• Jambo

Vad kostar det att adoptera?

Skulle vara intressant att veta. Man kan få något bidrag, eller hur?

• Svar på tråden Vad kostar det att adoptera?
  • SaraLotta

Det beror på från vilket land har jag för mig och det kostar nog allt från 100.000 till 200.000. Det där med bidrag vet jag tyvärr inget om.

• Thalis

De administrativa kostnader runt en adoption varierar från land till land.
    Men bidraget man får från FK är 40 000 kr,men detta bidrag får du bara om du adopterar genom ett adoptionsorganisation som är godkänd av MIA(Myndigheten för internationella adoptioner).

Lycka till

• sammi

Vi betalade 154 000 till korea (då)och sedan tillkommer div extra utgifter så ca 200 000 allt inkluderat betalade vi.

• mammatillvictor

För att adoptera idag måste man gå via en organisation som är godkänd. Om det inte är en släktadoption.

Det är lite beroende på vilket land man väljer att adoptera ifrån, gå in på adoptionscentrum.se, adoption, länder så ser du vad det kostar men sen tillkommer ju föräldrautbildning, resa, översättningskostnader, läkarkostnader mm. Så som nämnts tidigare, så får man räkna på en kostnad på cirka 200 000 kr.

• mammatillvictor

Bidraget på 40 000 kr får du ansöka om först när ni kommit hem med ert barn. Det finns adoptionslån med lite förmånligare ränta som man kan ta.

• saxenklipper

oj bad dyrt det var att adoptera... hur har man råd till det?? kan man ta lån eller hur betalar man det??

• mammatillvictor

Ja, det kostar mycket att adoptera men det är det ju värt, tycker vi som har/ska adoptera Ja, man kan ta lån, finns adoptionslån man kan ta.

• Jennie med ie

saxenklipper. Man sparar. Man tar lån. Man bygger på befintliga lån. Eller man gör en blandning. Eller så råkar man ha sparkapital på banken redan.

• saxenklipper

jennie med ie: ok.... bra att veta... skulle gärna vilja adpotera nån gång. Min sambo är adopterad från polen men det var ju länge sen å det e kanske inte samma nu som då.

• midsomer

Ja det kan ju tyckas att det inte är mycket pengar för ett liv, men man ska ändå ha dem.

Svar på tråden Vad kostar det att adoptera?