• Thell 76

    Kan tjejer byta däck?

    ABS Wheels gjorde en undersökning om jämställdheten när det gällde att byta däck på sin bil. Enligt ett inlägg uppgav man att män till 90% utförde däckbytet hemma.
    https://blog.abswheels.se/jamstalldheten-lyser-med-sin-franvaro-i-dackvarlden/
    Finns det typ någon annan syssla som är så snedfördelat när det gäller kön som att byta däck? (bortsett från barnafödande)


    Hur ser det ut här, vad svarar du?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan tjejer byta däck?
  • KittyK80

    Är det ens vanligt att man byter däck själv? Trodde de flesta bara lämnade in bilen.

  • Gameofthrones
    Kan ej citera 

    Finns det typ någon annan syssla som är så snedfördelat när det gäller kön som att byta däck? (bortsett från barnafödande)"

    Barnafödande är inte en" syssla" 
    Det ordet är fel i just det sammanhanget 
  • KittyK80
    KittyK80 skrev 2022-04-11 22:04:36 följande:
    Är det ens vanligt att man byter däck själv? Trodde de flesta bara lämnade in bilen.
    Kollade nu och det står att närmare var femte bilägare byter däck själva. Saknar alternativ för att lämna in bilen, för att låta sin partner byta och att lämna in bilen för att få det gjort är ju inte samma sak.
  • Kiyah

    Jag KAN byta däck själv, men iom ryggproblem så undviker jag i mesta möjliga mån att göra det då jag skulle bli sängliggande. 

    Pappa såg till att jag lärde mig byta däck själv, tanka och handtvätta bilen när jag övningeskörde då han ansåg att det va saker som skulle klaras om jag skulle köra bil.

  • snedtak

    Jag kan byta däck, och har gjort det tidigare. Numera lämnar jag (eller sambon) in bilen för däckbyte.

  • AndreaBD

    Jag kan, men jag vet att min man kan dra åt hårdare. Och det kan ju vara bra att de sitter riktigt fast. 

  • Tow2Mater

    Lärde mig en gång i tiden, och gjorde det ju nån gång, men skulle inte byta själv idag av lathet. Minns dock att det finns definierade värden på muttrarna, de ska inte dras åt for hårt!

  • mammabitch

    Kan byta däck och gjorde det själv förr,  men med ökad ålder och bättre ekonomi så är vi båda för bekväma för att göra det själva.

  • Kvinna1989

    Jag kan. Jag tycker alla som kör ska kunna det även om man inte gör det aktivt varje år är se bra att kunna.

  • Fiona M

    Jag kan (pappa lärde mig innan jag ens fick köra), min man kan det inte. Ingen av oss gör det i nuläget då vi har däckhotell.

  • Anonvm
    AndreaBD skrev 2022-04-11 22:46:39 följande:

    Jag kan, men jag vet att min man kan dra åt hårdare. Och det kan ju vara bra att de sitter riktigt fast. 


    Bortförklaring deluxe?

    Hoppas din man använder sig av samma logik när det gäller tvättning, städning och matlagning... "jag kan, men det blir bättre när hon gör det"....
  • Mimosa86

    Jag byter däcken vår familj- inte maken.

    Men jag lämnar självklart in bilarna så däckfirman kan göra det och lämna däcken på däckhotell. skulle aldrig drömma om att lära mig detta själv ifall något skulle gå snett och skulle aldrig låta en vän eller släkting fixa det pt oss av den anledningen.

  • CyniskOptimist
    Mimosa86 skrev 2022-04-24 23:32:11 följande:

    Jag byter däcken vår familj- inte maken.

    Men jag lämnar självklart in bilarna så däckfirman kan göra det och lämna däcken på däckhotell. skulle aldrig drömma om att lära mig detta själv ifall något skulle gå snett och skulle aldrig låta en vän eller släkting fixa det pt oss av den anledningen.


    Med andra ord så byter du inte däcken i er familj, du betalar däckfirman att göra det. 

    Det är ungefär som att säga "Jag gör all städning i vår familj, jag tar in en städfirma"
  • Räkan77

    Jag har aldrig bytt däck för det har inte känts prioriterar att lära sig. Första åren vi hade bil så bytte min man själv och sedan dess har vi däckhotell inkl byte. Men jagr övertygad om att jag skulle kunna lära mig, för så svårt är det inte. 

    Byta däck tar typ ett par timmar om året så det blir liksom inget ojämnställt förhållande bara för att det alltid är mannen som gör den sysslan. 

  • Johannus

    Jag är 66 år gammal kvinna och skulle kunna byta däck själv.....Dock har jag ingen bil för tillfället. Men jag har kunnat byta däck sen jag var i 20 års åldern.

  • sextiotalist

    Kan byta däck och har gjort. Jag har ett fällkors i bilen om det skulle krisa.
    Men numera lämnar jag bort detta. Detsamma gäller sambon.

  • Gameofthrones

    Denna tråd lever fortfarande. 

    Det är roligt och se att det finns kvinnor som kan byta däck. Jag meckar bilar också för den delen. 
    Är uppväxt med testosteroner (hehe) 

Svar på tråden Kan tjejer byta däck?