• Mirryam

    PGT

    Vito87 skrev 2022-04-14 12:12:15 följande:
    PGT

    Är det någon här som har erfarenhet av PGT.  Vi har fått reda på att det är en 50/50 risk att framtida barn kommer ärva en mutation på en gen som kan bli väldigt problematisk och i vissa fall livshotande för barnet.  Därför har vi fått en remiss för PGT. Men jag har några frågor:

    Hur lång är väntetiden för PGT i Göteborg.  Vår remiss kom fram nu i april -22.
    Vilken successrate har pgt?  
    Hur många försök får man?


    Hej Vito87,

    Jag har precis påbörjat behandling för PGT. Jag har precis börjat med nässpray Synarela. Dock i Sthlm. Här är kötiden 11-12 månader men vi blev kallad för nybesök efter 7 månader. Men då var redan min genetisk analys klar. Vet inte hur lång kötid det är i Gbg men de borde stå på hemsidan säkert.

    Här får man 3 försök. Skulle tro man får det o Gbg också.

    Hur stor chans man har att lyckas beror nog på vad för avvikelse som finns. I mitt fall så är chansen 25 % att embryorna är friska/balanserade. Sen är det ca 30-40 % chans att de fäster. Det tror jag gäller för samtliga. Så det är inte fantastiska odds men...

    Hoppas ni blir kallade snart. Glad Håller tummarna.
  • Mirryam
    Vito87 skrev 2022-11-20 08:42:54 följande:

    Uppdatering:

    Vi har nu fått preliminär start för att börja ivf med pgt.  Vi ska troligtvis får börja i januari.  Hade min mens kommit redan nu skulle vi fått börja i november/december.

    Så remiss skickades i december 2021 till klinisk genetik. I februari 2022 fmhade Vi möte med klinisk genetik.
    I juni 2022 fick vi komma på första möte på reproduktionsmedicin.  Där vibgick igenom hur allt går till, vilka mediciner som ska tas och så tog de massa prover.
    I januari 2023 blir det start för pgt.
    Så det har tagit ca 1 år från att vi kontaktade sahlgrenska till att vi får börja.


    Hej Vito87,

    Vad spännande! Kul att ni snart får börja. Håller tummarna att allt går vägen för er.

    Jag har gjort ett äggplock nu. 18 äggblåsor, 11 ägg, 10 mogna, 7 befruktade men bara en som överlevde till analys. Och tyvärr var den obalanserad. Alltså inte frisk. Gråter Har gråtit sönder mig så mycket. Men vi får försöka igen. Men från 18 äggblåsor till 0. Känns så hopplöst.

    Men det verkar som om ni har bättre chanser. Hjärta
  • Mirryam
    Vito87 skrev 2023-01-02 12:14:56 följande:

    Å. Så tråkigt att höra! Hoppas ert nästa försök resulterar i några friska embryon som går att använda.

    Jag har precis fått besked att vi ska få börja behandling imorgon. Så jag är väldigt förväntansfull.  De har satt mig på en hög dos. Bemfola 300. Kort protokoll.  Så jag hoppas att det går bra.


    Hej Vito87,

    Vad skönt att du får kort protokoll så slipper du klimakteriesymptom i 3 veckor med vallningar, nattsvettningar och sömnproblem. Haha. Skrattande

    Visst var det i Göteborg ni gör behandling? Här tror jag i princip alltid de kör långt protokoll eftersom de behöver tajma genetikerna för analys.

    Bemfola har jag inte hört om. Håller tummarna för er. Hoppas verkligen det ska gå bra! Glad
  • Mirryam
    Vito87 skrev 2023-01-06 16:28:41 följande:

    Ja. Kort protokoll känns väldigt mycket smidigare. Jag har inte heller hört om bemfola innan. Än så länge får jag biverkningar av den, huvudvärk och trötthet. Men eftersom jag bara ska ta den i ca 10 dagar så känns det helt överkomligt 🙂

    Yes. Vi kör i Göteborg. I min journal står det "ej passande för random start"  så läkaren verkar tycka att jag ska köra kort protokoll. Vet ej varför....

    Jag hoppas detta ska gå bra. Även om man verkligen ska se första försöket som en "provomgång".  Och vi har ca 15% chans att lyckas vid varje försök...  Så vi har väl inte de bästa oddsen.  Men jag är så glad att vi fått chansen att faktiskt försöka få ett barn.  


    Hej,

    Superskönt för dig att det är kort behandling. Hoppas det blir fullträff på första försöket. Glad Ja det är bara att hålla ut tyvärr och se fram emot att behandlingen snart är över.

    Ta det lugnt efter äggplocket. Jag hade väldigt ont efter att all bedövning släppte. Ta Alvedon och vila. Jag åkte iväg dagen efter. Det funkade men skulle nog varit hemma och vilat egentligen. Haha. Svullnaden och magont hänger kvar en tid.

    "Ej passande för random start"? Vad menar de ens med det? Du kan alltid fråga när du är där.

