• VerklighetsFisken

Varför är du inte vegan?

Hej,

Veganism är en moralfilosofi, inte en någon slags kost eller något man gör för klimatet i sig. Definitionen av veganism: The word ?veganism? denotes a philosophy and way of living which seeks to exclude ? as far as is possible and practical ? all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose; and by extension, promotes the development and use of animal-free alternatives for the benefit of humans, animals and the environment. In dietary terms it denotes the practice of dispensing with all products derived wholly or partly from animals.

Tre frågor.

1. Kan du vara en djurälskare och bidra till allt elände som djuren får gå igenom för ditt nöja, alltså smak.

2. Vad är den moraliska skillanden mellan en hund och en gris. Varför skall hundar älskas och ges liv men inte grisar.

3. Varför är du inte vegan?

Veganism är en moralfilosofi, inte en någon slags kost eller något man gör för klimatet i sig. Definitionen av veganism: The word ?veganism? denotes a philosophy and way of living which seeks to exclude ? as far as is possible and practical ? all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose; and by extension, promotes the development and use of animal-free alternatives for the benefit of humans, animals and the environment. In dietary terms it denotes the practice of dispensing with all products derived wholly or partly from animals.

Jag försöker inte sätta dit något eller påpeka något, utan jag är genuint intresserad.

Tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-03-21 16:24
    Jag skulle byta ordning på inlägget, därför får definitionen två gånger, förlåt! =)
  • Svar på tråden Varför är du inte vegan?
  • Soryu
    ProteinBristandeMänniska skrev 2022-08-06 15:13:41 följande:

Japp och jag gav dig mitt råd att sluta upp med att utnyttja djuren. Spelar ingen roll om det är 80 eller 99 procent. Hade det varit okej för dig att utnyttja slavar? Bara 80% liksom? Eller våldta en gång per halvår? Nej just det. För lite ost och mjölk. Verkligen själviskt.

Vet inte om du tror att du kan provocera fram en reaktion eller om du är så arg som du låter. Men du provocerar inte mig för det spelar ingen som helst roll för mig vad du eller någon annan tycker om mina livsval.
  • Soryu
    Anonym (Anna) skrev 2022-08-06 15:35:50 följande:

Jag har aldrig gillat kött ens, det luktar typ lik om man ej öser på kryddor. Och så tänker jag att stressen djuren känt över att leva inomhus trångt, transporteras sedan komma till slakteriet borde sätta sig i köttet. 

Ja. Särskilt griskött luktar som människor gör på insidan av kroppen. Rätt vidrigt.
  • Anonym (Anna)
    Hotelliggaren skrev 2022-08-06 15:42:56 följande:

Jag är inte vegan därför att jag tycker det verkar så krångligt och att det inte är lika gott. 
    Andra saker jag inte gör är har fadderbarn, skänker pengar till isbjörnsräddning, kör elbil för att stoppa globala uppvärmningen eller jobbar för att världssvälten ska minska. 
    Vi gör alla våra val. Som nån skrev förut, även om du slutar äta animalier så kommer din livsstil som människa att döda mängder av djur. När vi anlägger städer rubbar vi ekosystem, när du använder toapapper avverkas träd som mängder av djur bor i, däribland fåglar. Skogsmaskinen kör över allt i sin väg. Traktorn som används vid odling av vegetabilier går på olja som påskyndar uppvärmingen med arters utrotande som följd. 
    Att inte äta animalier är snarast en symbolhandling av den priviligierade. Din i övrigt västerländska livsstil dödar så många fler djur än vad den som lever naturligt i urskogen gör, trots att den äter djur när tillfälle ges.
    Vill du VERKLIGEN undvika att djur dör för din bekvämlighet och nöjes skull ska du flytta ut i skogen utan konsumtion och äta de bär du hittar.

Att inte stödja köttindustrin är väldigt lätt för de allra flesta människor. Du radar upp en massa saker sim är svårare att påverka och använder det som svepskäl.
  • mari123
    ProteinBristandeMänniska skrev 2022-08-06 15:13:41 följande:

Japp och jag gav dig mitt råd att sluta upp med att utnyttja djuren. Spelar ingen roll om det är 80 eller 99 procent. Hade det varit okej för dig att utnyttja slavar? Bara 80% liksom? Eller våldta en gång per halvår? Nej just det. För lite ost och mjölk. Verkligen själviskt.

