• Tigertaget

    Skaljacka med fleecejacka under, för kallt?

    Blir en ofodrad skaljacka och en fleece för kallt vid ca - 8 grader med enbart en vanlig bomullströja under ( vanliga innekläder)

    Lämpar sig den klädsel enbart för några plusgrader? Vad är er gräns?

  • Svar på tråden Skaljacka med fleecejacka under, för kallt?
  • Tigertaget
    Jemp skrev 2022-03-23 21:21:23 följande:

    Definitivt för kallt. 


    Jaså, för vilken temperatur tycker du den klädseln passar ?( för ett barn som vara ute och leka någon timme)
  • Anonym (.)

    Verkligen för kallt! Vid närmare 10 + så skulle jag kunna ta på det. Sen beror det ju på hur varmt barnet är och vad man ska göra såklart. Men vid -8 grader så har vi fleece + overall + polokrage m.m. :) På förskolan har de fortfarande haft overall på eftermiddagen fast det har varit runt 10 +, verkar inte blivit för varmt. 

  • Anonym (A)

    Det låter kallt. Till och med tonåringen har fortfarande vinterjacka här, vi har haft minusgrader på morgonen och några plusgrader på eftermiddagen.

  • Jemp
    Tigertaget skrev 2022-03-23 21:35:10 följande:
    Jaså, för vilken temperatur tycker du den klädseln passar ?( för ett barn som vara ute och leka någon timme)
    Närmre 10+, instämmer jag med. 

    Idag var det enstaka plusgrad på morgonen, runt +10 mitt på dagen. Mina barn har haft fodrat regnställ med collegetröja under.

    I -8 har de vinteroverall och fleece.
  • Anonym (Jenna)

    wow det låter jättekallt.. vem klär sitt barn så? Då ska vinteroverallen sitta på. Håller med övriga, vid 10 grader kan barnet ev kläs på med de plaggen, en solig dag 

  • Tigertaget

    Så inte ens vid 0 grader till 5 grader + tycker ni det funkar?
    Först vid 10 alltså!? När tar ni då av fleece? Känns som att 10 borde vara nära att enbart ha skaljacka utan fleece?
    Vid 20 räcker ju tröja bara utan jacka ens 

  • Räkan77

    Definitivt för lite när det är åtta minusgrader. Men vid vilken temperatur det är lagom är omöjligt att säga för barn är olika. Min ena son hade badat i svett om han skulle ha så mycket kläder på sig vid 10 plusgrader vid lek.

  • Marie7

    Absolut för kallt vid -8! Skulle du skrivit +8? Då hade det varit ok kanske. 

  • Anonym (.)

    Det är ju väldigt svårt att säga en exakt temperatur. Vid  10+ och vindstilla räcker det kanske med skaljacka, men 10+ och blåsigt/molnigt/regnigt så känns 10 grader väldigt kallt. Man får ju pröva sig fram lite.

  • Anonym (Beror på)

    Det beror på vinden och fukten och barnet och fleecen och byxorna och soligt. Är det ett stillsamt barn med bara inomhusbyxor, det är fuktigt, molnigt och blåsigt ute och fleecen är av syntet så låter det väldigt kallt. Är det torrt i luften, soligt och vindstilla, barnet har överdragsbyxor, kutar omkring och klättrar och härjar och fleecen är av ull, då låter det ganska lagom. För vissa för varmt. 


    Oftast ser man på barnen om de fryser, de blir inaktiva och börjar gnälla (inte alltid över kylan utan lite allt möjligt). Mitt ena barn kommer alltid och vill sitta i knärt när hon fryser. 

  • LaFontaine

    Ja, det låter för kallt, men någon minusgrad klarar våra ungar med vindfleece och skaljacka. Skulle de ha fleece och jacka vid tio plusgrader, hade de sannolikt smält bort. 

  • nernu

    Menar du åtta plus? Skalkläder med fleece under funkar väl oftast från ungefär fem plusgrader beroende på andra omständigheter. 

Svar på tråden Skaljacka med fleecejacka under, för kallt?