• Aake80

    Besiktning vid husköp

    Hej

    Vi tittar på hus runt om i Sthlm. Nuförtiden är husen redan besiktigade av säljaren men vi vill ta in egen besiktningsman. Har nu varit på 4-5 visningar och i varje fall har mäklaren sagt att säljaren inte säljer till oss om vi begär detta. De tycker att det är "onödigt" eftersom säljaren besiktigat huset och säljer hellre till budgivare 2. De kan gå med på att vi låter en besiktningsman granska deras protokoll.

    Vi sålde nyligen min mammas hus och det hade STORA uppenbara fel besiktningsmannen "missade" (mäklaren använde sin egen). Alltså fel en 90 årig tant kan upptäcka.

    Har även vänner som köpt hus som heller inte tillåts besiktiga. Jag är mycket obekväm med att köpa ett hus jag inte fått besiktiga för +10 msek. 

    Förstår att det kanske är annorlunda ute i landet så en massa svar om att man är en idiot om man inte besiktigar från boende i Ockelbo betackar jag mig för.

  • Svar på tråden Besiktning vid husköp
  • Charlieflower

    Tyvärr är det nog mer regel än undantag i storstadsregionerna eftersom det står säljaren fritt att sälja till vem han eller hon vill och då väljer man den minst "krångliga" köparen. Men jag håller med dig, utan en egen besiktning blir det mycket svårt att hävda tex dolda fel. 

    Tipsar om att byta forum till byggahus.se där finns det massor av trådar och kunskap om det här ämnet. Lycka till med bostadsletandet! :)

  • Anonym (Kärring mot strömmen)

    Jag skulle fortfarande begära att göra egen besiktning. Hänvisa till undersökningsplikten, den är väldigt långtgående för köpare och ni kan nästan aldrig komma och klaga på saker i efterhand, undantaget s.k. dolda fel som en besiktningsman ändå inte hade upptäckt.

  • Aake80
    Anonym (Kärring mot strömmen) skrev 2022-04-10 09:37:40 följande:

    Jag skulle fortfarande begära att göra egen besiktning. Hänvisa till undersökningsplikten, den är väldigt långtgående för köpare och ni kan nästan aldrig komma och klaga på saker i efterhand, undantaget s.k. dolda fel som en besiktningsman ändå inte hade upptäckt.


    Det har jag gjort. Men iom att ingen annan begär detta är det mer bekvämt att sälja till någon annan. I den här takten kommer vi aldrig kunna köpa ett hus.
  • Anonym (Kärring mot strömmen)
    Aake80 skrev 2022-04-10 09:42:36 följande:
    Det har jag gjort. Men iom att ingen annan begär detta är det mer bekvämt att sälja till någon annan. I den här takten kommer vi aldrig kunna köpa ett hus.
    Ja, då är det så. Alternativet är att ni köper grisen i säcken, vill ni verkligen ta den risken....? Ett annat alternativ är att ni köper hus på annan ort, men jag förstår att inte alla är öppna för den tanken.
  • Anotherone
    Charlieflower skrev 2022-04-10 09:15:49 följande:

    Tyvärr är det nog mer regel än undantag i storstadsregionerna eftersom det står säljaren fritt att sälja till vem han eller hon vill och då väljer man den minst "krångliga" köparen. Men jag håller med dig, utan en egen besiktning blir det mycket svårt att hävda tex dolda fel. 

    Tipsar om att byta forum till byggahus.se där finns det massor av trådar och kunskap om det här ämnet. Lycka till med bostadsletandet! :)


    Håller med, vi har samma erfarenhet.
    Det är helt sjukt att det blivit så för vem vill göra livets största affär utan att få möjlighet att lära känna huset och ta ställning till ev. stora brister innan?
    Samtidigt som man då får se sig löpande bli bortvald som spekulant till förmån för någon som inte begär att få göra en egen besiktning. 
    Jag har inga bra tips på hur ni ska göra, jättesvårt.
    Vi tog in en besiktningsman via SBR och han hittade som jag minns inget annat än vad säljarnas besiktningsprotokoll visade.  Däremot så var min man  med den här SBR-killen under hela besiktningen på ca 2h så att han fick ta del av besiktningsmannens beskrivningar och förslag på åtgärder "live" så att säga vilket var väldigt mycket värt. 
  • Anonym (Stockholmare)
    Aake80 skrev 2022-04-10 09:42:36 följande:
    Det har jag gjort. Men iom att ingen annan begär detta är det mer bekvämt att sälja till någon annan. I den här takten kommer vi aldrig kunna köpa ett hus.
    Då får ni ju vackert välja eftersom man som säljare fritt kan välja vem man säljer till, så antingen accepterar ni eller så köper ni ett annat hus. Kolla att det är en hyfsat seriös aktör som gjort besiktningen och köp är mitt råd. Annars lär många bra objekt gå er näsa förbi.
  • riboflavin

    Om ni promt ska köpa hus inom en marknad som funkar så så hade jag tänkt genom. Vad är vi rädda för?
    Ett felbyggt tak? Falerande värmesystem? Felaktig eldragning o.s.v. Och sen tagit höjd för det. Ni talar om hus i 10 miljoner kr-klassen. Om ni istället riktar in er på hus för 8 miljoner ger det goda marginaler att hantera eventuella fel. 


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Rut)

    Mitt tips är att köpa tomt och bygg själv. Det gjorde vi. Inte av samma an som ni men när vi letade hus i ett område och det var en tomt som blev till salu men så här efter känns det bra att veta allt om huset.

  • Anonym (Sotare)

    Hade helt klart gjort egen besiktning. Mäklare är dom sista jag litar på..
    Jobbar med sotning (på kontoret) ofta som hus i kommunen är ute till försäljning och det står fin vacker kakelugn sen brinner det lite fint i den på bilderna. Jag mailar mäklaren och informerar att det är eldningsförbud. Får sällan svar och sen hänvisar dom till undersökningsplikten efter att köpet gått igenom. 

    Jag önskar att alla som köper hus med eldstad kontaktar sin kommunala sotare och frågar status på skorstenen/eldstaden före köp. 

Svar på tråden Besiktning vid husköp