Inlägg från: September1518 |Visa alla inlägg
  • September1518

    Följas åt med vikt och träning!

    Minti skrev 2023-04-22 08:44:45 följande:

    Hoppar in här då jag vill ha någonstans att rapportera framsteg. Glad

    Vägde 64,8 kg häromdagen när jag vägde mig. Målet är 61 kg just nu, men 56 kg långsiktigt. Jag promenerar 20 min om dagen (en dag per vecka blir det 1h och 20 min då jag promenerar till jobbet), springer 5K en gång per vecka och sen tar hand om hästen (rider eller promenerar den) 6 dagar i veckan. Skulle gärna göra mer, men utmaningen är att vara konsekvent, så vill inte lassa på mer innan det jag gör nu sitter till 100%, vilket det nästan gör... Kostmässigt vill jag ligga på 1700 kcal per dag och tillåter mig utöver detta två glas valfri dryck per vecka som inte är vatten. Äter mestadels detsamma men med varierande middagar. Planerar att fortsätta så men vara mer strikt med undantag. Har märkt att det funkar bäst att verkligen hålla mig till exakt den maten och mellanmålen jag bestämt och inte göra allt för många undantag eller improvisationer under veckan...

    För mig är största utmaningen inte att gå ner i vikt egentligen, utan att göra det på ett sunt sätt som som kan upprätthållas livet ut med ett sunt psyke i behåll också. Jag kan gå ner i vikt och sen se det och slappna av eller tänka att jag har "råd" att pausa lite. Och vips har det gått 2-3 månader och jag är tillbaka där jag började. Det är mitt största problem, snarare än att förlora vikten. Skulle vilja nå mitt mål, stanna där och sen slippa tänka på det...

    Handlar inte om många kilon för mig men de är skillnaden mellan  att jag känner mig lätt, smidig och fit för det jag vill göra i vardagen (springa, rida och ha en allmänt aktiv livsstil) och bli "rundare" i utseendet än jag tycker jag skall vara och inte kunna bära de kläder jag vill. 

    Till skillnad från vissa andra här, har jag barnafödandet framför mig. Tänkte börja inom det närmsta halvåret. Men det är också en anledning att jag vill nå min idealvikt; vill känna att jag har fått kontroll på det och att en lägre vikt är min normalvikt innan jag sätter barn till världen. Bara en sån grej jag skulle vilja ha bakom mig innan vi börjar. Tror dessutom det blir lättare att gå ner efter graviditeten om det är en vikt man redan hade innan snarare än att gå ner graviditetskilona och lite till. Men det får vi se när det är dags. Skrattande

    Idag skall jag i alla fall gå en långpromenad eftersom jag inte promenerade till kontoret tidigare i veckan samt hoppa hästen. Skall till IKEA i eftermiddag med blivande sambon. Hoppas det finns ett lunchalternativ på 4-500 kcal. 

    Kommer tillbaka om ett tag och hoppas berätta om bra framsteg! Solig


    Smart med delmål, knappt 4 kg kvar! Också otroligt klokt beslut att hålla motionen på en nivå som du klarar av att hålla snarare än att bli överambitiös och sen komma av sig. Det är svårt att hålla sig strikt men det är då man får bäst resultat.

    Usch jag är precis likadan, upp och ner och sen upp igen. Jag drömmer också om att nå min målvikt och sen bara behöva hålla den. Tror det kommer bli så mycket enklare än att hela tiden försöka gå ner i vikt.

    Glöm inte att mäta dig! Ibland när vikten står still kan det vara en tröst om något händer med måtten.
  • September1518
    Anonym (snygg tjej) skrev 2023-04-22 09:00:21 följande:

    vikt 53,9 kg
    bröst 90 cm
    midja 66 cm
    höft 90 cm

    bmi 19,6

    målvikt = 52.5
    bmi 19
    ca 1.5 kg kvar

    tänkte börja med fasta för att chocka kroppen lite och nystarta den.. 

    sen gymma för att göra den fastare.

    hur går det för er?


    Kul att du ligger på 53 kg! Hur har det gått för dig sen du senast skrev? Mycket bättre än för mig iaf! Jag har gått upp 3 kg just nu. Blä!! Blir less på mig själv men bara jag som kan göra något åt det.

