Inlägg från: Anonym (Sotare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sotare)

Besiktning vid husköp

Hade helt klart gjort egen besiktning. Mäklare är dom sista jag litar på..
    Jobbar med sotning (på kontoret) ofta som hus i kommunen är ute till försäljning och det står fin vacker kakelugn sen brinner det lite fint i den på bilderna. Jag mailar mäklaren och informerar att det är eldningsförbud. Får sällan svar och sen hänvisar dom till undersökningsplikten efter att köpet gått igenom. 

Jag önskar att alla som köper hus med eldstad kontaktar sin kommunala sotare och frågar status på skorstenen/eldstaden före köp. 

• Anonym (Sotare)
    Anonym (Rut) skrev 2022-04-13 17:24:19 följande:
    Elden är inte äkta. Mäklarna lägger på den på fotot. Frågade själv mäklarens fotograf.
    Fast det spelar ju ingen roll om den är äkta eller fejk.
    Är inte eldstad och skorsten godkända anser jag att det är vilseledande reklam/marknadsföring.
  • Anonym (Sotare)
    Studentpappa skrev 2022-04-14 13:24:51 följande:

Exakt vad är ni rädda för? Är ni helt okunniga själva eller kan ni se uppenbara fel som dåligt tak etc?

Köper ni för 10 mille måste ni ju kunna ha en buffert på 500 tkr för oförutsedda fel, det kan ju inte vara möjligt att missa fel som kostar mer än det att åtgärda om man inte är blind. En fuktmätare kan vem som helst hyra på Cramo och ha i fickan på visningen.

Saknar badrummet tätskikt under klinkersen så ser ju ändå ingen det utan att sprätta upp en platta, och det får ju inte en besiktningsman göra heller. Sitter plattor löst märker ni det själva hoppas jag..

Hur kan du kontrollera om skorstenen är tät eller i dåligt skick invändigt?
    Säg att huset är 8 meter högt så 9-10 m skorsten, 10m rör idag går på 20 000kr MEN det är ju inte det värsta utan OM skorstenen inte är tät och du eldar kan kolmonoksid läcka ut i huset, det är en dödlig gas och man bara somnar in. 
  • Anonym (Sotare)
    Studentpappa skrev 2022-04-17 09:58:29 följande:

I ett husköp vad spelar 50 papp för roll i det stora hela? Man får lyfta blicken lite, en besiktningsman från Anticimex hittar det inte heller och du kan inte släpa dit någon för att kontrollera allt. 

Ta dit sotaren innan du börjar elda och gör en kontroll om man är osäker, vad är problemet?

Ska du ha dit en elektriker som kollar all el innan du vågar sätta på tvn också så ingen råtta gnagt på en kabel? Man får ju vara lite resonlig vid ett husköp annars är du fel person att bo i hus. Det kommer komma nya överraskningar kontinuerligt som kostar pengar, det går inte att gardera sig. Är huset besiktigat en gång får du väl acceptera att säljaren inte vill ha dit en krångelpelle till som ska dubbelkolla allt.

I min värld är alla pengar viktiga.
    Nu var mitt första inlägg att man kan ringa sotaren då mäklare ofta talar osanning. 
    Du klankar ner och nästan idiotförklara folk som i te kontrollerar själva/tycker 50000kr är småpengar m. m. 
    Jag tycker det är ganska korkat att inte ringa sotaren och fråga status på eldstad och skorsten. 
Svar på tråden Besiktning vid husköp