Inlägg från: Sussies |Visa alla inlägg
  • Sussies

    Bebis ökar inte i vikt

    Har en tjej på 2,5 v som inte går upp i vikt som hon ska. Hon hade gårt ner 6% efter förlossning o har ff 100g kvar att gå upp O borde dessutom öka mer. Hon ammar o jag hör hur hon klunkar, hon har bra grepp o jag har massor med mjölk. Men jag upplever att hon äter mindre o kortare tid än mina två tidigare barn. BVC föreslog att jag skulle ge ersättning/urpumpat efter varje måltid o jag har prövat det o hon äter faktiskt lite extra då. dock upplever jag att hon ist äter ännu mer sällan när jag gör så, så jag vet inte om det blir samma mängd i slutändan ändå. 
    hur som helst, ni som fått samma råd av BVC/stödmatat med flaska, hur länge har ni fått ge extra på det sättet? Är det liksom under en period tills de växt på sig lite eller under hela första halvåret typ? Jag vill så väldigt gärna helamma o skulle eg helst inte vilja flaska öht. 

  • Svar på tråden Bebis ökar inte i vikt
  • Sussies
    Jag är bara jag skrev 2022-03-29 14:13:09 följande:

    Ju oftare du ammar desto mer mjölk får bebisen i sig. Ger du ersättning istället minskar mjölkproduktionen. Bvc är alltid extremt snabba på att säga att man ska ge ersättning när lösningen oftast är en helt annan. Dåligt tag, kort tungband, för sällan amning, för kort tid. Ibland får man bara sätta sig ner och maratonamma helt enkelt.

    Rekommenderar starkt Amningshjälpens grupp på F.B. De har svar och råd om allt. 



    Ok, tack för tips. BVC säger att hon har bra tag o det upplever jag oxå. Jag tror hon ammar för lite, alltså för korta stunder o för sällan. Men hur ska jag få henne att  amma när hon inte vill? Erbjuder så fort hon piper men det slutar oftast med att hon äter några sug o somnar, o så blir det ingen rejäl måltid iaf.
  • Sussies
    Jag är bara jag skrev 2022-03-29 14:33:46 följande:
    Där har du nog problemet- att hon somnar innan hon fått i sig tillräckligt. Om du liggammar så prova en annan ställning där hon inte somnar lika lätt. Eller byt håll. Alltså ha barnet åt samma håll oavsett bröst. Killa lite under fötterna. Ge inte upp än på långa vägar! Bvc är som sagt tjatiga om ersättning och det är sällan det egentligen behövs. Ni är fortfarande i början av er amningsresa och det går absolut få till en fungerande helamning.
    Tack! Upplever att hon blir helt golvad av ersättning o sover ännu mer -ammar mer sällan. Får bli bättre på att se till att hon ammar ordentligt när hon väl ammar. Men som idag har hon småammat under natten, kanske varannan timme fram till typ 10 imorse. Då åt hon rejält. Sen småammade hon två gånger o åt rejält igen vid 1330 o dessutom 50ml ersättning. Sen har hon sovit sen dess. Kan inte minnas att mina två första barn åt så sällan, men det är ju omöjligt att mata ett barn som inte vill ha eller sover djupt. 
  • Sussies

    Nu känns det som jag sabbat allt. Dessa två dagar sen BVCs råd har hon väl aldrig ammat så lite. Väckte henne nu efter 3 timmars sömn men hon vill inte äta, vägrar ta bröstet. Gissar på både hungrig o trött, men hon bara skriker o kommer ju inte bli piggar o få mer kraft att amma av detta. ????????

  • Sussies
    Jag är bara jag skrev 2022-03-29 17:35:57 följande:

    Ersättning ger matkoma helt enkelt eftersom det är mer svårsmält för magen och då sover de mer. Att amma varannan timme vid den åldern är inget ovanligt eller konstigt. Hon hamnade säkerligen i rejäl matkoma efter både b.m och ersättning , men försök bara amma nästa gång. Sätt dig bekvämt, slappna av, hitta en bra ställning för babyn, bunkra upp med mat och dryck till dig själv. Jag satt i soffan och tittade på tv med ljudet av och barnet vänt mot mig så det inte såg tv:n och därmed inte blev störd. Du har absolut inte sabbat att kunna helamma! Ni har bara inte hittat rytmen än.


    Tack snälla du ???????? Hon vägrar ff ta bröstet men hoppas det löser sig innan hon blir för trött för att orka suga, känns som att det är lätt att hamna i en dålig cirkel här o fastna i flaskmatning. Borde ha gått mer på egen känsla än BVC, o avvaktat med flaskan.
  • Sussies

    Jag har gått med i gruppen, men väntar ff på godkännande. Jag ringde Amningshjälpen, de verkar ju ha en något annan linje än BVC, o hon tyckte som du att jag skulle köra på o inte blanda in mer flaska o gav lite tips. 


