• Sussies

Bebis ökar inte i vikt

Har en tjej på 2,5 v som inte går upp i vikt som hon ska. Hon hade gårt ner 6% efter förlossning o har ff 100g kvar att gå upp O borde dessutom öka mer. Hon ammar o jag hör hur hon klunkar, hon har bra grepp o jag har massor med mjölk. Men jag upplever att hon äter mindre o kortare tid än mina två tidigare barn. BVC föreslog att jag skulle ge ersättning/urpumpat efter varje måltid o jag har prövat det o hon äter faktiskt lite extra då. dock upplever jag att hon ist äter ännu mer sällan när jag gör så, så jag vet inte om det blir samma mängd i slutändan ändå. 
    hur som helst, ni som fått samma råd av BVC/stödmatat med flaska, hur länge har ni fått ge extra på det sättet? Är det liksom under en period tills de växt på sig lite eller under hela första halvåret typ? Jag vill så väldigt gärna helamma o skulle eg helst inte vilja flaska öht. 

• Svar på tråden Bebis ökar inte i vikt
  • Sussies
    Jag är bara jag skrev 2022-04-07 14:23:58 följande:
    Det är uppåt väggarna fel råd och nåt Amningshjälpen starkt går emot. Amma ofta och på minsta signal= då ökar produktionen och mjölken i magen på bebis. Bröstkompressioner och byta bröst ofta hjälper också. Jag minns så väl hur det var i början med min lille. Jag ammade jämt tyckte jag. men med etablerad amning blir det inte lika ofta utan då har man hittat sin rytm tillsammans med bebisen.

Jag har eg inga problem med att amma ofta bara jag vet att det liksom hjälper. 

Men nu blev  detta ännu besvärligare. I em ringde BVC sköterskan  o sa att barnläkaren vi träffade idag  pratat med barnakuten o att de sagt att hon måste öka i vikt på en gång o att vi skulle börja med ersättning genast. O då sa jag igen att det ju gått så himla dåligt förut o att det antagligen skulle glesa ut amningstillfällena o frågade om ersättning verkligen var bättre än bröstmjölk o det var tydligen andra saker i den som gjorde att de gick upp fortare. Har aldrig hört o blev jätteskeptisk?!  Jag försökte igen förklara att hon ju varit golvad o bara velat sova o vägrat äta på typ 6-7 timmar sist o att hon inte gått att mata hur vi än trugade. O om det verkligen var bättre att glesa ut mattillfällena så ist för att fortsätta vara amma hela tiden. O då sa hon bara att vi ändå skulle pröva o att om hon inte ville amma efter tre timmar så skulle vi ge flaska igen Och fick vi inte i henne mat då så skulle vi åka till akuten. Det blir ju som en ond spiral tänker jag? Jag tycker det låter helt vansinnigt att mata henne med något som man vet gör henne trött o o grinig o då bli tvungna o åka in när det gick så bra att amma förra v. Det känns nästan som att de nästan blir ett hot, när hon säger att går hon inte upp i vikt kommer ni vara tvungna att läggas in o sondmatas.

Det jag blir mest skeptisk mot är att läkaren sa att hon ska matas med 2-3 timmars mellanrum aktivt i 15 min. Sen ska jag sluta mata o ge ersättning, oavsett om hon vill amma mer eller ej. Jag kommer aldrig kunna hålla henne tre timmar utan mat o att avbryta om hon ff vill ha bröstet känns oxå heeeelt fel? 

• Jag är bara jag

Läkarens råd går emot hur man ska kunna få en etablerad amning. Dessutom måste man se till helheten. Flera kissblöjor per dag, nöjd mellan varven, ökat på längden. Väga varje/varannan dag är lite ofta. "Hota" med akuten låter lite väl magstarkt. Du hade väl gått med i Amningshjälpen? Fått råd där? En sak är säker- för tunn/näringsfattig mjölk har du inte. Det har ingen. Innehållet är densamma för alla kvinnor. Klen viktuppgång beror på för lite mjölk i sig. Och de är ju bara trams att de går upp fortare/mer med ersättning. Ja, de som får på tok för lite i sig, men inte när amningen funkar. Ersättning är kraftig mat jämfört med bröstmjölk. Det är därför man kan amma 17 ggr per dag, men absolut aldrig ge ersättning så ofta.
    Du kan även ringa en hjälpmamma för råd.

