Inlägg från: Anonym (Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna)

Måste man välja mellan hund och karriär?

Det har varit en extra stress ja. Och även om vi har ekonomi så är det inte kul att behöva lämna bort sin hund till hunddagis/dagmatte. Helt ärligt så var det inte därför vi skaffade hund. 
    Jag ska inte jämföra hundar med barn men lite är det så där med. Man skaffar inte barn för att de ska vara på förskolan 9h per dag så att man själv ska kunna jobba 8h per dag och sen umgås 30 min på kvällen och på helgerna. Vem mår bra av det ekorrhjulet i längden?
    Och hunden må ha en mindre hjärna än människan men icke desto mindre är det husse/matte (mamma/pappa) som bestämt att skaffa den. Och ta hand om den. Och liksom barn är hundar också väldigt olika i hur de trivs med olika saker. Vissa trivs ensamma hemma och nöjer sig med en promenad kring lunch, andra behöver man jobba med för att de ska klara sig ett par timmar ens utan att riva huset eller göra ljud ifrån sig. Vissa kommer aldrig må bra av det hur man än försöker och tränar. Alla är olika.
    Och att ha valp (alltså direkt från hämtning hos uppfödare) är verkligen som att ha småbarn, vi har fått gå upp nattetid och rasta, torka undan hemma när det inträffat olyckor. Det hade vi inte löst om vi haft kontorsarbete 8-17, nu gick det bra pga vi jobbar skift.
    Man får prioritera helt enkelt.
    Nej det är inte schysst att skaffa en hund och sen inse att nej det här funkar inte. Å andra sidan så vet man inte förrän man provat själv men då kanske man kan testa att vara fodervärd eller liknande för att se hur det funkar i ens vardag. 

• Anonym (Anna)
    Anne123 skrev 2022-03-22 14:11:22 följande:
    Hej!

tack för din input! Självklart kommer vi att prioritera hunden. Vi kommer absolut inte att lämna den hemma hela dagarna, utan löser det sig inte den enda dagen i veckan som vi vill ha dagmatte får någon av oss jobba hemma då med. Så vi kommer alltid att vara hemma, men tänkte att för de som har gjort denna ?uppoffring? hur har det påverkat karriärmöjligheterna?

och gällande valperioden så är vi fullt insatta i att det kommer vara jobbigt, men det är bra med en påminnare!
    Så bra!
    Det generella för oss har varit stressen av att alltid behöva ha en plan B. Man kanske inte kan följa med på konferenser eller liknande (har hänt), man har dagar då man akut måste fixa dagpassning pga en av oss blivit ombedd att hålla i något arbetsplatsrelaterat som inte var planerat från början men som gör att ingen kan vara hemma dagtid den aktuella dagen (har hänt många gånger). Är det bara vi så är det en sak. Men att alltid behöva ordna omsorg för hunden lägger liksom ett extra lager över allt. Jag vet att det är mycket jobb med hund, min man också. Men det är ändå ett stort ansvar och man behöver prioritera. Eftersom vi båda jobbar heltid så är tyvärr också orken begränsad ibland även på helger. Vi trivs absolut utomhus och promenerar mycket i friluftsområden. Ibland är hundar tillåtna, ibland inte. Vi gillar också att pyssla på tomten men där är hunden inte helt nöjd med att vara bunden (för att inte dra iväg ut på vägen eller till grannar). Precis som jag tänker mig att barn inte tycker det är så kul att gräva i sandlådan i 2h för att jag måste beskära buskar och träd   Så det är också möjligt men begränsat.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Varför) skrev 2022-03-22 14:19:58 följande:

Som människa är hunden något som vi har bland allt annat i vårt liv men för hunden blir vi hela deras liv.

Jättebra formulerat, precis så är det!
  • Anonym (Anna)
    callmepreggoornot skrev 2022-03-22 14:30:10 följande:

Vad skulle du ångra mest? Att kanske missa någon karriärmöjlighet eller att missa ett djurs kärlek och få ha roligt ihop? Man ska leva också.

