• Mallju90

Dejta långsamt, ge han tid?

Matchade med en kille på tinder för 2 månader sedan. Vi klickade direkt och började prata massor. Vi bor också väldigt nära varann, 20 min gångavstånd. Vi bestämde oss ganska snabbt för att ses på en dejt och tog en promenad och en middag på stan. Vi klickade väldigt bra och vi pratade hela tiden på snapchat. Vi låg på 4e dejten och vi pratade om framtid och han sa du är verkligen allt jag söker hos en tjej. Vi har samma mål med familj, barn, jobb osv. Båda är självständiga och har våra liv i ordning är bara den rätta som fattas. Han sa att han söker något seriöst och vill inte slösa sin tid utan vill träffa en likasinnad. 

I början träffas vi ganska intensivt 3-4 ggr i veckan och det är oftast jag som tar initiativet till att ses. Man märker att han börjar dra sig lite undan och han skriver mindre. Han blir lättirriterad över småsaker. Han skriver sen att han känner sig osäker då jag är så framåt och han vill ta de mer lugnt. Han vill inte ses lika ofta som jag utan vill ses 1-2 ggr i veckan så man hinner känna efter. Han tycker man dejtar i flera månader och att känslor är något som växer fram, inte som finns direkt. 

Han säger han tycker om mig som person men att han tycker jag ibland kan vara lite för intensiv och jobbig för han är lugn och han kan tycka det kan bli stressande jobbigt att ses för det ibland känns som ett tvång. 

Han har även nämnt att han ibland inte vill ha sex varje gång vi ses för att han inte vill de ska handla om sex. Men jag tycker om man dejtar så ska man ju göra de man känner för. Vill man ha sex så har man de liksom. 

Ibland kan de ta ett dygn innan han skriver och han är mer off. Han har tagit initiativ en gång att ses och sen har de varit jag som frågat och då blir de alltid, ja vi får se, ja de kan vi kanske. Vi ses typ en gång varannan vecka eller en gång i veckan. De känns som de börjar rinna ut i sanden. Jag försöker vara mer off men samtidigt jag är inte mig själv för jag vill ha någon man kan skriva med och planera saker med. Han vill inte planera något framåt i tiden. Vi har aldrig pratat om att träffa varandras vänner osv. Han har inte sagt att han känner något. Jag får typ ingen bekräftelse. Håller han kvar i mig bara för att ha någon tills han hittat något bättre? Han säger han är rak och ärlig och vi dejtar exlusivt. Men jag får panik av att han är så osäker och ibland när vi ses dså är han lite småsur när jag vill ha närhet och tycker att jag är "needy". 

Känns som hans känslor har svalnat men endå avslutar han inte de? Som nu i påsk så frågade jag honom om han hade planer då jag inte firar påsk. Först hade han inga men sen skulle han träffa grabbarna och kanske sin familj. Han skulle höra av sig om han fick tid över typ. Känns som jag alltid är prio sist på hans lista. Tar jag upp detta så blir han alltid lite stött och säger de känns som du tror vi är i ett förhållande nu medans han fortfarande dejtar. 

Är de såhär man är när man dejtar någon? 

Samtidigt tycker jag de är bra att man inte kastar sig in i ett förhållande och tar saker och ting sakta men så här sakta känns jobbigt. Sen har han börjat ta upp att han mår dåligt över jobbet, familj, framtiden osv, lägenheten att han inte trivs osv att det kan va därför han är som han är just nu. 

Ska jag bara låta han va och låta han komma till mig? Nu har vi inte hörts sen igår morse, vi brukar höras minst en gång om dagen. Han skriver aldrig godmorgon längre eller skickar puss smilies osv som han alltid gjorde innan. Samt de kan ta timmar för han att svara när de förut tog en minut. 

• Svar på tråden Dejta långsamt, ge han tid?
  • Mallju90

Han säger ju att vi dejtar att han bara har mycket nu över påsk att han absolut hör av sig när de lugnat sig. Ska jag tolka de som att han har avslutat de eller bara vänta?

• KittyK80

Uppenbarligen så behöver du mer än han vill ge dig. Eller hur? Du säger att du ska ta det lugnt, men ett par dagar senare sitter du här igen och oroar dig. Och när du får ett litet svar, så känns det bättre, ett par dagar. Sedan upprepar det sig. Hans intresse har tyvärr svalnat. Tråkigt, men sådant händer. Tror inte att du behöver vänta. Han kommer inte att ge dig det du söker. Slösa inte mer tid.

• Marie7

Detta med dejting var så mycket lättare när jag var ung på 90 talet. Hade man träffats intensivt i 2 månader Ja så var man tillsammans. Nuförtiden ska det dejtas i flera månader innan man sätter "etikett" på relationen. Varför? Håller man det öppet ifall någon bättre dyker upp? Tror i ditt fall att han blev "spooked". Det vart för intensivt och han var inte redo. Antar att ni är rätt unga? Jag skulle backa som många här säger och göra annat än att vänta på honom. Lättare sagt och gjort när man är kär. Jag vet. Men du kommer bara bli mer sårad om du kör på som en bulldozer med honom.  Har han inte hört av sig på en vecka så är det nog kört. Skriv då till han att du tolkar hans tystnad som att hans intresse försvunnit. Att om du har fel så får han bevisa motsatsen. Annars ha ett bra liv. Typ så. 

