• vcent

Varför går jag inte ner i vikt?

Som rubriken kanske skvallrar om så går jag inte ner i vikt trotts träning, sömn och mindre (och mer välvalda) portioner. 

Jag promenerar ca 1/2 mil till jobbet och 1/2 mil hem från jobbet varje dag med en ryggsäck som väger 15-20kg. 

Utöver detta så utövar jag lagidrott två gånger i veckan samt promenerar ytterligare  minst 5km alla de dagar jag inte är på lagträning. 

Min kost består till största del av kyckling och grönsaker (men självklart varierat) samt någon protein/energibar som mellanmål för att hålla blodsockret stadigt (i samråd med läkare). 

en kväll i veckan unnar jag mig en uppvägd liten skål chips/godis/popcorn samt ett glas vin eller whisky?. Alternativt unnar jag mig ?skräpmat? den dagen istället? självklart anpassat för kaloriintaget. 

Inga sömnproblem och ingen stress? varför i helvete går jag inte ner i vikt? (Nej det är inte bara muskler jag byggt, midjemåttet är detsamma som innan eller till och med högre). 

jag har testat att gymma och det varken gjorde någon skillnad eller var kul nog att fortsätta med. 

• Svar på tråden Varför går jag inte ner i vikt?
  • Anonym

Du äter för mycket.
    Sedan tror jag du tränar för mycket också. Kroppen blir stressad och du måste äta för mycket för att orka med

• Anonym (Y)

Du äter för mycket i förhållande till kalorierna du förbränner.

• Anonym (Solblomma)

Du behöver en mer intensiv träning. Byt om på jobbet innan du ska hem, sedan springer du istället för att promenera. Ovanpå det - minska portionerna ännu mer. Skippa ALLT som heter kolhydrater, även i grönsakerna (t.ex. är morötter lika illa som att äta potatis, medan blomkål är jättebra). 

• Ocdmänniska

Skulle tro att du äter för lite faktiskt, ha dit lite kolhydrater med tycker jag. Sen googla på att äta för lite, det är faktiskt möjligt!

• Ocdmänniska

Tycker inte alls du ska skippa kolhydrater! Du kommer få dåligt med energi och inte orka. Det gäller att äta en vettig mängd bara. Äter du för lite så kommer du fucka upp din metabolism 

• Gameofthrones

De är kolhy3man ska skippa endel.

Undvik/minimera:

Pasta.
    Vitt ris.
    Vitt bröd.
    Vitt mjöl.
    Varma rotfrukter.
    Godis, läsk, bakverk och andra sockerrika livsmedel

Varje gram kolhydrat (glykogen) binder 2-4 gram vatten. Den hastiga viktnedgång som ofta sker när man utesluter kolhydrater handlar alltså oftast om vätskeförlust. Samma sak gäller omvänt, många upplever att de går upp i vikt snabbt när de äter mer kolhydrater, det kan i själva verket vara vätskevikt.
  • Gameofthrones

Minska vikterna, cykla kanske?

• Spucks

Närliggandste svaret brukar vara det rätta. I ditt fall: du gör inte av med fler kalorier än du får i dig.
    Eftersom du tydligen räkna kalorier, blev nog något fel där. Antingen blev det fel när du räknade ut din förbrukning, eller du räknar fel antal kalorier av det du får i dig. Eller både och.

• Anonym (Fia)

Mår du bra i övrigt? Infektioner? Hur är det med hår och hår? Jag skulle be husläkare kolla sköldkörteln med blodprov för att vara säker på att det inte är fel på ämnesomsättning.  

Svar på tråden Varför går jag inte ner i vikt?