• Anonym (Kaffedraken)

    Vad gör du med urvuxna barnkläder?

    Om planen är att inte ha fler barn, så ni inte ska använda dem mer.

    Ibland kanske det är en kombination av dessa alternativ men Vad gör du av majoriteten av barnkläderna? 

    Om det är en kombination av alternativen så förklara hur du tänker.

    Själv försöker jag sälja mycket, mest för symboliska summor så man blir av med det men ändå får några kronor. 
    Tycker av nostalgiska skäl att det är svårt, men har ju inte plats att spara, och varför ska dom ligga och förstöras.

    Men massor är kvar än, ta lite då och då och säljer.
    Slänger såklart de som är mest nött eller hål i. Har två barn en flicka och pojke, så mycket är använt bara av ett barn.

    Har

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad gör du med urvuxna barnkläder?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Sparar lite - några favoritplagg per barn (kläderna de kom hem från BB i, någon pyjamas som alla har haft o.s.v. Men merparten ger jag bort till vänner som ska få barn eller har barn i en modell mindre än min yngsta). Orkar inte sälja. Har en tanke om att sy ett litet lapptäcke av ett gäng favoritplagg för eventuella framtida barnbarn. Det har min mamma gjort och alla barnen har haft den som lekmatta hemma hos dem

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag gör alla alternativen. Sparar det jag verkligen tycker är fint och har ett speciellt minne. Ska bli 3 smålådor till barnen när de är stora. Fick en sån av min mamma och uppskattade det jättemycket. 


    Säljer det i fint skick som jag vet folk är ute efter, t.ex. newbie, molo, pomp för en mindre peng. 


    skänker till vänner det som är i fint skick från h&m, lindex. Vissa ger jag till seconhand. Och det som fortfarande klarar några barn till men jag inte tycker jag kan ge till vänner/secondhand skänker jag till en klädinsamling.

    slänger det som är förstört, ev gör trasor av. Dock så har jag plagg med fina mönster som har varit älskade men blivit förstörda på tex armarna. De ska jag sy ett mindre lapptäcke av. Som jag ska ha som minne. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja på alla alternativen.

    1. Ger bort till släktingar och vänner som vill ha.
    2. Säljer kläder som är oanvända.
    3. Ger bort till Röda Korset och andra som tar emot.
    4. Gör trasor av dem.
    5. Slänger.

    Några få plagg sparar jag. T ex det pyttelilla plagget som babyn hade på väg hem från BB, eller den stickade tröjan som min farmor hann göra innan hon dog. Sentimentala minnen.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Sparar allt. Jag är extremt nostalgisk av mig så jag står inte ut med tanken på att skänka nåt. Dessutom är det väl inte mycket som hade gått skänka. Nerspytt och nerdrägglat eller nötta kläder.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja på alla- man säljer en del som går, skänker det som inte är perfekt, kastar det som är för slitet.

    Och kanske behåller ett fåtal saker för nostalgi. Den första bebisfilten, första skorna och första gosedjuret har jag sparat.


    Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Skänker eller säljer. Ett par bebisplagg är sparat av nostalgiska skäl. Slänger bara det som är trasigt (men lyckats skänka bort lite byxor med hål på knäna till de som lagar bättre än jag gör). 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Har sparat en kartong /barn. BB Kläderna, första strumpor, babykläder, första nappen, första skorna, dopkläderna etc.
    Sen är det fotoalbum som jag håller på med. / barn.

    Resten har jag skänkt bort till familjer som behöver, gav bort mina barnvagnar etc. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Om du har tid och energi att hantera en massa idioter som ska pruta på ALLT, bestämmer tid och inte dyker upp etc. hade jag försökt sälja. Särskilt om du har mycket som har kostat en del, typ Polarn & Pyret och Kavat. Jag har skänkt det mesta (har dock nästan bara kläder från hm och newbie) och hoppats att det hamnat hos nån med sämre ekonomi. De finaste grejerna har jag gett till kusinen som är ett år yngre eller sparat av nostalgiska skäl. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Säljer och skänker. 


    vissa saker sparar jag men överlag så säljer jag eller skänker 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Tigertaget skrev 2022-03-26 13:23:18 följande:
    Vad gör du med urvuxna barnkläder?

    Om planen är att inte ha fler barn, så ni inte ska använda dem mer.

    Ibland kanske det är en kombination av dessa alternativ men Vad gör du av majoriteten av barnkläderna? 

    Om det är en kombination av alternativen så förklara hur du tänker.

    Själv försöker jag sälja mycket, mest för symboliska summor så man blir av med det men ändå får några kronor. 
    Tycker av nostalgiska skäl att det är svårt, men har ju inte plats att spara, och varför ska dom ligga och förstöras.

    Men massor är kvar än, ta lite då och då och säljer.
    Slänger såklart de som är mest nött eller hål i. Har två barn en flicka och pojke, så mycket är använt bara av ett barn.

    Har


    Hela, rena och lite dyrare kläder som ytterkläder, festkläder och liknande: säljer, om jag orkar.

    Hela, rena men billigare baskläder: skänker till vänner, bekanta eller second hand.

    Smutsigt med fläckar som ej går bort etc, trasigt: slänger.

    Nostalgi: sparat några få plagg. Det blir mindre och mindre nostalgi ju äldre barnen blir. Noppriga mysbyxor med hängiga knän efter 13-åring liksom....

    Jag skulle kanske kunna sälja mer än jag gör, men jag ids inte. Det tar för mycket tid jämfört med vad man får ut av det. Så tänker jag också att om jag skänker så kan den som vill köpa på second hand och mellanskillnaden också går till nån som behöver det bättre än jag.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Mina barn sliter hårt på sina kläder så, efter babyåldern, går det mesta tyvärr till sopor eller till olika kreativa projekt. Jag har sparat ett par baby-plagg per barn av nostalgiska skäl. De ärver varandra när det är möjligt. Allt annat, som är i gott skick, kommer med till skolans årliga klädbytardag.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Slänger. De tar inte emot osorterade kläder här utan vill att allt ska vara färdigt att hänga upp på galgar, och jag har inte tid/ork att sitta och tvätta och stryka och leta fläckar och hålla på. Sparar jag dem och tänker att jag ska ta itu med det någon gång när jag får tid så blir de bara liggande i flera år och tar plats. 

Svar på tråden Vad gör du med urvuxna barnkläder?