• karu96

    Vad ska jag betala i min sambos hus?

    Hej, jag har i Januari flyttat in med MIN son i min pojkväns nybyggda hus. 


    Vi har pratat endel om ekonomi osv. Men vill gärna höra om upplägget är rimligt/rättvist. 


    Tänker INTE köpa in mig i huset. 

    Jag får ut ca 22.000kr efter skatt om jag inte behöver Vabba osv. 


    Min sambo får ut ca 27.000kr efter skatt. 


    Han har lån och räntekostnader som jag sagt att jag inte tänker betala på. Men han sa Max 7000kr med ränta och amortering. 
    Samt alla driftkostnader ca 3500kr/mån. 


    Jag betalar han 4000kr/mån för driftkostnader + ?slitage?. Så hans inkomst ökar ju egentligen till 31.000kr/mån. Plus att jag betalar typ all mat ca 6000kr/mån. 
    Samt att jag flyttat mycket längre bort från jobbet/förskolan. Så ca 4500kr/mån i disel just nu ??????????? 
    Samt förskoleavgift, telefon, försäkringar. 


    Så mina utgifter ligger på ca 16.500kr/mån efter alla nödvändiga utgifter. 
    Sedan är de ju kläder till sonen, saker till hemmet betalar jag..


    Han har firma bil och betalar inget där. Sedan är de ju telefon och försäkring på en bil som står ståendes. Sedan någon liten handling mat då och då på ca 200kr/veckan. 
    Så ca 11.000kr/mån har han i utgifter då.  


    Jag tycker nog faktiskt att de är lite orättvist.. 


    Men hur skulle vi kunna lägga upp det? Hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden Vad ska jag betala i min sambos hus?
  • Anonym (E)

    Du kan betala 4000:- per månad för driftskostnader (borde egentligen vara 5000 MEN ni ska dela på matkostnaderna ungefär lika, eller snarare att du betalar lite mer än hälften iom att du har en person extra i bagaget. Att du får längre till jobb och fsk är inte hans fel så det får du räkna bort direkt. Hans utgifter står han för.

  • Anonym (G)

    Till att börja med så börjar ni dela lika på maten. Antingen 50/50 eller någon procentsats där du betalar mer utifrån hur mycket ditt barn äter.

    Det är rimligt att du betalar hälften av driftkostnaden och en rimlig summa för slitage. Skulle säga att 2000 låter rimligt. Jag antar att du faktsikt inte hade en boendekostnad på mindre än 4000 i månaden förut heller? troligen mer? Så där går ju även du plus på att ni flyttar ihop isf.

    Tycker absolut inte du skall betala ränta och amortering. Han har valt att låna och det är hans ansvar.

    Bränslekostnaden, hur mycket större är den nu mot om du bott kvar där du borde? Där kan ni ju fundera på vad som är rimlig uppdelning.

  • Anonym (d)

    Hälften av räntekostnaden, inget av amorteringen.
    Hälften av driftkostnaden samt hälften av matkostnaden.

    Det är vad du bör betala enligt mig.

    Dina ökade bränslekostnader får du ta själv givetvis.

  • nihka

    Jag tycker ni ska skapa ett servicekonto där ni sätter in lika mycket pengar för alla gemensamma räkningar och mat.

    Du ska inte betala hans amorteringar för de räknas som hans sparande i huset, men däremot kan ni dela på räntekostnaden eftersom det är en kostnad kanske lite lik en hyreskostnad han har för att kunna bo i huset

    Du ska inte betala något som har att göra med renovering och förbättringar av fastighet/tomt eller fasta inventarier och ni betalar båda två era egna privata räkningar som bil och mobil och du står för övriga kostnader för din son.

  • Anonym (G)

    Gällande att betala räntan så är jag av åsikten att det isf skall räknas som ?hyra? för den som ibtw äger bostaden. Alltså ingå i slitage/dridtkostnad och inte ligga ?utöver? det.
    Det är heller inte rimligt att sambon då har sparade pengar som skulle kunna gå till att amortera på lånet och på så sätt sänka räntekostanden, för det den som flyttat in då gör är rent krasst att betala MER ränta än den som faktiskt äger bostaden (eftersom denne som sagt hade kunnat använda sina pengar till att betala av på lånet)

  • Anonym (G)

    TS du bör också tänka på att ditt barn lär slita väldigt mycket mer på huset än om han hade levt där själv (om du behöver förståelse för att betala för slitage).

  • nihka
    Anonym (G) skrev 2022-04-10 19:18:24 följande:

    TS du bör också tänka på att ditt barn lär slita väldigt mycket mer på huset än om han hade levt där själv (om du behöver förståelse för att betala för slitage).


    Slitage ingår alltid i en hyra (här ränta).
  • Anonym (G)
    nihka skrev 2022-04-10 20:00:44 följande:
    Slitage ingår alltid i en hyra (här ränta).
    Det jah menade är bara att tS kanske inte förstår varför hon skall betala för slitage allS eftersom sambon ändå skulle bort där.
    tS betalar som jag förstår det inte ränta i dagsläget utan en ?hyra? som bygger på slitage och dritkostnad. jag kanske tolkade det fel men anade en underton av att sambon utöver detta ansåg att de skall dela ränta och amortering och ts sagt nej till detta 
  • nihka
    Anonym (G) skrev 2022-04-10 20:28:12 följande:
    Det jah menade är bara att tS kanske inte förstår varför hon skall betala för slitage allS eftersom sambon ändå skulle bort där.
    tS betalar som jag förstår det inte ränta i dagsläget utan en ?hyra? som bygger på slitage och dritkostnad. jag kanske tolkade det fel men anade en underton av att sambon utöver detta ansåg att de skall dela ränta och amortering och ts sagt nej till detta 
    Javisst.
Svar på tråden Vad ska jag betala i min sambos hus?