• VerklighetsFisken

Varför är du inte vegan?

Hej,

Veganism är en moralfilosofi, inte en någon slags kost eller något man gör för klimatet i sig. Definitionen av veganism: The word ?veganism? denotes a philosophy and way of living which seeks to exclude ? as far as is possible and practical ? all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose; and by extension, promotes the development and use of animal-free alternatives for the benefit of humans, animals and the environment. In dietary terms it denotes the practice of dispensing with all products derived wholly or partly from animals.

Tre frågor.

1. Kan du vara en djurälskare och bidra till allt elände som djuren får gå igenom för ditt nöja, alltså smak.

2. Vad är den moraliska skillanden mellan en hund och en gris. Varför skall hundar älskas och ges liv men inte grisar.

3. Varför är du inte vegan?

Veganism är en moralfilosofi, inte en någon slags kost eller något man gör för klimatet i sig. Definitionen av veganism: The word ?veganism? denotes a philosophy and way of living which seeks to exclude ? as far as is possible and practical ? all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose; and by extension, promotes the development and use of animal-free alternatives for the benefit of humans, animals and the environment. In dietary terms it denotes the practice of dispensing with all products derived wholly or partly from animals.

Jag försöker inte sätta dit något eller påpeka något, utan jag är genuint intresserad.

Tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-03-21 16:24
    Jag skulle byta ordning på inlägget, därför får definitionen två gånger, förlåt! =)
  • Svar på tråden Varför är du inte vegan?
  • Anonym (gg)

Jag ser inget fel med att äta alla sorters djur, men rovdjur och apor tex tycker jag känns äckligt att äta.

I min familj födde vi upp egna djur som grisar, kor, höns och får som hade ett jättefint liv och var älskade tills vi slaktade och åt dem. Det låter kanske motsägelsefullt, men det var normen i min familj. När de slaktades så slaktades de hemma på gården medan de fick sin favoritmat, de märkte inget.

Jag äter veganskt och vegetariskt ganska ofta, ibland i veckor, men jag har lätt att få näringsbrister med vegansk mat och känner ibland att det smakar för lite. Dessutom gillar jag smaken av kött.

• Mentat

Min uppfattning om veganer är att de är en modern variant av flagellanter och jag är inte religiös.

• Anonym (Tjött)
    Mentat skrev 2022-10-14 12:00:58 följande:

Min uppfattning om veganer är att de är en modern variant av flagellanter och jag är inte religiös.

Veganism är ytterligare en godhetsmarkering tillsammans med att inte resa och inte använda oönskade pronomen. Som frimärkssamlande fast med korrekta värdegrunder.

Är man tillräckligt god så kan man vara hur otrevlig som helst dessutom!

• flemens

Det verkar vara jobbigt att vara vegan. Hålla ständigt på att kontrollera att man äter rätt. Känns som lite smått neurotiskt tillvaro. Men om jag hade en kock som gjorde all mat åt mig varje dag så att jag blev lika mätt så kvittar det vad jag äter.

1. Jag antar att jag inte är djurvän då.
    2. Anledningen till att man inte äter hund beror på den känslomässiga bindning vi utvecklats med genom årtusendena. Samma finns inte för grisar och kor. Men om det skulle krävas för överlevnad skulle jag nog äta hund också om jag ansåg livet värt så mycket.

• Anonym (Gill_Bates)

Om det nu då stämmer att det är en filosofi, då är jag absolut vegan. 

• Mentat
    flemens skrev 2022-10-14 16:33:50 följande:

2. Anledningen till att man inte äter hund beror på den känslomässiga bindning vi utvecklats med genom årtusendena. Samma finns inte för grisar och kor. Men om det skulle krävas för överlevnad skulle jag nog äta hund också om jag ansåg livet värt så mycket. 

Definitivt är det så. Under Leningrads belägring blev hundar och katter rätt snabbt uppätna.
  • Anonym (gg)
    flemens skrev 2022-10-14 16:33:50 följande:

Det verkar vara jobbigt att vara vegan. Hålla ständigt på att kontrollera att man äter rätt. Känns som lite smått neurotiskt tillvaro. Men om jag hade en kock som gjorde all mat åt mig varje dag så att jag blev lika mätt så kvittar det vad jag äter.

1. Jag antar att jag inte är djurvän då.

Jag tycker personligen inte om att äta dem pga vad de äter. Gillar inte att äta kött och bajsätare, inkluderar egentligen även grisar, men våra föddes upp på vegetabilisk kost.
  • Mimosa86
    VerklighetsFisken skrev 2022-03-21 16:23:09 följande:
    Varför är du inte vegan?

Hej,

Tre frågor.

1. Kan du vara en djurälskare och bidra till allt elände som djuren får gå igenom för ditt nöja, alltså smak.

2. Vad är den moraliska skillanden mellan en hund och en gris. Varför skall hundar älskas och ges liv men inte grisar.

3. Varför är du inte vegan?

Jag försöker inte sätta dit något eller påpeka något, utan jag är genuint intresserad.

Tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-03-21 16:24
    Jag skulle byta ordning på inlägget, därför får definitionen två gånger, förlåt! =)
    1. Ja, jag anser att man kan äta djur men ändå vilja att djuren har ett schysst liv och hanteras väl. Jag är född allätare (där kött är en viktig källa för många näringsämnen) det är inte av ondo. Jag är helt enkelt skapt att äta kött bla.

2. jag har ätit hund (bott i Asien). Gott.

3. Därför att jag vill ha allsidig kost. Äter gärna vegetariskt men inte enbart.
  • Mimosa86

Fråga till dig. Vart drar DU själv gränsen till ett liv av högre värde?

slår du ihjäl mygg på sommaren eller anser du att de är lägre stående varelser? På vilken nivå ligger din egen moral?

• Anonym (Pga matlagning)

Har fått till veganskt flera dagar i veckan nu, eller maken har fått till på min begäran. Krävts en del sexmutande men jag gillar ju sex så det är ingen stor uppoffring.

Svar på tråden Varför är du inte vegan?