    Håller verkligen tummarna att det ska gå bra för oss allihopa. För oss är chanserna typ 20-25 % chans att embryot är friskt av alla vi skickar på analys. Tyvärr kunde vi bara skicka ett på analys förra gången. Så det ser inte så lovande ut för oss heller. Min ålder är ju inte heller till någon fördel direkt. Gråter

    Håll mig uppdaterad om hur det går får er. Glad
  • Mirryam
    Vito87 skrev 2023-01-16 13:13:28 följande:

    Idag har jag gjort äggplock. Det blev 9 ägg. Vilket jag är väldigt nöjd med då jag fått ut 6 ägg tidigare gånger.
    De sa att de ringer om en vecka och berättar om det blev några blastocyster till frysen. Samt hur lång tid analysen ungefär kommer att ta.  Så nu är det bara att vänta... 


    Bra där!! Åh vad spännande! Skrattande Hoppas hoppas det blir massa friska godingar. Håll mig uppdaterad!

    Själv ska jag börja igen med nässpray (långt protokoll) 8 februari. Så lång process och så mycket väntan... snark.
  • Mirryam

    Hej Unicorn123,
    Med bra kvalitet och lite tur så kan det absolut gå.
    Jag hade 18 blåsor, 11 ägg, 10 mogna ägg, 7 befruktade men bara en klarade sig till analysen. Tyvärr var den obalanserad.

    Väntar nu på att börja rond 2 i början av februari.

    Tror jag kom till sjukhuset ca kl 8. Åkte hem vid 11 typ så det är inte så länge. De rekommenderar att man stannar en stund efter ingreppet men jag åkte hem efter nån halvtimme. Ganska skönt för det kändes bättre att vara hemma när bedövningen släppte.

  • Mirryam

    Vito 87,
    Hoppas hoppas att de ska vara friska och fina. Håller tummarna! Skrattande 
    Jag ringde själv efter ca 4 veckor. Då vara analysen precis klar.

  • Mirryam
    Vito87 skrev 2023-02-10 14:53:38 följande:

    Uppdatering.
    Idag ringde reproduktionsmedicin.  1 av  våra 2 blastocyster i frysen var frisk från mutationen.
    Så för hoppningsvis blir det en insättning i början på mars om blastocysten överlever tining.   Och min ägglossning kommer som den ska.


    Åh vilken lycka!!! Så glad för er skull. Sån tur ni haft! Wow alltså!

    Hoppas det lilla pyret stannar snällt inne sen. Hjärta
  • Mirryam
    Vito87 skrev 2023-03-15 21:46:41 följande:

    Ja.  Vi är väldigt glada att vi fått en liten chans 😊
    Idag återfördes vår blastocyst.  Det var väldigt nervöst under förmiddagen för jag var så rädd att de skulle ringa och säga att den inte klarat upptining.  Men det hade gått bra. 
    Så nu börjar 2 veckor med "ruvning".   Nervöst! 


    Åh stort grattis! Vilken lycka!! Så glad för er skull. Hjärta
  • Mirryam
    Vito87 skrev 2023-03-22 18:09:28 följande:

    Tyvärr kom mensen idag, efter 2 dagar med små små blödningar 😔  det kändes så tråkigt. Så efter några timmar deppande.  Så laddar vi om för att köra en omgång IVF/PGT till.
    Jag tänkte ringa reproduktionsmedicin på fredag. Så hoppas jag att vi kan hinna med en omgång till innan sommaruppehållet.


    Åh nej! Jag är så ledsen att höra. Verkligen så ledsen. Har du testat? Det finns ingen chans att den är kvar trots allt? Se till att vila och ta hand om dig. Hjärta

    Själv har jag för ca en vecka sen gjort andra äggplocket. Färre ägg denna gång. Bara 8. Och bara en klarade sig för analys. Gråter Så besviken men håller tummarna att den lilla är balanserad.
  • Mirryam
    Vito87 skrev 2023-04-01 07:02:59 följande:

    Det är min man som bär på en mutation på en gen. Han visste inte om det. Och vi gjorde ivf 2019 (pga manlig faktor, för få spermier). Där vårt enda frusna embryo resulterade i ett barn. (Färska återföringen blev minus).  

    Det barnet har en mutation. Utredning på henne startade bara någon vecka efter att hon fötts.  Det visade sig att hon har en mutation på en gen.
    I hennes fall är mutationen inte så "svår". Hon kommer behöva hormonbehandling när hon blir större för att komma i puberteten.  Och hon kan heller inte få egna genetiska barn. Utan kommer behöva äggsonation ifall hon vill bli gravid, då hon fötts utan äggstockar. (På grund av mutationen) men annars är mutationen inga problem. Hon är som vilket barn som helst och kommer leva ett vanligt liv.

    Däremot kan den här mutationen göra något med binjurarna,  vilket är dödligt eller väldigt allvarligt.  Den kan även störa könsutveckligen så att barnet får ett otydligt kön och föds som "mellan två kön". Vilket kan skapa stora fysiska och psykiska problem.