    Jag går ut och går ca 3 dagar i veckan, ibland fler, ibland missar jag. Men ca 30-60 min per promenad. Tränar 2-4 dagar i veckan skulle jag säga, ser musklerna främst på mina ben, ser att det finns en tonad mage där under så alltid något. Men nu vill jag verkligen droppa dessa 5-6 kg så jag kan fokusera på att hålla vikten och sluta försöka gå ner varteviga år i mitt liv.
  • September1518
    Anonym (Stegräknaren) skrev 2023-04-22 18:51:50 följande:

    62.3 kg i morse. Ja, det börjar ju lika nåt. Flört

    2 v till Springtime.


    Wohohoooow vad roligt!! Du skrev i februari att du är nöjd om du kommer till 63, kunde du ens tänka dig då att du skulle ha kommit såhär lågt i april?? Grymt jobbat, jäkligt roligt! Hur går det med löpträningen?
  • September1518
    Anonym (snygg tjej) skrev 2023-04-22 20:02:16 följande:
    det låter som att du kämpar hårt.
    har märkt att kroppen gärna stannar på en vikt. därför kan det vara bra att ta det i 3 kg- etapper. att du verkligen gör livsstilsförändringar som du kan hålla..

    mina tips är 
    1) inget mjölk i kaffet 
    2) inte dricka annat än vatten
    3) aldrig blodsockerjoja.. ofta när man är sockersugen så är man hungrig.. tänk ut alternativ redan innan detta händer.. ha äpplen, dadlar eller nötter hemma.. innehåller också socker men även ämnen som håller dig mätt som kostfiber..
    4) skippa frukosten, jobbigt till en början ? ha något riktigt fett i morgonkaffet smör grädde eller kokosolja..
    5) mycket grönsaker till maten alltså fiberrik, ingen isbergssallad utan broccoli med mera.. minst halva tallriken.. börja äta detta tills du nästan är mätt, ät då resten..
    6) styrketräna, då bränner du mer fett..
    7) försök även få igång kroppen med långa promenader eller löpning.
    8) dra ner på vete och socker, får ditt blodsocker att joja vilket gör att du äter mer av det och lagrar mer fett..
    9) det finns frukter och grönt som minskar sötsuget! för mig funkar selleri och Grape.
    10) äter man onyttigheter så ät det med närvaro och medvetet ätande.. detta är ett chips, smakar gott men är rena skiten..  varför matar jag mig själv med denna kassa energikälla som bara kommer göra mig trött och ha dig i magen? nåja, kan väl äta några då men jag behöver knappast äta halva påsen.. ofta är chipssug tecken på att man lider brist på saltmineraler inte natrium som det är i den skiten..  ha mer himalayasalt i maten så minskar suget..
    11) ät fermenterat!!! det ökar de bra bakterierna i magen som får sötsuget att minska.. gör egen surkål till exempel..

    här har du lite tips som funkar för mig iaf :)
    Spännande att läsa hur du kör! :D

    Jag kämpar hårt för att jag kommit av mig rejält, åt stadigt och stabilt, gick ner likaså. Stannade i vikt och pendlade lite upp och ner under julen men va på 59kg ända till åtminstone februari. Vi har haft så mycket festligheter och planer nu så det är därför, plus stressen med två småbarn. Går liksom inte att äta nyttigt om man bokat in en vinkväll med charkbricka haha.

    Men som sagt är det bara jag som kan göra något åt det. Testade periodisk fasta utan frukost men gick åt skogen. Jag är en riktig frukostmänniska, särskilt med två småbarn som är i full gång från start till stopp och som väcker en kl 06. Resultatet blev att jag åt mer onyttigt och gick upp snabbare.

    Mitt senaste steg är en sockerfri månad. På söndag har jag klarat första veckan galant. Denna helg, då vi haft besök, har varit lite sämre kostmässigt dock inget socker men ett glas vin slank ner.