Ursäkta att jag lägger mig i men i Sverige har vi god djurhållning och svenska kossor blir mjölkade utan smärta och de får bra mat och skötsel. Förekommer att djur missköts MEN så fort det uppdagas så tas djuren därifrån. Precis som man gör med barn i usla hem....
  • Anonym (Anna)
    Soryu skrev 2022-08-06 15:47:09 följande:
    Ja. Särskilt griskött luktar som människor gör på insidan av kroppen. Rätt vidrigt.
    Ja gris slutade jag äta för många år sen. Men mest för att jag tycker de behandlas så sjukt.
  • ProteinBristandeMänniska
    Soryu skrev 2022-08-06 15:45:26 följande:
    Vet inte om du tror att du kan provocera fram en reaktion eller om du är så arg som du låter. Men du provocerar inte mig för det spelar ingen som helst roll för mig vad du eller någon annan tycker om mina livsval.
    Japp, jag är lite förbannad när sådana som du inte tar djurens liv på allvar. Bäst att jag inte forsätter innan jag säger något dumt. Inte rätt fast du förtjänar det.
  • Anonym (Anna)
    mari123 skrev 2022-08-06 15:49:29 följande:
    Ursäkta att jag lägger mig i men i Sverige har vi god djurhållning och svenska kossor blir mjölkade utan smärta och de får bra mat och skötsel. Förekommer att djur missköts MEN så fort det uppdagas så tas djuren därifrån. Precis som man gör med barn i usla hem....
    Inspektioner av gårdar och slakterier är förbokade så det är mycket som går under radarn. Dessutom är mycket av det som är fullt lagligt grymt såsom att grisar ej får gå ute o böka eller att skilja ko och kalv direkt efter födseln.
  • Anonym (Pga matlagning)

Anledningen att jag inte är vegan är för att min make lagar maten 99,5% av tiden. Detta ihop med att jag inte gillar att laga mat öht. 

Dessutom klagar barnen om jag lagar mat eller sexmutar maken till att laga veganmat (är typ så man måste göra för att han skall laga veg)

• Soryu
    Hotelliggaren skrev 2022-08-06 15:42:56 följande:

Jag är inte vegan därför att jag tycker det verkar så krångligt och att det inte är lika gott. 
    Andra saker jag inte gör är har fadderbarn, skänker pengar till isbjörnsräddning, kör elbil för att stoppa globala uppvärmningen eller jobbar för att världssvälten ska minska. 
    Vi gör alla våra val. Som nån skrev förut, även om du slutar äta animalier så kommer din livsstil som människa att döda mängder av djur. När vi anlägger städer rubbar vi ekosystem, när du använder toapapper avverkas träd som mängder av djur bor i, däribland fåglar. Skogsmaskinen kör över allt i sin väg. Traktorn som används vid odling av vegetabilier går på olja som påskyndar uppvärmingen med arters utrotande som följd. 
    Att inte äta animalier är snarast en symbolhandling av den priviligierade. Din i övrigt västerländska livsstil dödar så många fler djur än vad den som lever naturligt i urskogen gör, trots att den äter djur när tillfälle ges.
    Vill du VERKLIGEN undvika att djur dör för din bekvämlighet och nöjes skull ska du flytta ut i skogen utan konsumtion och äta de bär du hittar.

Vet inte om jag förstår dig rätt, men jag uppfattar det som att du menar att det finns så mycket man skulle kunna göra, och man påverkar ändå så mycket bara genom att leva, så därför behöver man inte göra några livsstilsval som syftar till att göra någonting bättre?

Det är klart att alla individuella handlingar blir ju symboliska i den meningen att varje individ påverkar så extremt lite, men på gruppnivå kan ju övergång till mer vegetabilisk kost få maten att räcka bättre och minska djurens lidande. Precis som att på samhällelig nivå kan ju t.ex. bidrag till hjälporganisationer göra enormt stor skillnad för människor i olika sorters nöd.
  • Soryu
    ProteinBristandeMänniska skrev 2022-08-06 15:50:36 följande:
    Japp, jag är lite förbannad när sådana som du inte tar djurens liv på allvar. Bäst att jag inte forsätter innan jag säger något dumt. Inte rätt fast du förtjänar det.
    Du kan säga vad som helst utan att det påverkar mig det minsta.
Svar på tråden Varför är du inte vegan?