• kontrast

Låter som vi dejtat samma man. ???? jag avslutade med min, han hade dock ingen familj på så sätt som han skulle fira med, men efter fyra avbokade dejter vilka han själv initierat sa jag tack och hej. 

• Mortiscia80
    Mallju90 skrev 2022-04-17 17:25:40 följande:

Han säger ju att vi dejtar att han bara har mycket nu över påsk att han absolut hör av sig när de lugnat sig. Ska jag tolka de som att han har avslutat de eller bara vänta?

Jag skulle inte tolka någonting alls. Han har sagt en sak, då utgår man från det. Om han försvinner så märker du det ändå och inget du grubblar över kommer att förändra något, så låt bara bli och gör något annat så länge.
  • Mallju90

Vi skulle höras ikväll han har tydligen haft de jobbigt hela påsken och mår inte så bra. Så jag får ju fråga hur vi ska gå vidare eller om vi helt enkelt ska avsluta de. 

• Mirabilis89

Det är ju tyvärr inte första forumet du tar upp "problemet" med denna man - och även tidigare relationer/dejter. 
    Du har fått massa råd liknande de här under längre tid även på det andra forumet där de försökt få dig att förstå att det inte är en hållbar situation för dig eller såsom det varit i tidigare dejtingsituationer. Men du verkar bara slå ifrån dig alla vettiga förslag/diskussioner/argument och fortsätter söka bekräftelse på annat forum när du inte får de svar du vill ha på det andra forumet.

När ska det vara nog för dig? Du kommer inte få annorlunda svar om du fortsätter ställa samma fråga om och om igen, så att säga. 

• Mortiscia80
    Mallju90 skrev 2022-04-19 11:18:14 följande:

Vi skulle höras ikväll han har tydligen haft de jobbigt hela påsken och mår inte så bra. Så jag får ju fråga hur vi ska gå vidare eller om vi helt enkelt ska avsluta de. 

Nej, du ska inte fråga. Du ska tala om för honom hur ni ska gå vidare, och det är åt varsitt håll. Han är inte redo för en relation just nu och verkar inte så intresserad och det vore bättre för dig att satsa på något som faktiskt kan gå framåt.
  • Mallju90

Vi pratade igår och helt ärligt jag orkar inte mer. Han lägger de hela på mig. Att våra personligheter inte kommer funka i ett framtida förhållande. För han är svår att leva med, han kan lätt vara trött och sur när han kommer hem och att jag då vill ha närhet och kramar mys blir jobbigt för honom. Att jag inte tillåter honom att vara sur och håller mig undan typ? Jag har aldrig klagat på att han har dåligt humör utan försökt göra han glad vilket bara gjort han mer irriterad. Han säger att han överanalyserar och tänker hela tiden på framtiden hur en relation ska se ut. Och han kan inte sluta tänka på att de inte kommer att funka. Då sa ja men vet du inte om du vill ses eller ej så vill jag inte ha någon som helst kontakt eller va vänner utan bara avsluta allt. Han bara jag vill inte avsluta allt, men du vill ha allt eller inget sa han då. Men han kan heller inte svara på om han vill fortsätta ses....

• Erika71
    Mallju90 skrev 2022-04-20 08:04:19 följande:

Vi pratade igår och helt ärligt jag orkar inte mer. Han lägger de hela på mig. Att våra personligheter inte kommer funka i ett framtida förhållande. För han är svår att leva med, han kan lätt vara trött och sur när han kommer hem och att jag då vill ha närhet och kramar mys blir jobbigt för honom. Att jag inte tillåter honom att vara sur och håller mig undan typ? Jag har aldrig klagat på att han har dåligt humör utan försökt göra han glad vilket bara gjort han mer irriterad. Han säger att han överanalyserar och tänker hela tiden på framtiden hur en relation ska se ut. Och han kan inte sluta tänka på att de inte kommer att funka. Då sa ja men vet du inte om du vill ses eller ej så vill jag inte ha någon som helst kontakt eller va vänner utan bara avsluta allt. Han bara jag vill inte avsluta allt, men du vill ha allt eller inget sa han då. Men han kan heller inte svara på om han vill fortsätta ses....

Men sluta nu, du hör väl vad han säger? Han orkar inte med dig och vill vara kvar om DU ändrar dig, dvs det är ditt fel om förhållandet inte fungerar och han är oskyldig.

Lämna killen nu och hitta någon som gör livet lätt, där du inte behöver anpassa dig hela tiden och känna dig ifrågasatt. Någon som vill att du ska höra av dig och blir glad när ni ses och där du inte behöver skriva sådana här trådstarter.

Släpp killen, låt inte honom bestämma om förhållandet är över eller ej. Säg till honom att du är den du är och det är allt eller inget, inte att du ska ändra dig för att passa honom.
Svar på tråden Dejta långsamt, ge han tid?