• Anonym (Protokoll)

Vad är det för skillnad mellan protokoll och minnesanteckningar?

Ja, som rubriken lyder... Tidigare på jobbet så var det alltid nån som blev utsedd till att "föra protokoll" när vi hade möten, och det resulterande dokumentet kallades "protokoll". Nu är det aldrig nån som säger "föra protokoll" eller "protokoll" längre, utan det heter hela tiden "minnesanteckningar", fast att det gäller exakt samma sak. Nu undrar jag om detta är nån ny grej, eller om det bara är hos oss man säger så här? Min magkänsla säger mig att det borde vara en skillnad, att minnesanteckningar inte är lika noggranna och/eller lika officiella som ett protokoll, men jag vet inte.... nån som vet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-03-27 21:27
    Ok jag uttryckte mig otydligt. Vad jag undrar är alltså om det bara är på mitt jobb som det börjat bli en glidning, så man använder minnesanteckningar och protokoll helt synonymt, eller om det är en allmän trend.

• Svar på tråden Vad är det för skillnad mellan protokoll och minnesanteckningar?
  • Anonym (leta själv)

googla så hittar du! 

• Anonym (admin)

Minnesanteckningar kan vara nedkrafsade i ett mail som skickas till alla på mötet, ett protokoll är mer formellt och ska undertecknas av någon till kvitto på att det som står där är korrekt.

Jämför besiktningsprotokoll, analysprotokoll, testprotokoll, rättegångsprotokoll...osv.

• Anonym (Protokoll)
    Anonym (leta själv) skrev 2022-03-27 20:07:24 följande:

googla så hittar du! 

Ja, det har jag gjort, och då fått (visst) stöd för min magkänsla. Det var därför jag skrev här, för att höra om det var fler som upplever att man börjat använda minnesanteckningar och protokoll helt synonymt. Men jag uttryckte mig nog otydligt... :)
    Anonym (admin) skrev 2022-03-27 20:18:08 följande:

Minnesanteckningar kan vara nedkrafsade i ett mail som skickas till alla på mötet, ett protokoll är mer formellt och ska undertecknas av någon till kvitto på att det som står där är korrekt.

Jämför besiktningsprotokoll, analysprotokoll, testprotokoll, rättegångsprotokoll...osv.

Ja, det är ju den här bilden jag har också... men är det bara på mitt jobb man använder dem synonymt?
  • Anonym (Ellen)

Vi har samma problem litegrann, arbetar i en verksamhet där det är viktigt med just protokoll och hela den processen.
    Det ska följa viss formalia, det ska finnas dagordning, ange vilka som var där och vilka som inte kunde (+ ev. ersättare) samt att det skall finnas justeringsmän som läst och godkänt. Därefter är protokollet liksom "klart" och det ska där framgå beslut som fattats, frågor som bordlagts etc så att gemene man som har nytta av det i sitt fortsatta jobb kan läsa det och förstå. 
    Sen kopplas till ärendenumret på protokollet andra handlingar som är relevanta.

Minnesanteckningar är mer svävande. Ingen måste ta dem. Alla kan skriva dem. De behöver inte förvaras på en särskilt anvisad plats och kan kallas " arbetsmaterial" dvs i en offentlig verksamhet kan det bli så att man väljer att inte lämna ut dem.

För mig är det stor skillnad.
    Jag kan ta ett exempel; om hela vår enhet har APT så är det protokoll som gäller för facklig part (och andra) kan och vill gärna kunna följa verksamheten på det viset. Men har vi i arbetsgruppen ett internt och mer informellt utvecklingsmöte där vi pratar om hantering av det dagliga arbetet, saker som ligger framför oss osv så skrivs minnesanteckningar som man sen kan läsa inför nästa möte och uppdatera sig. Det är verkligen ett arbetsmaterial som inte är relevant för så många andra.

• Anonym (Beror på)

Det beror nu på var man jobbar så du får fundera på vad som gäller hos er, men egna minnesanteckningar är privata anteckningar som man inte har skyldighet att ge ut till personer utanför organisationen, inte ens till de personer som anteckningarna gäller, i vissa fall inte ens till den egna chefen. Om det är minnesanteckningar som journalförs beror det på sekretessnivån där, om det är saker personen ifråga kan begära ut så ingår även anteckningarna men vanligen kan sådana uppgifter inte begäras ut offentligt. Protokoll däremot kan vara sådant som skulle kunna krävas ut och läsas av "utomstående", alltså andra personer än de som varit med på ett möte, kollegor, chefer mm, dvs till offentligheten.

Om man inte vet skillnaden så kan man säkert slarvigt uttrycka sig som om det vore synonymer, men det är det alltså inte. I ditt fall skulle jag säga att om det rör sig om "minnesanteckningar" från ett möte så ska det snarare anses som ett protokoll.

• Lönnsirap

Det är definitivt en allmän trend att saker byter namn då och då till något som faktiskt inte är precis samma sak.

Protokoll är ju mer formellt och tydligt vad det är, medan minnesanteckning kan vara såväl något som liknar ett protokoll eller något som faktiskt inte alls är för fler än den som förde dem. 

Spontant tänker jag på att det är viktigt i offentlig sektor att skilja på minnesanteckningar och protokoll, samt att det går lite trender kring arbetssätt i såväl privat och offentlig verksamhet där det kan svänga lite i vad som anses viktigt.

• Anonym (Protokoll)

Tack för alla svar! Känns nästan som att det är läge att påpeka detta då, eftersom vi faktiskt använder ordet "minnesanteckningar" fel då. 

Tack igen!

Svar på tråden Vad är det för skillnad mellan protokoll och minnesanteckningar?