• Anonym (Emeli)

Flextid, barn på förskolan?

Jag arbetar på ett jobb där jag har flextid, alltså kan jag komma tidigare än min arbetstid och sedan sluta tidigare en annan dag. 

Låt säga att jag har 2 timmars flextid att ta ut, får jag då gå och handla eller gå till frisören innan jag hämtar barnen på förskolan? 

Jag ha alltid hört att man inte får det, men min kollega hävdar något annat. Hon hävdar att det är som följer: Om man har arbetstid till 16 till exempel, tar ut flextid vid 14 så kan man göra vad man vill de timmarna eftersom ens ordinarie arbetstid är till klockan 16. 

Stämmer det? Inte för att jag ska hänga hos frisören 24/7 men ibland skulle det vara skönt att kunna springa in på Ica och köpa mjölk en snabbis innan man hämtar barnen, men det har jag aldrig vågat

• Svar på tråden Flextid, barn på förskolan?
  • Jemp

Nej, det är inte tillåtet som jag förstår det. Jobbar du inte så jobbar du inte. 

Däremot kan jag absolut springa in och köpa mjölk på vägen hem. 

• Anonym (Om)

Om du då tar ut flex 2 timmar tidigare så måste du börja tidigare eller jobba längre någon annan dag. Då har du inte barnen på förskolan de två timmarna? 

• Anonym (Emeli)
    Anonym (Om) skrev 2022-04-07 19:42:59 följande:

Om du då tar ut flex 2 timmar tidigare så måste du börja tidigare eller jobba längre någon annan dag. Då har du inte barnen på förskolan de två timmarna? 

Jag börjar 8, ibland är Jag på jobbet vid 7. Min man börjar vid 10 så han lämnar inte barnen förrän halv 10, så barnen är då hemma med honom. 
  • Anonym (H)

Om du är osäker kanske du kan ta flextiden som långlunch och gå till frisören då? 

Och köpa en mjölk på vägen mellan jobbet och förskolan kan väl aldrig vara ett problem (om man slutat jobbet tidigare än planerat). 

• Michael 310

Håller helt med, har aldrig vart med om att förskolan lagt sig i om man stoppat och handlat mjölk eller något annat snabbt. 

Samma angående ärenden på lunchen, men egentligen borde det ju vara samma sak med flex oavsett när den tas ut. Så länge man kommer och hämtar på utsatt tid. 

• Anonym (S)
    Anonym (Emeli) skrev 2022-04-07 19:22:01 följande:
    Flextid, barn på förskolan?

Jag arbetar på ett jobb där jag har flextid, alltså kan jag komma tidigare än min arbetstid och sedan sluta tidigare en annan dag. 

Låt säga att jag har 2 timmars flextid att ta ut, får jag då gå och handla eller gå till frisören innan jag hämtar barnen på förskolan? 

Jag ha alltid hört att man inte får det, men min kollega hävdar något annat. Hon hävdar att det är som följer: Om man har arbetstid till 16 till exempel, tar ut flextid vid 14 så kan man göra vad man vill de timmarna eftersom ens ordinarie arbetstid är till klockan 16. 

Stämmer det? Inte för att jag ska hänga hos frisören 24/7 men ibland skulle det vara skönt att kunna springa in på Ica och köpa mjölk en snabbis innan man hämtar barnen, men det har jag aldrig vågat

När mina barn var små så gjorde jag så ibland. Oftast utnyttjade jag flaxen till tandläkare osv. Men några gånger hände det att jag t ex shoppade eller något annat.
  • Anonym (Förskollärare)

Rent krasst så lämnar du barnen innan du börjar jobba och hämtar när arbetstiden är slut+restid.
    Men om du stannar och köper en paket mjölk innan du hämtar dina barn innan utsatt tid bryr vi oss inte om på vår förskola.
    Det som irriterar är de som har sena hämttider och man kan möta dem på gallerian om man slutar tidigare 
    Eller de som luras , inte lämnar rätt nummer mm

• Anonym (Beror lite på)

Se bara till att inte gå till en frisör nära förskolan så är det lugnt. Så ofta springer man ju inte till frisören. Göra snabba ärenden innan hämtning gjorde jag ofta, så länge man hämtar den tid som man skrivit upp. Det är så jäkla stressigt ändå under förskoletiden med hämtningar och lämningar att man måste kunna underlätta lite för sig själv och barnen.

Nu när man har stora barn så kan jag inte förstå hur vi orkade med alla hämtningar och lämningar. 

• Petrapan

Jag jobbar heltid 40 h i veckan, 8 timmar per dag. Så länge jag får ihop dessa jobbtimmar varje vecka och dottern inte går MER än 8 timmar per dag på förskolan så tycker jag det ska va helt ok att flexa. dottern har även en farmor som hämtar vid lunch ibland om hon har möjlighet, dessa dagar kan jag ?passa på? att jobba in mycket flex för att sedan göra vad jag vill med dessa timmar, ta en längre lunch, gå till frissan eller hämta tidigare en fredag. kan verkligen inte se något dåligt med det så därför väljer jag att inte fråga utan kör på. Rätt eller ?fel??

Svar på tråden Flextid, barn på förskolan?