    Jag och min man blev utredda efteråt och det visade sig att min man har samma mutation. Och det är 50% risk att framtida barn får den.  Så klinisk genetik som gjorde utredningen meddelade oss att vi kan få hjälp via PGT  om vi vill försöka få fler barn.  Just då var vi trötta efter en väldigt jobbig start med vårt barn och tänkte "det räcker med ett barn". Men sen mådde vi bättre och blev piggare. Så när hon var lite mer än ett år ringde jag reproduktionsmedicin och bad om att få komma dit för PGT. Lite mer än ett år senare startade jag med sprutor.

    Vad bra att de bytte protokoll till ett som är mer effektivt.  När man väl gör en behandling vill man ju ha så bra resultat som möjligt.


    50 % chans är en väldigt bra chans!  Håller tummarna. Glad

    Vilket protokoll bytte ni till? Jag har gjort två vänder med samma protokoll och lika dåligt resultat. Så därför lite nyfiken på vad ni ändrade.
  • Mirryam

    Hej Carro96,

    5 till analys är jättebra. Vad har ni för chanser? Har ni fått veta?

    Jag har en balanserade translokation. Min mamma har det också. Jag har vetat om den hela tiden men trodde aldrig att den skulle ha så stor påverkan. Mamma har ju mig och min bror. Vi vet inte om min bror det också eller om hans barn bär på mutationen också. Inte heller om nån av mina morföräldrar hade det.

    För min del är det ca 1/5 chans att de embryon som skickas på analys är friska. Troligtvis ännu sämre då avvikelser också ökar med ålder. Jag är 39 nu. Rynkar på näsan

    Mitt första PGT misslyckades. Fick ut 11 ägg. 10 mogna, 7 fertiliserade men bara 1 kunde skickas på analys. Andra vändan färre ägg. Bara 8 st. Alla mogna, 5 fertiliserade. 1 på analys. Väntar fortfarande på svar. Känner mig så uppgiven. Chansen är så lite att den ska vara frisk. 

    Fick du kort protokoll? Kan de göra det med PGT? Är du på Sahlgrenska? Jag är på Karolinska. De säger att de måste göra långt protokoll här för att kunna styra äggplocket och se till att genetiker är lediga. Fick du alltså bäst resultat på kort protokoll och Gonal F?

    Jag har fått menopur båda gångerna och långt protokoll. Mådde riktigt rövigt andra vändan. Har precis haft min mens nu efter äggplocket och mina hormoner är fortfarande kaos. Har fått tillbaka nattsvettningar och vallningar och migrän som jag fick under nedregleringen. It sucks.

    Har du också en balanserad translokation?

    Håller tummarna för era 5 krigare! Hjärta

  • Mirryam

    Jag fick svar på analysen idag efter drygt 7 veckor. Obalanserad. Känner mig helt förkrossad även om jag på nåt sätt kände på mig att det skulle vara negativt.

  • Mirryam
    Vito87 skrev 2023-05-09 06:55:51 följande:

    Reproduktionsmedicin ringde igår.  Av de 6 ägg de plockade ut var alla mogna. 4 kunde man göra ICSI på. Men bara 2 blev befruktade normalt.
    Efter 3 dagar hade de slutat dela på sig. 
    Så det blev ett misslyckat försök denna gång.
    Det känns tufft. Nu har vi bara ett försök kvar.  Redan efter första försöket, som heller inte blev någon graviditet så kände jag att "detta kommer aldrig gå". Jag är ännu mer negativt inställd nu.
    Men kommer ändå såklart göra vårt tredje försök. ☺️   Men jag tror att vi kommer vätna till efter sommaren. Det har varit stressigare än jag trodde. Och det skulle vara skönt med en paus nu. 


    Jag är så ledsen att höra det. Hur mår du? Jag känner mig fortfarande helt förstörd. Det är en sån sorg.

    Kan ni tänka er donator? Eller hur känner ni inför det? Är det du eller din man som bär på translokationen?
  • Mirryam

    Hej,
    Jag tänkte bara hoppa in igen och säga hej.
    Jag är inne på min 3 behandling nu. En vecka in på nedreglering med Synarela. Fått högre dos denna gång då planeringen med nedreglering är kortare tid. Detta för att klara tidsplan med plock och analys.

    Jag har hållit mig borta från denna grupp och egentligen allt annat som har med IVF och PGT. Jag har märkt att det bara gör mig mer deppig och negativ och att det inte hjälper mig. Så jag har i princip helt slutat prata om det med alla. Känns som en bra metod faktiskt. Förnekelse. Haha Skrattande

    Den här gånger om jag få en blandning av Menopur och Gonal F om allt går som de ska. De vet inte om det ger bättre eller sämre resultat men det känns ändå som ett bra alternativ att testa nåt nytt.

    Wish me luck! Cool

    Ni är så grymma som kämpar allihopa. Men ett tips kan nog faktiskt vara att ta en paus från alla medier med IVF. Bara fokusera på bra saker. Och försöka må bra.

    Vi hörs längre fram. Kram. 

Svar på tråden PGT