     

  • Sussies
    Anonym (Samma) skrev 2022-03-29 19:57:17 följande:

    Hej,
    Brukar du amma från samma bröst om hon somnat? Annars kan det vara ett tips så att hon får i sig mer av den feta mjölken som kommer efter att de ammat en stund. 
    Ett annat tips kan vara att använda amningsnappar ett tag, gjorde själv det då mitt barn hade fel tag om bröstet så jag fick sår på bröstvårtorna som behövde läka så jag fick pumpa och ge med flaska under några veckor. Då ville han inte ha bröstet antagligen för att han vant sig vid flasknappen men då använde jag amningsnapparna ett tag då fick han bätte tag om bröstet och sen varvade jag utan napparna och då hade han vant sig igen vid att äta vid bröstet så gick det att ta bort napparna.

    Hoppas du hittar nåt bra sätt som funkar, lycka till.


    Nej jag brukar snarare växla o ta det jag inte ammade från senast men då ska jag göra som du säger. Frågade faktiskt BVC om det var dumt o byta bröst ofta juat för att jag hört detta o hon sa att det inte spelade roll. Man undrar ju om de eg vet då?? 
  • Sussies
    Jag är bara jag skrev 2022-03-29 21:12:19 följande:
    Jamen vad bra. Bvc-sköterskor har ingen utbildning inom amning och en del är direkt amningsfientliga tyvärr. Jag har läst massor med inlägg där kvinnor blitt uppmanade att ge ersättning istället för att amma vilket gjort dem ledsna. Det är faktiskt sorgligt. Ge inte upp nu utan amma på!  // {#emotions_dlg.flower}
    Kände mig mkt mer hoppfull igår kväll efter alla tips du gav o efter att ha pratat med Amningshjälpen o senare under kvällen tog hon bröstet igen. Idag har jag bara låtit henne amma, o låtit henne ligga kvar vid bröstet även när hon varit klar efter tips från amningshjälpen. Då har hon kommit igång igen efter 5-10 minuter fast hon sover o så har det hållt på. Så over all en bra dag, ska till BVC imorrn. Räknar kanske inte med så mkt uppgång iom att det känns som vi tappade hela gårdagen typ Men Jg hoppas så kommer det ju kännas som att vi är på rätt väg iaf. Hoppas oxå att de inte börjar truga när jag säger att jag inte vill ge mer flaska? 
  • Sussies

    Ahhh, jag blir galen. I måndags var vi på BVC igen och då hade hon -efter mina intensiva försök- ändå ökat från 3761, till 3771 och två dagar senare hade hon ökat till 3777. Så då hade hon passerat sin födelsevikt på ca 3750, vilket var skönt. Idag var vi de för läkarkontroll o vägning igen och då har hon bara ökat till 3778 sen i måndags.


    Läkaren tyckte att vi skulle ge ersättning o jag förklarade att vi provat men inte tyckt att hon ammade mer utan bara sov efter det. Hon föreslog att vi skulle testa andra märken på ersättning då.

    Jag försökte fråga om det verkligen kunde vara min mjölk som var tunn eftersom hon ökat så mkt på en v av enbart amning, men fick inget direkt svar utan bara att en del barn ibland behöver tillägg. Att det räckte att amma intensivt in15 min varannan eller var tredje timme. Kanske var 4e på natten. Jag ammar oftare än så, längre än 15 min men inte intensivt. Hon äter o klunkar, pausar nån min o fortsätter. 

    Den veckan då hon ökade så bra ammade Jg i princip konstant. Eller jag satt i soffan o lät henne snutta fritt iiaf hela dagarna typ o försökte hålla henne vaken vilket faktiskt fungerade. Men jag har senaste två dagarna slappnat av lite o tänkt att hon nog kommit igång nu o inte behöver samma push. Men där hade jag visst fel. Nu vet jag inte vad jag ska göra. Ska jag vara tvungen o pusha o hålla koll på hur mkt hon äter hela amningstiden så orkar jag inte, då får jag väl ge
    mig o ge ersättning. Men det tar sååå mkt emot! Jag vill verkligen inte ge flaska o när Jg gjorde det sist så böev hon ett ilsket monster o ammade ju inte nåt mer på hela eftermiddagen o Jg ångrade mig så mkt! 


    Så vad ska jag göra?! Hur kan jag veta om min mjölk är för tunn, är det problemet så är det klart jag är tvungen o ge nåt
    tillägg. Men jag tror ju inte att det ät så! 

  • Sussies
    Anonym (Amma) skrev 2022-04-07 11:13:27 följande:

    Tycker du ska fortsätta att bara amma ett tag till, men med täta vägningar för hon har ju trots allt gått upp i vikt.

    Jag har fått rådet att klä barnet tunt vid amning för när barnet fryser lite så somnar hem inte lika lätt och då ammar längre. Ammade i bara blöja en period. 


    Hela förra v var både hon o jag tunt klädda för jag fick rådet matt vara mkt hud mot hud. Hon gick ju upp typ så mkt som BVC vill på en v, ca 160g, så att amma lite aktivt o där jag håller koll verkar ju ha funkat. Men det tär så mkt på mig att göra amningen till en grej o att det liksom inte funkar av sig självt utan att jag måste ?vakta? o hålla koll på henne. Det är vägning igen om en v, o allt jag tänker på är ju att få till vikten, det är så himla tråkigt o låsa sig så. 
Svar på tråden Bebis ökar inte i vikt