• VerklighetsFisken

Varför är du inte vegan?

Hej,

Veganism är en moralfilosofi, inte en någon slags kost eller något man gör för klimatet i sig. Definitionen av veganism: The word ?veganism? denotes a philosophy and way of living which seeks to exclude ? as far as is possible and practical ? all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose; and by extension, promotes the development and use of animal-free alternatives for the benefit of humans, animals and the environment. In dietary terms it denotes the practice of dispensing with all products derived wholly or partly from animals.

Tre frågor.

1. Kan du vara en djurälskare och bidra till allt elände som djuren får gå igenom för ditt nöja, alltså smak.

2. Vad är den moraliska skillanden mellan en hund och en gris. Varför skall hundar älskas och ges liv men inte grisar.

3. Varför är du inte vegan?

Veganism är en moralfilosofi, inte en någon slags kost eller något man gör för klimatet i sig. Definitionen av veganism: The word ?veganism? denotes a philosophy and way of living which seeks to exclude ? as far as is possible and practical ? all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose; and by extension, promotes the development and use of animal-free alternatives for the benefit of humans, animals and the environment. In dietary terms it denotes the practice of dispensing with all products derived wholly or partly from animals.

Jag försöker inte sätta dit något eller påpeka något, utan jag är genuint intresserad.

Tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-03-21 16:24
    Jag skulle byta ordning på inlägget, därför får definitionen två gånger, förlåt! =)
  • Svar på tråden Varför är du inte vegan?
  • Anonym (Högerkonservative  Veganen)
    Anonym (Älggryta m kokt potatis) skrev 2024-01-16 16:18:15 följande:
    Skaffa det då, det tillverkas ju som bekant inte mer land så passa på att skaffa dig  en egen plats på jorden där du kan odla allt du behöver, då behöver industrin inte producera och transportera varor över halva planeten och inga djur behöver sätta livet till.

Inga människor behöver heller arbeta under dåliga förhållanden för att du vill äta, ingen onödig energi spills vid omvandling från vegitabilier till animalier och ingen djungel behöver avverkas i jakt på mark för sojaodling.

Utan husdjur tror jag du får svårt med gödning, men du kan säkert köpa ett ställe med stora odlingsytor så din konsumtion inte utarmar marken långsiktigt i brist på stallgödsel.

Jag tänker så här. Om alla ska göra allt blir det för stressigt och svårt att leva. Om jag arbetar inom det jag kan som civilingenjör, vill jag också  sen ha fritid och kunna koppla av, inte använda den till odling. Min käresta o hennes dotter o katt bor 2 timmar bort, och jag vill kunna åka dit på helger. (Då åker jag dessutom ofta tåg-så inte en massa bilåkande här inte). Dessutom har jag inga pengar till att skaffa mark ändå.

Jag är inte en av dem som hela tiden tänker på och  försöker minimera mitt ekologiska avtryck . Men i och med att jag är vegan av djurrättsskäl blir det ändå så att olika utsläpp av försurande, övergödande och uppvärmande ämnen i animalieproduktionen utgår för mig. En hel del utsläpp av t.ex koldioxid och metan som uteblir.

Sen ska du veta att kanske 80% av sojan elelr vad det är går till djuruppfödning, och jag har för mig det importeras till djurfoder även i Sverige. så DET kan amn tala med köttätarna om i stället typ,  Sen har även animalieätare frågan om arbetsförhållanden osv att tänka på. Även jag kan dessutom handla både miljö- och rättvoisemärkta varor om jag vill.,

Vad gäller gödning så ör jag optimistisk vad gäller att utveckla tillverkning och hantering av handelsgödsel sett över ett längre tidsperspektiv. Ett vegosamhälle kommer ändå inte över an natt. Jag tror att det går att förbättra handelsgödselanvänding etc vad gäller kretsloppsprincipen och andra faktorer som påverkar miljö och resurser.

