Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD
    flygrl skrev 2022-03-29 21:30:38 följande:

Det gick ju uppenbarligen inte alls som Putin tänkt sig med att hyfsat snabbt ta Ukraina som verkligen gör tufft motstånd. Vore fan underbart om dom kunde driva ut ryssarna helt! Ryssarna säger dom ska delvis dra sig tillbaka från Kiev och Tjernihiv. Hoppas det blir så för det verkar svårt lita på dom. 

Tyvärr - Carl Bildt kommenterade i nyheterna att ryssarna egentligen inte har lovat något. De har bara lovat mindre aktivitet där, inte mindre militär eller att de t.o.m. skulle dra sig tillbaka. Dessutom kommer de att koncentrera sig på södra och östra Ukraina, för att det är viktigare för dem. 
  • AndreaBD
    flygrl skrev 2022-03-29 23:41:57 följande:
    Nä, det går inte lita på vad ryssarna säger. Tycker dom mest verkar hota och anklaga andra för sånt dom själva gör. Men även om ryssarna är starkare är det ju uppenbart dom har stora problem med sin jävla invasion.
    Ascendere skrev 2022-03-29 23:25:54 följande:

Sjukt imponerad av det ukrainska folket. 
    Skicka iväg kvinnor och barn till Polen sedan slåss till sista man. Hörde att när kriget började var det 30.000 ukrainska män som reste hem från Polen för att vara med och försvara landet. 
    Kan bara hoppas att det skulle bli likadant här. 

Sjukt imponerande! Verkligen! Vilka kämpar!
    PRECIS! De hotar och anklagar andra för sånt som de själva gör.  Man undrar lite om folk i Ryssland och i vissa andra länder bara tror sånt? En del gör uppenbarligen det. Någonstans har väl många hamnat i något slags förnekelsetillstånd. 

Att ryssarna skulle minska sin aktivitet där - det kan ju också vara så att de inte har något val, det går ju inte så bra och då nöjer de som kanske med mindre än vad de hade tänkt. 
  • AndreaBD
    flygrl skrev 2022-03-30 19:37:04 följande:

Tycker ryska regimen avslöjat sig som simpla f*****g gangstas som bara kan två saker och det är försöka skrämma andra göra som dom vill och ljuga och snacka skit i största allmänhet. Jag har tyvärr ofrivilligt haft kriminella i min närhet och känner igen attityden. :/

Jag förstår Ukraina måste ta varje chans att rädda sitt land och därför förhandlar med ryssarna men ryssarna verkar ju mest snacka skit så man ska nog va jävligt misstänksam mot dom (och det är säkert ukrainarna!).

Nä, uppenbarligen går det inget vidare för ryssarna i Ukraina och dom har nog kanske börjat fundera på plan B för rädda sitt ansikte. Det här senaste utspelet kan ju hänga ihop med det men va jag hört märks ingen förändring i Kiev. Hemskt alltihop hur det än blir. Alla döda, allt som förstörts.

Visst, de är gangsters och de snackar skit. Hörde en kommentar av någon amerikansk politiker som sa att han har träffat Putin flera gånger och att han aldrig varit med om att Putin skulle ha sagt sanning. Han ljuger så fort han öppnar munnen. 

Det som jag också tycker är oroande är att inte bara Putin, utan också andra politiker (som nog är ärligare än han) är jätte-oroliga och tror att Nato kommer att överfalla dem om de inte gör det först. De tror verkligen det!  Det är lite oroande. Ryssarna verkar inte kunna tro att demokrati och mänskliga rättigheter i väst är på riktigt. De tror allt är bara på låtsas. 
  • AndreaBD
    flygrl skrev 2022-03-30 20:36:13 följande:

Apropå lögner snackar ju ryssarna jämt om befria Ukraina från nazister. Men varför har dom då fram tills nu understött högerextrema partier i EU-länder? Och högerextremismen är väldigt stark i Ryssland. Vi känner en svart person som studerat i Moskva och berättat hur han och hans svarta vänner knappt kunde röra sig ute på stan av rädsla för rasistiska attacker.

Intressant artikel även om den är från 2014:
    https://skma.se/2014/06/den-nya-ryska-fascismen/

Kan tänka mig att ryssarna är mer rasistiska än andra just för att de inte är vana vid folk med olika ursprung. Det brukar ju vara så. Samma sak var det mest Östtyskland. Såna samhällen påverkar ju folk negativt. Ryssarna samarbetar med alla möjliga om det gynnar dem......
  • AndreaBD
    Dunderthunder skrev 2022-03-31 01:44:46 följande:
    Där har du fel igen! Nästan 20% har annat ursprung. Med andra ord... Som Sverige ungefär. Sen kan man undra hur du får ihop det här... Kolla på USA exempelvis... www.ui.se/landguiden/lander-och-omraden/europa/ryssland/befolkning-och-sprak/
    Vilket land utför samarbeten utan att det gynnar dem... 
    I Ryssland är det minoriteter som har levt där i hundratals år. Alla är vana vid dem.  Och jag skulle inte vara så säker att de behandlas helt jämställda, men det vet jag inte säkert.

Det är dock en helt annan sak än invandrare. Och det var det jag pratade om. Det har inte kommit in folk med helt andra kulturer som ryssarna inte känt till. 
  • AndreaBD

Jag var nog otydlig där i mitt första inlägg. Men jag menade invandrare, dvs. NYA människor med en kultur som man inte känner till sedan tidigare. 

• AndreaBD
    Dunderthunder skrev 2022-03-31 11:22:39 följande:
    Fel igen. Det finns hundratals kulturer i Ryssland. 
    Det här är ingen tävling. Om du bara försöker missförstå folk till varje pris för att kunna påstå att de har fel så kommer du inte att kunna hålla igång någon bra diskussion. Någonstans pratar vi ju förbi varandra. Jag pratade i alla fall om invandrare , som nyligen kommit in i landet (alltså senaste 20 - 30 åren eller så) . 
  • AndreaBD
    klyban skrev 2022-04-01 14:02:24 följande:
    Dock inte tack vare Ukraina, utan detta får vi "tacka" putin för.
    PRECIS. 
  • AndreaBD
    klyban skrev 2022-04-05 13:28:22 följande:

Och speciellt nu när det visar sig man avrättar civilbefolkning också, som både inkluderar män, kvinnor och barn i dessa avrättningar.

Jag inser nu när en tid har gått, putins intresse är inte bara att ta över landet, utan även radera ut deras befolkning.
    Och detta är bara början tyvärr.

Ja, jag väntar på FN säkerhetsrådets möte idag. Ryssland vill ju visa motbevis för att belägga att det inte stämmer att de skulle ha mördat dessa civila. Men det lär först vara kl. 21, eftersom det är kl. 15 i New York. Jag såg dock presskonferensen som den ryske ambassadören gav , där han visade några av deras "bevis". 

Mycket är sånt som inte bevisar något egentligen, och det enda som kanske 
    kan vara något har också motbevisats redan... :) 
Svar på tråden Ukraina står emot