är så jättestor heller, om inte den förälder som varit föräldraledig varit borta från förvärvsarbetet i väldigt många år.
    För det finns en mekanism inom den allmänna pensionen som heter barnår och som gör att man som föräldraledig faktiskt inte förlorar så mycket i allmän pension under de första fyra åren efter barnets födelse.
    I varje fall inte om man har haft en inkomst (= lön) innan man gick på ledighet. Då ska barnår kompensera så att man i princip får samma beräkningsgrund.
    Gäller det tjänstepension så är nog förlusten större för där kompenseras man inte under en lika lång period. Däremot så är ju avsättningen lägre (4,5% medan avsättningen till den allmänna pensionen är 18,5% ) så det kanske inte blir lika stort "tapp" i pengar räknat.

• Hemlig81

Tack för ditt svar och det är jag medveten om och uträkningen är baserad efter allt detta. Tanken var mer att man ska dela beloppet. Han anser att han nu går back om han ska kompensera mig och att det är han som förlorar.

• Anotherone
    Hemlig81 skrev 2022-03-21 16:34:33 följande:

Tack för ditt svar och det är jag medveten om och uträkningen är baserad efter allt detta. Tanken var mer att man ska dela beloppet. Han anser att han nu går back om han ska kompensera mig och att det är han som förlorar.

Vilken konstig inställning!
    Om vi säger att diffen er emellan är 450' så är det ju vad han ska ge dig om ni ska upp på samma nivå. Ger han dig 225' och behåller resten så ligger han 225' tänker jag. 
  • nernu

Då får ni väl skriva något slags skuldebrev så att det kan rättas till på sikt utan att han behöver gå i konkurs. Annars blir ju Bara konsekvensen att han får 225 mer än du?

• LadyJane

Självklart ska du ta hjälp av jurist.
    Att lyssna på diverse tyckande på familjeliv är det sista du ska göra. Det kommer du att ångra en dag, att du inte gjorde det rätt och riktigt.

• S23

Ledsen att jag är nyfiken ts men hur många år har du egentligen varit hemma med barn för att förlora så mycket pensionsmässigt?

Sedan är frågan om det verkligen är självklart att han skall stå för hela din förlorqde pension?
    Ni är två om att ha valt att du skall vara hemma, och ni båda får ta smällen i förlorad inkomst och pension. Om han skall kompensera hela din pension så tar det väldigt mycket på hans sparpengar. Det är inte orimligt att tänka att ni båda skall förlora lika mycket ekonomiskt på att du var hemma. Tänker du så så är det inte orimligt att dela lika. Han förlorar 225.000 iom att han för över pengar till din pension och du förlorar 225.000 i sparpengar som du lägger på din pension. Detta förutsätter naturligtvis även att ni delat lika på allt annat inkomstbortfall under din ledighet 

• S23

Och jag tycker absolut du skall kontakta en jurist 

• LadyJane
    S23 skrev 2022-03-21 18:51:28 följande:

Ledsen att jag är nyfiken ts men hur många år har du egentligen varit hemma med barn för att förlora så mycket pensionsmässigt?

Sedan är frågan om det verkligen är självklart att han skall stå för hela din förlorqde pension?
    Ni är två om att ha valt att du skall vara hemma, och ni båda får ta smällen i förlorad inkomst och pension. Om han skall kompensera hela din pension så tar det väldigt mycket på hans sparpengar. Det är inte orimligt att tänka att ni båda skall förlora lika mycket ekonomiskt på att du var hemma. Tänker du så så är det inte orimligt att dela lika. Han förlorar 225.000 iom att han för över pengar till din pension och du förlorar 225.000 i sparpengar som du lägger på din pension. Detta förutsätter naturligtvis även att ni delat lika på allt annat inkomstbortfall under din ledighet 

Det här är anledningen till att TS ska kontakta en jurist.
    På familjeliv är det mest en massa tyckande och moraliserande som på intet sätt hjälper TS. Och det verkar som vanligt inte vara syftet.
  • SaraL77

Varför betalade han inte löpande under tiden som du var föräldraledig? Tror inte att han kommer hosta upp nånting nu i efterhand.

• S23
    LadyJane skrev 2022-03-21 18:55:39 följande:
    Det här är anledningen till att TS ska kontakta en jurist.
    På familjeliv är det mest en massa tyckande och moraliserande som på intet sätt hjälper TS. Och det verkar som vanligt inte vara syftet.
    Jag har inga åsikter om att vara hemma lönge med barn om det är vad du tror. jag kommer själv vara hemma länge men finns inte en chans att komma upp i så stor summa som ts eftersom man som någin skrivit tidigare kompenseras de fyra första åren av barnets liv.

I övrigt tycker jag som sagt att ts bör kontakta en jurist. jag spekulerade enbart i att det ändå finns viss logik i hur mannen tänker.
Svar på tråden Hjälp, skilsmässa