    Det viktigaste är att jag äntligen känner att jag börjar återfå kontrollen. Vi får se hur fortsättningen går.
  • September1518
    Anonym (ABC) skrev 2023-04-22 20:23:46 följande:
    Har varit borta i evigheter. Helt enkelt för att kag varken försökt eller att något händer. Har haft ganska downperiod generellt där jag känt mig omotiverad till allt och vatit lite halvdeprimerad och uttråkad och haft massor med småsjukdomar som suger musten ur en, inte för att de är jobbiga var för sig utan för att det aldrig går över.  Men känner att nu är jag nog redo.

    Tack för tipset om appen, den ska jag testa. Kag är rätt nördig av mig så om man kan göra statistik av det så blir jag absolut mer pepp.

    Jag har ju inte läst på länge så har inte full koll på alla i tråden. Hur gammal är du och var befinner du dig "i livet"?
    Åh vad trist att du känt så! Jag har också haft många liknande känslor i år. Så tråkigt när man kommit så långt. Har det påverkat vikten något för dig? Jag har ju som sagt gått upp en del. Från mitt lägsta, som jag höll i två månader i höstas, har jag gått upp ca 3 kg. Känns så tråkigt och jag kommer verkligen ingen vart med det här. Jäkla p-piller? Gör allting så svårt.
  • September1518
    Anonym ((nytt försök igen)) skrev 2023-05-21 19:22:28 följande:

    Hej alla! Hur har nidet?

    Tänkte titta in här igen. Jag lyckades gå ner ett par kilo för ett bra tag sedan med hjälp av den föregångare till den här tråden, vilket var toppen! Har lyckats hålla vikten, vilket jag är jätteglad över, men efter senaste graviditeten sitter allt runt midjan. Stressar mycket och hinner inte riktigt träna. I samband med att jag nyligen hade en luftvägsinfektion gick jag ner två kilo och har lyckats stanna på ett kilos viktnedgång. Vill nu i första hand stanna där, och komma igång och träna mer. Skulle inte skada med ytterligare ett par kilo, men sätter jag för höga mål ger jag bara upp. Så målet är:

    - hålla vikten
    - inte småäta
    - börja träna lite mer redan nu, men öka upp när det lugnat sig lite på jobbet inför sommare.


    Hej på dig!

    Jag kämpar på, det är svårt!! Vill bara tillbaka ner under 60 men jag lyckas komma till 60 blankt och sen är det något firande som gör att jag går upp igen, varje vecka, blir tokig!! Men ger inte upp riktigt än.

    Grymt att du lyckats hålla vikten, bra jobbat, det är väl ändå det svåraste. Låter som en bra plan, kul med ett extra kilo ner även om sjukdomen säkert var tuff.

    Det här fixar du!! Sätt ett lågt mål även på träningen, typ 1-2 ggr i veckan.

    Kör hårt!

    För mig går träningen superbra!! Känner mig jättestolt över den biten. Det är kosten och vikten som jag inte lyckas med.
  • September1518

    Jag vill först och främst tillbaka till 58kg som jag låg på i höstas, dit har jag 2kg. Sen vill jag ner ytterligare 2-3 kg. Så jäkla lite men ändå så svårt haha

  • September1518
    Anonym ((nytt försök igen)) skrev 2023-05-22 17:00:07 följande:
    Hej! Tack för svar och pepp, du är en klippa i den här tråden!Glad Ja, sätter träningsmål lågt till en början.

    Vad kul att det går så bra med träningen! Då kanske du helt enkelt ska vara nöjd med den vikt du har uppnått, och ha som mål att inte gå upp över 60kg?
    Tack! Eller så har jag bara för mycket tid över haha. Låter bra det, du kommer fixa det här!

    Jo det är tanken om en och en halv vecka faktiskt. Har gett mig till slutet på maj att nå min vikt eller lyckas komma in på en kosthållning som känns hållbar och ger en stabil viktnedgång. Så 9 dagar kvar. Efter det kommer jag fokusera på träningen och att äta hälsosamt men ändå vanlig husmanskost med lite unnande och lite nyttigt. Så vi får se hur sista veckan går här. Kan inte kämpa med att gå ner i vikt hela livet. Tillslut måste man bara jobba med att älska sig själv och hitta en hållbar, hälsosam livsstil.
  • September1518

    Hej på er! Idag är sjätte dagen som jag ligger på 59-nånting i vikt. Jag hoppas att det innebär att jag lämnat 60 bakom mig nu men det återstår att se. Kändes fantastiskt i onsdags när jag låg på 59 för första gången sen i februari!

