Inlägg från: Anonym (Olivia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Olivia)

Äta sig fin inifrån

Du skulle kunna ta fiskleverolja istället för kapslar för det ger ett bättre upptag. Annars är väl d-vitamin det jag tänker på som ett tillskott du skulle kunna ta, i alla fall på vintern. C-vitamin sägs ju vara bra för huden, många tar nyponextrakt som innehåller c-vitamin som pulver vet jag. Jag tar själv Nmn vilket är ett helt fantastiskt tillskott som föryngrar, googla om du vill. Inom longevity-kretsar så brukar man göra detta för att behålla sin ungdom och hälsa: sova bra och tillräckligt, äta bra kost lagad från grunden och mycket frukt och grönsaker. Undvika raffinerat socker, tillsatser och alkohol. Fasta minst 14-15 timmar per dygn. Fasta gärna längre tid ibland. Hantera stress i livet genom meditation, terapi, social samvaro och fysisk rörelse. Bastu och iskalla bad är fenomenalt för kroppen och sinnet och verkar föryngrande om man har det som rutin. Få in träning som utmanar styrkan, muskelvolym är den bästa indikatorn på fysiskt åldrande. Slutligen så är det ju en mängd tillskott man kan välja att ta. Och undvika för mycket solande på sommaren. Sex är bra för huden och ungdomligheten också! 

• Anonym (Olivia)

Torrborsta kroppen varje vecka är också superbra. 

• Anonym (Olivia)

Andra kosttillskott som sägs vara föryngrande: resveratrol, q-10, ppq, nr, metformin. 

• Anonym (Olivia)
    Anonym (Mat 2) skrev 2022-04-09 14:34:15 följande:
    Sägs ja. Av en industri som enbart är ute efter pengar. Du och ts verkar ha gått på det också.
    Nej, det kommer inte från industrin utan från Sinclair lab och David Sinclair som är en av dom mest framstående forskarna inom åldersforskning. Det finns ingen som har patent på vare sig resveratrol, ppq, q-10, nr eller nmn. Metformin säljs som medicin på Apotek. Longevity är en hel folkrörelse och det kommer ny forskning om hur man kan bromsa åldrande hela tiden. Häng med lite i samtiden vet jag. 
  • Anonym (Olivia)

Der är knappast naivt att följa med i samtida forskning om åldrande. Elizabeth Blackburn fick tex Nobelpriset för några år sedan för sin forskning om telomerer och vilken effekt åldrande har på våra celler. Och hennes forskning visar att åldrande till viss del är reversibelt. Även forskare som Valter Longo som inriktar sig på fastehärmande kost är väldigt framstående och Satchin Panda som forskar på vår dygnsrytm och vår inre klocka. Det är tack vare Satchin Pandas forskning som alla smartphones numera har en inställning så att man kan dämpa skärmens blåa ljus på kvällen. Menar du att alla dessa forskare bara vill tjäna pengar? Det är snarare naivt att bara förlita sig till den allmänna sjukvården och Livsmedelverket för att få uppdaterade råd om hälsosam livstil. Sedan får man själv göra informerade val om man vill köpa kosttillskott eller inte. Men att fasta, dra ner på socker och alkohol, basta och ta kalla bad, meditera och välja grönsaker framför kött är ett väldigt billigt sätt att hålla sig ung och fräsch . 

• Anonym (Olivia)

Till Ts, det jag vet om kapslar med fiskolja är att dom har gjort studier som visar att det är ganska dåligt upptag i kroppen av kapslar. Ren fiskolja är bättre. Men självklart är det beprövat att Omega 3 är väldigt bra för hälsan, speciellt hjärnhälsan, huden och låggradig inflammation i kroppen. Gällande kollagen så finns det ingen forskning som stödjer att det hjälper. Vad jag vet. Dock har jag själv märkt skillnad av tillskott. Det sista du tog vet jag ingenting om. 

• Anonym (Olivia)
    Anonym (Kosttillskott) skrev 2022-04-09 15:38:45 följande:
    Tack för svar.

Vad vet du om vanliga multivitamintabletter? Gör de varken till eller från? 
    Jag tar själv multivitamin men det är lite olika åsikter om det. Tex att alla multivitaminer innehåller järn och att folk som redan har ett högt järnvärde absolut inte behöver mer järn. Men som kvinna i fertil ålder tror jag inte att det är någon risk för att ha för mycket järn i sig snarare tvärtom. Vissa tycker att multivitaminer är industrins kassako som dom kan sälja till vem som helst men som egentligen inte gör så mycket nytta. Men dom har forskat på barn och multivitaminer och sett i en stor studie att barn som får multivitamin varje dag blir i snitt 2,5 cm längre än andra barn och har bättre kognitiv funktion i olika tester. Det bästa är ju att kolla sina värden hos Werlabs eller liknande och sen eventuellt komplettera med kosttillskott. Och nummer ett är alltid kosten, har du tex problem med magen och tarmarna pga en dålig kost så kommer inte vitaminerna i kosttillskotten tas upp av din kropp utan bara passera igenom. 
Svar på tråden Äta sig fin inifrån