• Sussies
    Jag är bara jag skrev 2022-04-07 21:32:13 följande:

Läkarens råd går emot hur man ska kunna få en etablerad amning. Dessutom måste man se till helheten. Flera kissblöjor per dag, nöjd mellan varven, ökat på längden. Väga varje/varannan dag är lite ofta. "Hota" med akuten låter lite väl magstarkt. Du hade väl gått med i Amningshjälpen? Fått råd där? En sak är säker- för tunn/näringsfattig mjölk har du inte. Det har ingen. Innehållet är densamma för alla kvinnor. Klen viktuppgång beror på för lite mjölk i sig. Och de är ju bara trams att de går upp fortare/mer med ersättning. Ja, de som får på tok för lite i sig, men inte när amningen funkar. Ersättning är kraftig mat jämfört med bröstmjölk. Det är därför man kan amma 17 ggr per dag, men absolut aldrig ge ersättning så ofta.
    Du kan även ringa en hjälpmamma för råd.

Du har så kloka tankar! Jag tror själv inte att min mjölk eg är
    näringsfattig men BVC hävdade att det kunde vara så, men att man ju inte kan veta. Helt fel ute är de ju dock inte eftersom även jag upplever att hon liksom ?håller i? amningen dåligt o ger sig för tidigt. Jag har lite svårt att hålla igång henne o det är möjligt att hon behöver lite extra från flaska. Men jag får ut rätt lite när jag pumpar o blir ärligt talat väldigt stressad av att jag ska komplettera varje amning med 30ml. Så jag kanske måste skarva med ersättning o det gör mig oxå stressad för jag är så rädd att fasa bort amningen. Deös att mjölken sinar men oxå att hon blir bekväm o väljer bort den. 

Jag fick jättebra råd av en amningsmamma sist jag fick bekymmer. Hon sa bla att så här små barn inte ammar på samma sätt som äldre. de suger inte intensivt en kvart o sen är de klara utan de pausar o fortsätter efter en stund. Det var nog det bästa rådet jag fick för då ölet jag henne ligga kvar ist för att tänk att hon var kör när hon slutade o ta bort henne. Tror mkt att det är det som gjort att hon ökat.

Det är tråkigt att jag inte känner nåt förtroende för BVC i detta, o att min BVC sköterska verkar så osäker. Hon sa att hon tyvlte att vi kunde ge det en vecka o se men att ?ni har barnläkaren sagt såhär o då måste jag ju säga det till dig?. O att ersättning skulle vara bättre, ja möjligwm om in bröstmjölk är dålig då men hur skulle den kunna vara det? Är det typ ens möjligt att ha sånna näringsbrister i Sverige så att mjölken blir dålig. 

Jag ska försöka pimpamlote idag o lägga till ett par gånger om Dan, men att ge flaska efter varje tillfälle vågar jag inte riktigt för ofta småäter hon bara o det lär väl försvinna om hon blir tokmätt på erstrning.

O just det, hon har ju ökat huvudomfång o över 2cm på långden

• Kvinna1989

Nu har jag inte läst alla inlägg i denna tråd men ..

Jag har en dotter som nu är 6,5 månader. I början gick hon också upp dåligt i vikt , men jag hörde ju hur hon svalde, och hon åt var 3 timme. Jag pumpade även ut massor med bröstmjölk för vara på den säkra sidan,  så hon fick alltså bröst och bröstmjölk på flaska kombinerat (så hon fick rätt mängd som en bebis i den åldern skulle!)

Men hon gick upp sakta men mådde annars bra. BVC ville att jag skulle ge 30 ml ersättning efter varje måltid med bröstmjölk , vilket jag tyckte var så onödigt när jag ändå kunde pumpa?!

Men ja, sen när hon va runt 3-4 månader sa dom på bvc istället "hon är bara en mindre bebis som går upp sakta,  ingen fara..." osv. Dom var så hysteriska i början men nu har dom fattat och är ok med de att hon är helt enkelt bara mindre.. 

Tänkte om din kanske också är en liknande?

• Sussies
    Kvinna1989 skrev 2022-04-08 09:55:53 följande:

Nu har jag inte läst alla inlägg i denna tråd men ..

Jag har en dotter som nu är 6,5 månader. I början gick hon också upp dåligt i vikt , men jag hörde ju hur hon svalde, och hon åt var 3 timme. Jag pumpade även ut massor med bröstmjölk för vara på den säkra sidan,  så hon fick alltså bröst och bröstmjölk på flaska kombinerat (så hon fick rätt mängd som en bebis i den åldern skulle!)

Men hon gick upp sakta men mådde annars bra. BVC ville att jag skulle ge 30 ml ersättning efter varje måltid med bröstmjölk , vilket jag tyckte var så onödigt när jag ändå kunde pumpa?!

Men ja, sen när hon va runt 3-4 månader sa dom på bvc istället "hon är bara en mindre bebis som går upp sakta,  ingen fara..." osv. Dom var så hysteriska i början men nu har dom fattat och är ok med de att hon är helt enkelt bara mindre.. 

Tänkte om din kanske också är en liknande?