  • September1518

    Jag ligger fortfarande kvar på 59-nånting Skrattande Så jag har inte gått ner men trots festligheter hit och dit ligger jag kvar. Hoppas på att kunna droppa ner till 58 i veckan. Träningen går toppen, håller igång med promenaderna och kosten växlar mellan super och sämst haha. Så härligt med sommar!

  • September1518

    Senaste vägningen låg jag fortfarande kvar under 60kg. Nu har jag valt att ställa undan vågen och fokusera på att äta bra, hälsosam mat. Får se om jag väger mig om en månad eller efter sommaren, det beror såklart också på hur bra det känns som att det går.

    Hoppas någon mer därute kämpar på! Lycka till under sommaren, ät mycket fräscha eller grillade grönsaker och protein och ta tillvara på fina sommarkvällar för promenader Solig

  • September1518
    Anonym (Miranda) skrev 2023-06-14 10:34:58 följande:

    Hej alla! Förlåt jag har haft så mycket men här kommer en rapport från mig!


    Allt går super och jag väger idag för första gången mindre än på typ 8 år! Wohoo! Så nöjd.

    69,9 och jag är 175 lång, dock är jag 'mindre i kroppen' än många som väger samma vilket jag tar som ett tecken på att jag har byggt mkt muskelmassa över åren.

    V.1 vikt 73,7 (-1,3kg) midja 74 (-1,5), buk 97 (-1,5) stuss 102 (-0,5) lår 59,5 (-0,5)
    v.2 73,5 kg (-0,2) midja 74 (-0) buk 96,5 (-0,5) stuss 101,5 (-0,5) lår 59 (-0,5)
    v.3 73 kg (-0,5) midja 74 (-0) buk 95 (-0,5) stuss 101 (-0,5) lår 58,5 (-0,5)

    v.15(?) vikt 69,9 (-5,1) midja 71,5 (-4,5) buk 93,5 (-5,5) stuss 99,5 (-3) lår 57 (-2)


    Jag vill nu gå ned till 68, mindre än två kg kvar! Samt till stussmått 98 för det är mitt största ställe och där det blir trångt när jag går upp i vikt. Nu passar alla mina kläder men vill gärna ha ett par cm till godo liksom.


    Magen är typ platt behöver träna den lite bara, rumpan har blivit lite tillplattad så ska foka stenhårt på att bygga den nu. Men är supernöjd med låren samt min timglasform generellt. 


    Nu kör vi ända in i kaklet!


    Nu är det jag som haft fullt upp!

    Otroligt vilken bedrift, grymt bra jobbat!! Under 70kg. Kul med musklerna också, forma kroppen, det är det bästa tycker jag! Skrattande

    Hur har det gått dessa veckor? Hur går det med stussmåttet? Vad roligt att du är så nöjd! Så jäkla skön känsla.
  • September1518
    Anonym (Miranda) skrev 2023-06-14 10:41:46 följande:

    Heja dig September som håller igång den här tråden! Ja ställ undan vågen (eller börja med Happyscale som jag hehe) rekommenderar även måttband istället för att få full koll, min kropp har ändrats jättemkt på samma vikt genom åren. Som ett exempel vägde jag samma 2015 som nu, men mitt bukmått var 5 cm större! Det är stooor skillnad på utseendet i kroppen då. 


    Men bra med fokus ändå på hälsosam mat. Jag är ju snart framme vid tiden då jag ska hålla vikten, svårt, är van att antingen vara på väg upp eller ned så att säga Oskyldig


    Nu har jag inte vägt mig på 4 veckor faktiskt, pendlar nog upp och ner och är rätt säker på att jag ligger lite plus nu. Men då har vi varit på semester och firat midsommar rejält så jag är helt okej med det. Nu är jag taggad på att äta bättre för att må bättre. Idag har varit en bra dag, känns skönt. Träningen får bra!

    Jag mäter mig oftast när jag når en ny kilovikt, känns lagom, men nu har jag som sagt inte vägt mig på ungefär en månad, att det gått så lång tid! 
Svar på tråden Följas åt med vikt och träning!