• thee

    4,5 åring som bajsar och kissar på sig

    Hej alla! Vi börjar blir desperata gällande vår dotters problem. Hon blev ?torr? lite innan tre års ålder, MEN! Hon kissar på sig allt från 0 till 5 gånger per dag. Oftast är det inte en hel tömning men det händer också. Det går i perioder men aldrig något längre uppehåll. Det kan alltså vara så att hon är torr i 3 dagar sen kissar på sig 3 gånger dagen efter. Vi påminner, sätter henne regelbundet på toaletten men inget hjälper. Hon kan kissa på sig 30 minuter efter hon har kissat samtidigt som hon vid andra tillfällen kan hålla sig i flera timmar. Det finns heller inget samband i när eller var hon gör det. Det är absolut inte så att det är när hon är upptagen med annat, och det kan ske 2 minuter efter vi frågat om hon är kissig. Men det konstigaste av allt är att hon nästan ALDRIG kissar på sig på natten! Men att hon nästan varje natt behöver gå upp och kissa. Hon har även problem med bajset, nästan alltid när hon ska bajsa så säger hon inte ifrån förrän lite är utanför rumpan. Det blir alltså alltid lite bromsspår i trosorna. Ibland lite mer. Men typ aldrig ett helt lass. Hon har ätit medicin mot förstoppning men det har inte hjälp så det var det förmodligen inte. Jag har varit i kontakt med BVC som sa att jag skulle kontakta VC. Jag har varit på två olika VC, de säger att det är BVC. De har tagit lite prover, mest för att jag ändå varit på plats känns det som men alla urin och blodvärden är normala. Hon är väldigt tidig annars och många uppfattar henne som äldre än vad hon är och har alltid gjort. Vi börjar nu bli knäppa här hemma och jag är så orolig både för om det är något fysiskt eller psykiskt! Finns det någon som har varit med om liknande? Vad kan det vara? Vad ska vi göra? Var ska vi vända oss??

  • Svar på tråden 4,5 åring som bajsar och kissar på sig
  • Jemp

    Det är vc som ska skriva remiss vidare. Men ditt barn är fortfarande så ung så det är nog inte säkert att de ser nån anledning att börja utreda än. 

    Frustrerande är det såklart, men väldigt sällan någon anledning till oro över "riktiga" problem utan sånt som ger sig med åldern. 

  • Kvittning

    Hur länge åt hon medicin mot förstoppning? Kan krävas år om det blivit kroniskt så om ni testat några veckor är det inte tillräckligt för att utesluta att det är det som är problemet. 

  • cosinus

    Jag gissar också på förstoppning. Haft barn med liknande problematik.

    Om tarmen blir uttöjd till följd av förstoppning så kan den reta urinblåsan och då får man den där typen av småskvättande. Förutom då att barnen ofta bli gasiga och inte riktigt kan skilja på att fisa, småbajsa eller småkissa (svårt lätta på ett tryck men inte ett annat) så kan dessutom urinblåsan tömma sig själv lite som den känner för utan förvarning för barnet.

    För mina barn hängde de väldigt väl ihop med hur väl bajset fungerade. Hade de bajsat riktigt rejält kunde de vara torra dagen efter. Hade de inte bajsat ordentligt några dagar småskvättes det hur mycket som helst.

    Det ena barnet hade även problem med sängvätning och när han till slut var motiverad att få ordning på det så satte de in movicol och gav honom i uppgift att bajsa så ofta det bara gick och klistra stjärnor. Han bajsade sen 3-4 ggr per dag i 3-4 veckor innan det liksom fasades ut och landade på mer normala siffror. Har de haft tarmen uttöjd måste de bajsa fast de inte känner sig bajsnödiga för att den ska kunna krympa ner till normal storlek. Sen följde ungefär 2-3 år med att vi provade fasa ut movicolen då och då men alltid fick börja igen efter 2-3 veckor utan för att han började kissa igen. Men till slut gick det att bli kvitt medicinen.

Svar på tråden 4,5 åring som bajsar och kissar på sig