Jag tänker att det skulle kunna vara så, att hon går upp lite sakta bara. Tycker hon verkar må bra och är oftast nöjd. Sen sover hon mkt men jag upplever att det är skillnad på att sova mkt o att vara slö o det är hon inte. 

Min önskan är att kunna pumpa ut tillägg, men jag vet inte om jag mäktar med o hinner få ut tillräckligt
    liksom. Det tar mig säkert 30 min o få ihop 50ml. O så ska jag ge det flera gånger om Dan? Hir ofta gav du flaska? Wfter varje amning? Även nattetid? Jag tänkte om jag kunde göra 2-3 ggr/dag bara, mest för att få igång henne liksom Och för att jag vill slippa komplettera med eraättning. 90ml kanske jag får ihop en dag. Vill ju helst att hon fortsätter amma.

• Kvinna1989

Jag hade turen att kunna pumpa mycket dom 3 första månaderna. Fick 100-200 ml på bara 15 min. Men sen efter 3 månader hände något.. Fick utpumpat 30-70 ml på 30 min.. så förstår dig att aboslut. Vet inte vad som hände för mjölk fanns ju helt klart.

Jag gav väldigt varierande med flaska. Ibaland 2 gånger om dagen ibland 7. Men så när pressen kom från BVC gav jag mer flaska för att verkligen vara säker att hon får i sig rätt mängd, det fick hon men gick upp sakta ändå.

Ja hon sov mycket också, men vqr även pigg och glad. Det är ju som du säger skillnad på trötthet och slöhet. 

Hon är nu som sagt 6,5 månader och vi har ju börjat med annan mat också, hon äter mycket och bra men är fortfarande liten och smalis. Hon är bara det helt enkwlt :)

• Sussies
    Kvinna1989 skrev 2022-04-08 10:33:05 följande:

Jag hade turen att kunna pumpa mycket dom 3 första månaderna. Fick 100-200 ml på bara 15 min. Men sen efter 3 månader hände något.. Fick utpumpat 30-70 ml på 30 min.. så förstår dig att aboslut. Vet inte vad som hände för mjölk fanns ju helt klart.

Jag gav väldigt varierande med flaska. Ibaland 2 gånger om dagen ibland 7. Men så när pressen kom från BVC gav jag mer flaska för att verkligen vara säker att hon får i sig rätt mängd, det fick hon men gick upp sakta ändå.

Ja hon sov mycket också, men vqr även pigg och glad. Det är ju som du säger skillnad på trötthet och slöhet. 

Hon är nu som sagt 6,5 månader och vi har ju börjat med annan mat också, hon äter mycket och bra men är fortfarande liten och smalis. Hon är bara det helt enkwlt :)

Tack för svar. 

Jag är kluven, jag tycker hon ammar klent överlag men att jag lyckas få igång henne med lite push ofta. Men nu har hon ätit dåligt igår o i natt oxå. Så nu är jag  stressad över att jag bara har några dagar på mig innan nästa vägning, annars hade jag kunnat tänka att det ger sig. Så imorse fick hon amma så mkt hon ville vilket var lite i minsta laget tyckte jag. Men hon somnade inte utan var mest missnöjd så jag gav henne 25 ml som jag pumpar ur vilka hon slukade o blev svinarg när det var slut, erbjöd bröst men hon vägrade. Så hon fick 25 till o ville ha ännu mer, men jag hade inget mer så erbjöd bröst men hon ville inte. men sen var hon glad o vaken en stund innan hon somnade. Kan hon vägrar bröst fr att jag pumpar det innan? Jag ser ju att det sprutar när jag klämmer men det kanske är tommare ändå? Hur mkt törs man pumpa ut liksom? Eller så är hon bara så bekväm av sig att hon förrdrar flaska, det känns knepigt om det är så 

• Anonym (Amma)

Din kropp har ju stora möjligheter att producera massor av mjölk. Det finns ju de som ammar tvillingar och får mjölken att räcka till. Så oroa dig inte för att du pumpar för mycket så det inte blir något kvar till amningen. 

Har du en elektrisk pump? De ska ju vara mer effektiva och jag har för mig att man kan få hyra den från vården. 

• Anonym (Känguru)

Hej!

Jag har egentligen bara ett råd att ge, det gjorde ammande enklare för mig. Jag fick en 2240 grams kille 5 veckor för tidigt och körde hud mot hud i månader med honom, även efter han kommit över till "normal" vikt. Han blev sjuk strax  efter födseln och orkade inte riktigt växa i början, men i och att han alltid låg på en varm förälder så slapp han bränna kalorier på att hålla sig varm, och kunde då växa istället. På mig kunde han också amma så ofta och länge han ville, så jag blev sittande i ett soffhörn dagtid under en period. Jobbigt, men han växte.

Svar på tråden Bebis ökar inte i vikt