Också jättebra input! Jag och min man diskuterar att vi ska söka oss vidare till andra jobb alternativt verkligen BE om att få vara tjänstlediga på deltid för att skapa mer luft i vardagen och kunna ha en ännu mer givande fritid tillsammans och med hunden. Vi behöver inte två heltidsinkomster men tyvärr har man små möjligheter att vara ledig på deltid om man inte har småbarn.
    Vi tycker ju själva att vi kan bidra lika mycket på 75% till exempel. Vi fördelar en del av vårt arbete till andra (vi har redan ersättare, vikarier inom andra områden) och så fokuserar vi precis lika mycket på de arbetsuppgifter som man bestämmer att vi ska lösa på vår deltid.
    Eller så får vi helt enkelt söka nya jobb på deltid eller i värsta fall starta eget. Men vi vill inte hamna i ekorrhjulet, vi vill ha en energifylld och givande fritid MED hund. Det kan inte vara ett nederlag i karriären att ha utvecklats och tagit nya ansvarsområden och nya kliv så att säga fastän man gjort det på deltid?
  • Anonym (Anna)
    Anne123 skrev 2022-03-22 15:19:56 följande:

Så för att summera era tankar:

Det är inte möjligt att kombinera ett heltidsjobb (som de flesta har) med att skaffa hund (och vara en bra hundägare)? Trots att vi kommer att spendera 4/5 arbetsdagar tillsammans med hunden? 

hade hoppats på iallafall en med positiv erfarenhet av att både jobba heltid och ha hund? :)

Vi får väl hoppas att någon mer svarar, som är lite mer positivt inställd?
    För oss går det inte utan att vi känner att vi hela tiden har dåligt samvete gentemot hunden eller "beklagar oss" outtalat och inom oss själva att vi inte lyckas med det som vi borde. Antingen så är det hunden som blir lidande eller vi själva eller våra arbeten (vi är båda akademiker så har höga krav både på oss själva och från våra arbetsgivare). Men vi tror att om vi går ner i tid så att vi lägger mindre tid på arbete så är det lösningen för oss. För vi vill verkligen ha hund.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Hundhaj) skrev 2022-03-23 06:30:22 följande:

det låter som om det skulle funka för er om ni kommer att jobba hemma 4 dagar av 5 så länge ni har bra passning den sista dagen. För vår del blev det absolut något som påverkade karriären negativt (eftersom det var det du ville ha fokus på). Min man fick tyvärr ta smälleni detta fall. vi hade ungefär som er med möjlighet till hemarbete några dagar var. Efter ett tag blev jag erbjuden nytt jobb och vi kunde pussla så att det funkade med hunden Trots att jag inte riktigt i samma mån hade möjlighet att jobba hemifrån då. i min nya tjänst ingick också ca 2 övernattningar utomlands per månad. bara övernattningarna blev ett problem eftersom de inte alltid var samma dagar. Det var alltså svårt för min man att planera in det så att det passade bra med hans jobb. Det löste sig alltid, men det blev en del sura miner när han behövde jobba hemma just onsdag till fredag en vissa vecka och hans chef då hade planerat in möten eller att min man skulle hålla en presentation på plats någon av dagarna. Då var det ändå bara 2 nätter per månad. Men det  hängde över oss hela tiden. Jag kände mig elak som inte kunde hjälpa till och min man kände en stress över att bara lösa det. 

efter ett tag så blev även min man erbjuden en annan tjänst. Det var absolut ett steg uppåt och något han verkligen ville göra. Däremot var det inte hemarbete på samma sätt och han skulle i snitt ha 1 övernattning borta per månad. Ingen av våra tjänster gick direkt att gå ner på deltid. Det slutade med att han fick tacka nej för att vi inte Fick ihop det med hunden. Vi kände att det inte var rimligt att ha hundvakt föera dagar i veckan. 

min man har nu fått motsvarande tjänst trots allt, men då flera år senare efter att hunden inte längre Finns, men han är nu väldigt efter sin plan på hur karriären skulle se ut. 

Det låter ungefär som det vi sitter i just nu. Det är förstås val man gör längs med vägen och vi VILL ha hund. Samtidigt finns en överhängande stress och i det så ska ju inte hunden bli lidande. 
Svar på tråden Måste man välja mellan hund och karriär?