Inlägg från: Anonym (Varför) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Varför)

Måste man välja mellan hund och karriär?

Varför vill du ha hund? Vad kan och kommer du erbjuda hunden?

Jag känner såhär att hunden väljer inte sin familj, därför är det familjens plikt att sätta hundens behov först. Även små sällskapsraser behöver både fysisk och mental aktivering varje dag. Alla hundar behöver känna delaktighet i flocken, inte bara bli liggande etc. Som människa är hunden något som vi har bland allt annat i vårt liv men för hunden blir vi hela deras liv.

Kommer du lägga den tiden som behövs på hunden varje dag för resten av dens liv så go for it om ni kan lösa tiden. Om inte kanske ni kan va hundvakt ist eller låna hund att träna med etc eller vad det är som lockar m hund.

• Anonym (Varför)
    Anne123 skrev 2022-03-22 15:10:46 följande:

Sällskap? En familjemedlem. Någon som hänger med ut på våra äventyr i skogen såväl som myser i soffan på kvällen. 

Planen är inte att skaffa en arbetande hund, utan en mindre sällskapsras. Självklart kommer vi att lägga tid och kärlek på hunden, men inte 6 timmars aktiv träning om dagen direkt? promenader, skogsäventyr, joggning, cyckling och vanliga tricks? :)

Isf skulle jag rekommendera att börja m att läsa på om vad hundar behöver och skapa mig en uppfattning därefter. Min pyttelilla "sällskapshund" kräver mer mental stimulans än vad min bordercollie gör. Alla hundar har fysiska och mentala behov i varierande grad men behöver inte va så svårt  lite nosework, trick o promenadäventyr så kommer man långt :)
Svar på tråden Måste man välja mellan hund och karriär?