Anonym (......) skrev 2024-01-16 16:25:23 följande:
    Hur många kilo ärtor måste du äta för att få i dig rätt mängd protein som kroppen behöver? Jag kan äta 100 gram kött så är saken biff (höhö) Känns ju sämre för miljön att behöva klämma i sig 17 kikärtsbullar för att få i sig lite protein.
    Våra kroppar är förresten inte designade för att konsumera vegitabiliska oljor.
    Jag har varit vegeterian en period i mitt liv, eller ung och dum kan man också kalla det. Fick extrem näringsbrist och mådde otroligt dåligt. Blev gravt deprimerad, utvecklade anorexi och var nästan på väg att avsluta mitt liv. Not going back there again...

Vilken typ av ärtor menar du?  Det finns många vegetabiliska proteingrödor. Sen är ju inte  miljöpåverkan alltid proportionell (linjärt samband) mot volymen på maten. Sen äter jag väl annat än ärtor också.  Det går inte att svara generellt på en sådan fråga?

Jag är som jag nämnde även inte miljövegan, snarare djurrättsvegan. Vad menar du med "designade"? Menar du att någon avsilktligt har designat? Vad menar du med vegetabiliska olöjor? Menar du att det är fel att använda oljor i matlagmning, t.ex olivolja som används en hel del i Medelhavsområdet, där de ofta har relativt bra hjärt-kärlhälsa? Är det fel att äta nötter osv?

Ja, men vänta lite. Vad ¨åt du då i så fall ? Det var i så fall nog en dåligt sammansatt kost.

Anonym (M) skrev 2024-01-16 16:19:24 följande:

Därför att i slutändan så är jag en egoist.

Gör väl så gott jag kan (väljer gärna etiska val om jag har möjlighet, donerar även pengar ibland till djurorganisationer), men ibland måste välja mellan mig själv eller någon annan så väljer jag mig själv. Gäller även andra människor då de tyvärr ibland får betala priset för att jag ska få något bra. Jag prioriterar mig själv.

Kan man inte prioritera sig själv som vegan eller vegetarian då?
  • fribygg
    Anonym (......) skrev 2024-01-16 16:25:23 följande:
    Hur många kilo ärtor måste du äta för att få i dig rätt mängd protein som kroppen behöver? Jag kan äta 100 gram kött så är saken biff (höhö) Känns ju sämre för miljön att behöva klämma i sig 17 kikärtsbullar för att få i sig lite protein.
    Våra kroppar är förresten inte designade för att konsumera vegitabiliska oljor.
    Jag har varit vegeterian en period i mitt liv, eller ung och dum kan man också kalla det. Fick extrem näringsbrist och mådde otroligt dåligt. Blev gravt deprimerad, utvecklade anorexi och var nästan på väg att avsluta mitt liv. Not going back there again...
    Ärtor och andra baljväxter är väl utmärkt mat både för oss och för husdjuren, jag tror att det går åt betydligt fler kilo ärtor om man låter de bli grismat istället för att käka dem själv som ärtsoppa. Vegankost är på det sättet snål på resurser.

Jag vill likafullt ha fläsk i min ärtsoppa och ost på min macka.
  • fribygg
    Anonym (Högerkonservative Veganen) skrev 2024-01-16 16:38:57 följande:
    Jovisst kan du det, andra prioriterar öppet landskap, betande djur och lokal matproduktion.
  • Anonym (M)
    Anonym (Högerkonservative Veganen) skrev 2024-01-16 16:38:57 följande:
    Det kan man kanske, beror ju på vad man anser att man vill ha och får ut någonting av. Och med vegetarisk kost det blir ju inte att någon tex gris får lida så jag vet inte vem du tänker att man då prioriterar bort till förmån för sig själv.
    Anonym (M) skrev 2024-01-16 16:47:42 följande:
    Det kan man kanske, beror ju på vad man anser att man vill ha och får ut någonting av. Och med vegetarisk kost det blir ju inte att någon tex gris får lida så jag vet inte vem du tänker att man då prioriterar bort till förmån för sig själv.
    Man kan väl göra det i andra saker. Dessutom kan man ju få samma näringsämnen från andra källor, så man måste ju inte välja bort dessa.
  • Anonym (Älggryta m kokt potatis)
    Anonym (Högerkonservative Veganen) skrev 2024-01-16 16:30:10 följande:

