Vad kostar det att adoptera?
Skulle vara intressant att veta. Man kan få något bidrag, eller hur?
Skulle vara intressant att veta. Man kan få något bidrag, eller hur?
Midsomer: Det är ju inte så att barnet kostar pengar utan processen runt barnet och nej, vi har inte de pengarna, vi tar lån för att bekosta adoptionen.
synd att det ska kosta flera hundra tusen... det finns så många som skulle vilja adoptera men inte kan lägga de pengarna... så många barn som skulle komma bort från hemska förhållande om det inte kostade lika mycket... men det är säkert värt de pengarna för man räddar ju förmodligen liv...
Ja det är klart att det är. Vissa myndigheter passar också på att ta mer betalt för att få in pengar. Men det är helt ok för mig.
Det är bara så frustrerande när man inte har möjligheten att ta så stora lån. Men det är lika bra att det kostar för då är det förhoppningsvis människor som verkligen vill och tar det seriöst.
jaa midssomer... du har nog rätt i att fler tar det seriöst om det kostar mycket... vilken oseriös betalar det??
Ang. kostnaderna har jag läst att det dels är administrativa kostnader men också att man betalar lite för att de barn som finns kvar på barnhemmet ska få en drägligare tillvaro. Stämmer det?
Ja, det kan nog stämma, de kanske behöver köpa in något till barnhemmet och det kan vara att man då bekostar det men man får inte ge pengar för då är det en muta. Men man ska alltid lämna någon form av gåva.
Jo, jag vet att många lämnar presenter på barnhemmet men det jag tänkte på var att en del av den summan man betalar gavs direkt till barnhemmet. Alltså inte pengar från din hand till barnhemmet under bordet utan en betalning som sker via adoptionsbyrån.
Vacker Silvana: Vad menar du att man ska alltid lämna någon form av gåva? Är man tvungen till det?
Menar du donationen? Ingår den inte i den totala adoptionskostnaden?
Det handlar ju inte om att bara för att man har de pengarna eller kan få ta lån så är man seriös. Man ska bli godkänd av utredare och de godkänner en inte bara för att man har pengar.
nä klart att de inte godkänner en bara för att man har pengar men tänkte att det kanske e mindre oseriöst folk om de kostar mer....