• Anonym (Carro)

Cykel treåring?

Vi ska köpa en 12 tums barncykel med stödhjul till vår dotter i födelsedagspresent men jag behöver tips på cykelmärken som är säkra, har bra kvalitet men till rimliga priser runt 1000-1500 kr. 

Crescent som är ett bra märke är för dyra då de kostar runt 3000 kr. 

Någon som vet om Stoy och Pinepeak är bra? 

Vilken cykel köpte ni till era treåringar?

• Svar på tråden Cykel treåring?
  • BuoBä

Begagnad Crescent? De växer ur cyklarna på ett kick i den åldern så inget hinner slitas ut, även om det kan vara lite skönhetsskavanker som skrubbade styren.

• Anonym (4-barnsfar)

Skippa stödhjulen, för de saboterar balans-inlärningen. Skaffa en "balanscykel" i stället (dvs en cykel utan trampor). De kallas även "springcykel".

• Anonym (Inte stödhjul)

Puky springcykel är toppen!

Vår äldsta dotter hade en crescent med stödhjul. Den var tung och svår att lära sig använda. Vi köpte springcykel istället och det funkade toppen. Andra barnet fick springcykel direkt. När hon sedan bytte till cykel med trampor hade hon redan balansen så hon bara trampade iväg. Vi slapp springa och hålla där bak. 

• Anonym (Gäst hos ö m)

Håller med ovanstående att springcykel, dvs cykel utan trampor är att föredra istället för stödhjul. Båda mina barn Laban och Labolina hade sk Laufrad innan de fick cykel med trampor. Senare lärde de sig båda att cykla innan de fyllde fyra år med sina Voomcyklar. De kostar ju lite mer men allt är ju relativt, de var ju betydligt billigare än Bugaboo donkey barnvagnen som de satt i innan. Dessutom är andrahandsvärdet högt också. Enkelt system också där varje cykel har ett nummer; 2,3,4 etc.. så stressade medelklassföräldrar behöver inte fundera på vilka tum hjulen ska ha utan bara beställa en cykel med ett nummer högre än de använder för tillfället.

• Anonym (Melody)

Köp begagnat! Dp kan du hitta bra kvalitet till lågt pris. 
    Mitt barn hade noll hjälp av balans-/springcykel, vi slängde springcykeln rätt fort och körde på stödhjul direkt på en liten cykel. Sätter man stödhjulen rätt så hittar de balansen OCH lär sig trampa/bromsa i ett svep. Det enda balanscykel gjorde för mitt barn var att han lärde sig bromsa genom att sätta fötterna i marken, livsfarligt. 

• Anonym (Carro)

Tack för svar men jag eftersökte tips på bra märken på cyklar med stödhjul och inte springcyklar. Hon har redan en springcykel nämligen. Jag är inte intresserad av begagnat heller, men bra tips! 

• Anonym (Carro)
    Anonym (Melody) skrev 2022-04-15 19:32:47 följande:

Köp begagnat! Dp kan du hitta bra kvalitet till lågt pris. 
    Mitt barn hade noll hjälp av balans-/springcykel, vi slängde springcykeln rätt fort och körde på stödhjul direkt på en liten cykel. Sätter man stödhjulen rätt så hittar de balansen OCH lär sig trampa/bromsa i ett svep. Det enda balanscykel gjorde för mitt barn var att han lärde sig bromsa genom att sätta fötterna i marken, livsfarligt. 

Jag håller med och hon har redan en springcykel men vill nu lära sig cykla. Jag vill egentligen inte köpa begagnat, tycker det mest bara är slitna som säljs och till överpriser så kan lika gärna köpa nytt. Vilken cykel köpte ni till ert barn? Känner du till Stoy och Pinepeak och vet om de är bra? Det var bra pris på dom men de kanske inte håller i kvalite?
  • Anonym (Carro)
    BuoBä skrev 2022-04-14 18:51:07 följande:

Begagnad Crescent? De växer ur cyklarna på ett kick i den åldern så inget hinner slitas ut, även om det kan vara lite skönhetsskavanker som skrubbade styren.

Det är ju såna överpriser så fort det är märkes..Hur slitna de än är, men bra tips
  • Anonym (Rik)

Köpte begagnad Yosemie för 100:-   

Upplever  inte att det var överpris. Mycket nöjd. 

• Anonym (Carro)
    Anonym (Rik) skrev 2022-04-16 00:17:41 följande:

Köpte begagnad Yosemie för 100:-   

Upplever  inte att det var överpris. Mycket nöjd. 

Och i vilket skick var den om jag får fråga med tanke på det extremt låga priset?

Svar på tråden Cykel treåring?