Vad gäller gödning så ör jag optimistisk vad gäller att utveckla tillverkning och hantering av handelsgödsel sett över ett längre tidsperspektiv. Ett vegosamhälle kommer ändå inte över an natt. Jag tror att det går att förbättra handelsgödselanvänding etc vad gäller kretsloppsprincipen och andra faktorer som påverkar miljö och resurser.

Jag däremot tror att den lätttillgängliga och billiga handelsgödselns tid är förbi då olja  och gas är en ändlig resurs och elen behövs till annat än konstgödsel tillverkning.

Idisslare, får och kor har ju fördelen att de kan producera högvärdigt protein här i Sverige på marker som ej går att plöja.

Industriproducerat som fläsk,ägg och kyckling är ju ofta beroende av importerad soja och spannmålsodling, det är kanske bättre att vi människor ökar andelen spannmål  och baljväxter i vår kost och hoppar över industrigrisen och industrikycklingen?
  • Anonym (......)
    Anonym (Högerkonservative Veganen) skrev 2024-01-16 16:37:42 följande:

Vilken typ av ärtor menar du?  Det finns många vegetabiliska proteingrödor. Sen är ju inte  miljöpåverkan alltid proportionell (linjärt samband) mot volymen på maten. Sen äter jag väl annat än ärtor också.  Det går inte att svara generellt på en sådan fråga?

Jag är som jag nämnde även inte miljövegan, snarare djurrättsvegan. Vad menar du med "designade"? Menar du att någon avsilktligt har designat? Vad menar du med vegetabiliska olöjor? Menar du att det är fel att använda oljor i matlagmning, t.ex olivolja som används en hel del i Medelhavsområdet, där de ofta har relativt bra hjärt-kärlhälsa? Är det fel att äta nötter osv?

Ja, men vänta lite. Vad ¨åt du då i så fall ? Det var i så fall nog en dåligt sammansatt kost.

Våra kroppar fungerar ju på ett visst sätt, en ko är designad för att äta gräs, hosta upp det och äta det igen. En katt är designad för att äta smådjur. Människor är designade för att äta kött, fisk, fågel, inälvor och andra organ, frön, nötter, bär, svamp,  grönsaker vid säsong.

Det enda jag läser när jag ser det du skriver är "Blablabalala". Du låter som en politiker som kommer med dåliga bortförklaringar och aldrig kommer till sak.

Ja, det var en dålig kost eftersom jag åt vegetariskt? Därför blev jag så sjuk.

Anonym (Älggryta m kokt potatis) skrev 2024-01-16 17:00:50 följande:
    Jag däremot tror att den lätttillgängliga och billiga handelsgödselns tid är förbi då olja  och gas är en ändlig resurs och elen behövs till annat än konstgödsel tillverkning.

Idisslare, får och kor har ju fördelen att de kan producera högvärdigt protein här i Sverige på marker som ej går att plöja.

Industriproducerat som fläsk,ägg och kyckling är ju ofta beroende av importerad soja och spannmålsodling, det är kanske bättre att vi människor ökar andelen spannmål  och baljväxter i vår kost och hoppar över industrigrisen och industrikycklingen?

Jag tänker fortsätta verka för veganism, och jag tror att annan el kan frigöras i samband med en långsiktig avveckling av animalieindustrin. (Sen vet man förstås över huvud taget inte hur länge jorden varar. Asteroidkollisioner är förstås tänkbara)

även i Sverige odlas proteingrödor för högvärdigt protein. Där nämnde jag Gogreens sortiment som exempel.

Japp och, jag är ju för det överhoppandet av djuretiska skäl.

Svar på tråden Varför är du inte vegan?