• Anonym (El korkad)

Spara el

Jag betalade 1200 kr för elen i januari. Den här månaden är räkningen 900 kr. Jag bor ensam i en hyrestrea. Elen är dyr men jag måste också göra något åt åtgången som snittar på 303 kWh i månaden. Jag är hemma hela dagarna nästan. 

En sak jag funderar över är om det är värt att köpa en air fryer? Jag använder ugnen minst en gång om dagen fem dagar i veckan. Skulle det hjälpa?

Jag är hopplös på såna här kunskaper. Hjälp? Alla förslag är välkomna. 

• Svar på tråden Spara el
  • Gameofthrones
    Anonym (El korkad) skrev 2022-04-13 21:45:25 följande:
    Vattenfall äger elnätet och jag har rörligt avtal där. Jag funderade på att byta men läste att det inte spelar någon roll för plånboken om man inte har eluopvärmt. 
    Ok, Vattenfall. Kolla upp elleverantör som du kan kombinera med och det sänker dina kostnader inte allt men mycket. Kika in på www.elen.nu
  • Anonym (El korkad)
    Anonym (Mini) skrev 2022-04-13 21:44:20 följande:

Har du elelement? Dra ner temperaturen i så fall. Annars är det väl att försöka att inte köra elapparater så mycket, hårtork, brödrost, torktumlare... skippa så mycket som möjligt. Fyll tvätt- och diskmaskin innan du kör. Snåla på varmvatten. Kolla att du har nya elsnåla maskiner.

Elementen är aldrig på. Varmvatten ingår i hyran. Har ingen tvättmaskin. 
  • Anonym (El korkad)
    Anonym (Love) skrev 2022-04-13 21:51:49 följande:
    Är du säker? Hur är det möjligt att ha så dyra elräkningar då?

Jag bor i en stor 4a med diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare, kör disken 1 gång om dagen och tvätt/tumlare 3-4 ggr/v. Två datorer som spelas på flera h om dagen. Betalar ca 400 kr/månaden.

Vad har du för elavtal, hur ser mätaren ut? Något måste ju vara fel om du får så dyra på bara hushållsel!
    Ja, det är ju därför jag är här. Jag undrar ju vad det är som drar all el.

Min stora misstanke är ugnen. Kyl/frysen säker också. Jag har inte tillgång till den fysiska elmätaren, den är inlåst i ett utrymme på våningsplanet som delas med övriga 6 lägenheter. 
  • Anonym (Love)
    Anonym (El korkad) skrev 2022-04-13 21:54:13 följande:
    Du skriver att du snittar på 300 kwh, jag snittar på 150-200 och då har jag alltså både tvättmaskin och torktumlare och tonårsbarn som spelar dataspel på varsin dator.

Något i ditt hem drar el, eller så är det någon felkoppling så du även betalar grannens. Ta kontakt med din hyresvärd och kolla upp vad felet är. 
  • Anonym (Mini)
    Anonym (El korkad) skrev 2022-04-13 21:54:13 följande:
    Alltså urdragna ur väggkontakten? Eller hur menar du?  Du har väl element på under vintern? 

Kolla hur gamla kyl /frys /spis /dammsugare du har? Gamla grejer drar mer. Använder du hårtork? Infravärme på balkongen? Tv, datorer som står på dygnet runt? Värmegolv i badrummet? Vattenkokare? Handukshängare med värme?

För att stänga av stand-by på tv/dator så kan du köpa en sån där elsladd /förlängningssladd med en röd knapp så stänger du av allt. Byt till lågenergilampor. Öppna inte frysen. Stäng fönstret. Ät kalla rätter ibland.

Det är svårt, man får försöka snåla lite här och där hela tiden.
  • Anonym (Love)
    Anonym (Mini) skrev 2022-04-13 22:11:00 följande:
    Alltså urdragna ur väggkontakten? Eller hur menar du?  Du har väl element på under vintern? 

Kolla hur gamla kyl /frys /spis /dammsugare du har? Gamla grejer drar mer. Använder du hårtork? Infravärme på balkongen? Tv, datorer som står på dygnet runt? Värmegolv i badrummet? Vattenkokare? Handukshängare med värme?

För att stänga av stand-by på tv/dator så kan du köpa en sån där elsladd /förlängningssladd med en röd knapp så stänger du av allt. Byt till lågenergilampor. Öppna inte frysen. Stäng fönstret. Ät kalla rätter ibland.

Ts skriver ju att värmen ingår i hyran och då spelar det ju ingen roll om värmen är på eller ej för hens räkningar.
  • Anonym (El korkad)
    Anonym (Mini) skrev 2022-04-13 22:11:00 följande:

Du menar elementen urdragna ur väggkontakten? De har ingen elkontakt. Nej de är inte på på vintern heller nej. Onödigt att elda för kråkorna, jag har ju fönstren öppna på glänt även på vintern om det inte är mer än typ 10 minus.

Kyl/frys och spis är minst 10 år gamla men kan nog vara äldre. Jag ska kolla efter. Datorn är ju på 24/7. De andra sakerna har jag inte förutom vattenkokare och handdukstork, som används sporadiskt.

Lågeneriglampor, finns det ens annat? 
  • Anonym (El korkad)
    Tow2Mater skrev 2022-04-13 22:07:51 följande:

Använd inte ugnen alls en månad och se om elforbrukningen går ner.

Då kan jag ju inte laga mat... 
  • Anonym (A)
    Tow2Mater skrev 2022-04-13 22:07:51 följande:
    Använd inte ugnen alls en månad och se om elforbrukningen går ner.
    Det kan fungera
Svar på tråden Spara el