• Jambo

Vad kostar det att adoptera?

Skulle vara intressant att veta. Man kan få något bidrag, eller hur?

• Svar på tråden Vad kostar det att adoptera?
  • mammatillvictor

Thalis: Nä, det tillkommer, man får veta via organisationen vad det är som de behöver just på det barnhemmet och då kan man kanske gå ihop med de andra paren som man kanske åker med och då lägger man ihop till det som de behöver, kan vara alltifrån tvättlappar till en gunga eller tyger så de kan sy något de behöver eller så.

• mammatillvictor

Ängelbängel: Jo, det är möjligt att det finns något av den totala kostnaden som går till barnhemmet, vågar inte svara på det riktigt, det märker vi sen när vi har kommit så långt i vår adoptionsprocess

• Thalis

Alltså att jag frågar om gåvan är inte för att vi är snåla,utan för att vi vill inte komma utan gåva om de förväntar sig det!!

• Maja Nika

Tahlis;
    det är nog olika för olika länder och barnhem. Till min dotters barnhem fick jag tipset att bjuda på lunch, jag gav en slant som jag fick kvitto på och så beställde de hämtmat till hela personalen. Jag ordnade också ett barnkalas på samma sätt. Nu har jag glömt vad barnkalaset kostade men lunch till 22 personer kostade 150:- Man kan ta med beg kläder, leksaker eller ehlt enkelt fråga vad de behöver och inhandla det på plats.

• Maja Nika

Ängelbängel;
    när man väljer land får man också infomration om den totala adoptionskostnaden till organisationen (genom AC- de andra gör annorlunda) och den betsår av många småsummor. Det är administration i Sverige, kostnader utomlands, stöd till AC.s verksamhet att söka rötter mm. En del av kostnaden går alltså till barnhemmet genom organisationen.

• Rapunzella

Det förekommer väl donationer till barnhemmen?

Varje gång som USA kommer "in på banan" så betalar de stora donationer till barnhemmen och får därmed lite "bättre vilkor", t.ex. fler eller yngre barn eller lite snabbare handläggningstider. Har för mig att det b.la. hänt i Vietnam rätt nyligen (eller om det t.o.m var Kina...?)

Samtidigt så kan jag förstå barnhemmen där - de behöver ju ofta ekonomiskt stöd för att fortsätta kunna ge en bra/dräglig tillvaro för alla de barn som är kvar.

För att svara på TS fråga:
    Kostnaderna för en adoption skiljer sig en del från land till land, där Korea tillhör det dyrare skiktet medan t.ex. Kina ligger runt 80000 kr. Adoptionsbidraget från Försäkringskassan är dock alltid 40000 kr.

Gå på in Adoptionscentrums hemsida, de har ungefärliga kostnader angivna vid varje land. (www.adoptionscentrum.se)

• Jennie med ie

Av de pengar man betalar så går en del till barnhemmet, de har ju också kostnader i form av lokaler, personal, utrustning osv. Sen ingår ofta en mer allmän biståndsdel också, men det ser lite olika ut beroende på organisation och kontakt.

Ang personlig gåva så är det inget krav men ses ofta som en artighetsgrej. Vi gav dels en gåva till barnhemmet i form av barnkläder i diverse storlekar, dels en souveniraktig present till barnhemsföreståndarinnan och vår kontaktperson.

• sow

Hej! På barnhemmet där min dotter var, tog de ABSOLUT INTE emot gåvor eftersom det kunde anses som "mutor". Så det är väldigt olika. Men jag tror att i adoptionsavgiften betalar man för barnets uppehälle där, men jag kan ha fel.

• Jennie med ie

Innan man reser, eller innan man får barnbesked ifall tiden mellan bb och resa är kort, får man information från sin irganisation om hur det är med gåvor, valuta, artighetsfraser just i det aktuella landet eller området.

• mammatillvictor

Thalis: Tror verkligen inte att du är snål! Det är ju bara vissa som tar emot gåvor, det är som Jennie säger, det är en artighetsgest och det får man information om av sin organisation innan man åker

• adrenalin

kostar det 80 000 så är det ju absolut inte så dyrt som jag trodde! jag trodde det kostade runt 250 000!!

• Jennie med ie

adrenalin, 250.000 kan man också få punga ut med... Dels är adoptionskostnaden olika hög beroende på land och dels varierar resekostnaden väldigt mycket, även tiden man behöver vara borta...

• Rapunzella

80000 är nog en av de absolut billigaste adoptionskostnaderna från en organisation. Sedan tillkommer ju en del i form av resa & uppehälle mm, så dessvärre lär det nog sluta på mer än 80000... Titta på AC:s hemsida så har jag för mig att det står där vad som ingår.

• Jennie med ie

Indien är ett av de billigare länderna att adoptera från, ändå hamnade vi på ca 150.000 till slut.

• adrenalin

150 000 är ändå billigt i jämfört med vad jag trodde.. jag har alltid sett siffran 400 000 framför mig när jag tänkt på adoption.

pengarna är enda anledningen till att vi antagligen inte kommer adoptera. Skulle gärna göra det men det är ju gratis när man kan få barn själv liksom..

• mn73

Saxenklipper: Det stämmer inte att fler föräldralösa barn skulle få familjer om det kostade mindre att adoptera. Redan nu finns det fler som vill adoptera än det finns barn som är tillgängliga för adoption. Alla barn på barnhem är inte tillgängliga för adoption. Alla länder, där föräldralösa barn bor på barnhem, tillämpar inte internationell adoption.

Svar på tråden Vad kostar det att adoptera?