• Anonym (Slut)

No contact rule - separation

Jag har hört talas om "no contact rule", dvs att man efter att man avslutat ett längre förhållande ska stå fast vid sitt beslut och inte kontakta den andra, inte svara och inte titta på bilder etc på minst 30 dagar, sedan höjer man till 60 dagar. Efter det så har man antingen gått vidare helt eller så inser man att man kanske saknar personen. Även den andre har under denna tid utan någon kontakt förhoppningsvis kommit till insikt att antingen tänka till eller gå vidare.

Hur har den fungerat för er andra?  Eller hur går ni andra lättast vidare?

• Svar på tråden No contact rule - separation
  • Jonnynilsson

Rent spontant tycker jag det låter vettigt utan att ha funderat allt för djupt.

När jag var singel senast så fanns det inga social medier. i alla fall inga som vi känner dem idag :)

• Anonym (Kelly)

Jag tycker 90 dagar är lagom. Tre månader.

Det är i alla fall så jag har gjort när jag har känt behovet av det. Sedan blev vi visst tillsammans igen.

Men jag svarade inte på meddelanden eller telefonsamtal på tre månader. Inte ett enda. Skickade inget heller. 

• Anonym (Lova)
    Anonym (Slut) skrev 2022-04-07 11:05:32 följande:
    No contact rule - separation

Jag har hört talas om "no contact rule", dvs att man efter att man avslutat ett längre förhållande ska stå fast vid sitt beslut och inte kontakta den andra, inte svara och inte titta på bilder etc på minst 30 dagar, sedan höjer man till 60 dagar. Efter det så har man antingen gått vidare helt eller så inser man att man kanske saknar personen. Även den andre har under denna tid utan någon kontakt förhoppningsvis kommit till insikt att antingen tänka till eller gå vidare.

Hur har den fungerat för er andra?  Eller hur går ni andra lättast vidare?

Det beror ju alldeles på vilken typ av förhållande man haft. Har man barn ihop t.ex. är det inte vettigt att inte ha kontakt på några månader. Inte heller om man behöver diskutera praktiska saker som husförsäljning eller liknande. Men annars så är det väl bara att göra det som känns bäst för en själv OCH partnern. 
  • Anonym (Mman)

Orimligt antal dagar!
    Jag tycker 29 dagar i första steget sedan 61 dagar i steg två.

• Anonym (Fånigt)

Låter spontant fånigt att behöva ta till en amerikansk metod när man gör slut, lika fånigt som att använda en amerikansk metod när man dejtar.

Känn efter vad du behöver och förmedla det till din ex. Se om ni kan komma överens som ett första steg. Om ni inte kan det får du fundera på om du är villig att kompromissa. 

• Anonym (Slut)
    Anonym (Fånigt) skrev 2022-04-07 16:48:55 följande:

Låter spontant fånigt att behöva ta till en amerikansk metod när man gör slut, lika fånigt som att använda en amerikansk metod när man dejtar.

Känn efter vad du behöver och förmedla det till din ex. Se om ni kan komma överens som ett första steg. Om ni inte kan det får du fundera på om du är villig att kompromissa. 

Egentligen tycker jag detsamma, att det är löjligt med detta spel. Man ska säga vad man tycker och försöka se om man kan mötas. Kommer man inte fram till någon lösning så får man gå skilda vägar och då vet ju båda vad som gäller. Men den här personen och jag kör hela tiden ett spel.

Svar på tråden No contact rule - separation