• Anonym (Carro)

Cykel treåring?

Vi ska köpa en 12 tums barncykel med stödhjul till vår dotter i födelsedagspresent men jag behöver tips på cykelmärken som är säkra, har bra kvalitet men till rimliga priser runt 1000-1500 kr. 

Crescent som är ett bra märke är för dyra då de kostar runt 3000 kr. 

Någon som vet om Stoy och Pinepeak är bra? 

Vilken cykel köpte ni till era treåringar?

• Svar på tråden Cykel treåring?
  • Spucks
    Anonym (längesen) skrev 2022-04-20 08:58:49 följande:

Nu var det längesen jag hade småbarn, men vi gick till en cykelaffär och köpte en cykel helt enkelt. Tror faktiskt inte det är så viktigt vilket märke det är. Jag ville inte köpa en begagnad cykel precis som TS, men nu i efterhand kan jag verkligen fråga mig varför? En treåring har inga krav på att en cykel ska vara alldeles ny om inte föräldrarna lyfter fram det som något viktigt.

Sen blev jag nyfiken på Voom och kollade på nätet. Lade märke till att de har handbroms även på små cyklar - precis det som man alltid sa förr att barn inte skulle ha, eftersom det är mycket bättre att lära sig bromsa med fötterna så bromsverkan sker på bakhjulet istället för framhjulet. Förr sa man att barn tenderar att hellre bromsa med händerna än med fötterna och blir det handbromsen som man använder medför det högre risk för olyckor. 

Detta kan vara gammal utdaterad kunskap förstås. Kanske säger forskningen annat nu och att det är bra med handbroms redan på första cykeln. 

Det finns olika åsikter angående bromsor, några säger handbroms är bättre eftersom det är säkrare, andra säger fotbroms är bättre, andra säger det kvittar. Jag lyssnade på dem som säger det kvittar och valde fotbroms.
    Cyklar som inte har en fotbroms har självklart handbroms för b
    åde fram- och bakhjulet! Det finns ingen skillnad på barn- och vuxencyklar när det gäller detta, och självklart är det bromsen för bakhjulet som används som främsta broms!
  • Anonym (längesen)
    Spucks skrev 2022-04-20 09:51:22 följande:
    Det finns olika åsikter angående bromsor, några säger handbroms är bättre eftersom det är säkrare, andra säger fotbroms är bättre, andra säger det kvittar. Jag lyssnade på dem som säger det kvittar och valde fotbroms.
    Cyklar som inte har en fotbroms har självklart handbroms för både fram- och bakhjulet! Det finns ingen skillnad på barn- och vuxencyklar när det gäller detta, och självklart är det bromsen för bakhjulet som används som främsta broms!
    Ja alltså det man trodde förr var att barn kan ha svårt att tänka på att de ska använda bromsen för bakhjulet i första hand när de hamnar i situationen att de behöver bromsa...men det kanske inte alls är några problem att få en treåring att tänka på att bromsa med fötterna i första hand, inte bromsen som man använder med handen, inte vet jag. 

Det jag egentligen tänkte på när jag såg de där voom-cyklarna var hur det ofta sprids hype bland barnfamiljer om vissa märken för barngrejer. Alla ska ha samma. Jag var likadan och har spenderat åtskillig tid och pengar på att köpa rätt kläder, leksaker eller barnvagn till barnen, fast de inte haft behov av det själva. Bara för att passa in bland de andra familjerna liksom. Det är patetiskt när man tänker tillbaka...
  • Spucks
    Anonym (längesen) skrev 2022-04-20 10:01:18 följande:
    Ja alltså det man trodde förr var att barn kan ha svårt att tänka på att de ska använda bromsen för bakhjulet i första hand när de hamnar i situationen att de behöver bromsa...men det kanske inte alls är några problem att få en treåring att tänka på att bromsa med fötterna i första hand, inte bromsen som man använder med handen, inte vet jag. 

Det jag egentligen tänkte på när jag såg de där voom-cyklarna var hur det ofta sprids hype bland barnfamiljer om vissa märken för barngrejer. Alla ska ha samma. Jag var likadan och har spenderat åtskillig tid och pengar på att köpa rätt kläder, leksaker eller barnvagn till barnen, fast de inte haft behov av det själva. Bara för att passa in bland de andra familjerna liksom. Det är patetiskt när man tänker tillbaka...
    Barn klarar nog bägge sorts bromsarna, man lär sig ju det när man börjar cyklar. Det är helt enkelt en del av det, precis som man lär sig köra kurvor, sakta ner, osv.
    Själv ville jag hellre ha en med fotbroms för min son av två anlednigar: jag var rädd att han, när han måste bromsa plötsligt, kanske får tag i frambromsen istället för bakbromsen oder gör en kullerbyta; och så tyckte jag också att det är mer intuitivt med fotbroms - man trampar fram när man vill komma fram och bakåt när man vill stanna.
    Men egentligen kvittar det ju, alla barn jag ser som kan cykla (och inte är totala nybörjare) kan bromsa, oavsett vilken broms det är.

Jag h
    åller med om det du skriver om hypes. Fast jag är och var precis tvärtom som du - jag vägrar saker av princip när det är hype, oavsett vad det är, för jag hatar sådant. Jag har tex. vägrat att läsa Harry Potter i många år - inte för jag trodde de är dåliga, jag var tvärtom rätt säkert att böckerna var bra, utan för att jag reagerar "allergisk" när folk blir så galen.
    Ang
    ående barngrejer så är det just woom cyklar som hypas sedan flera år tillbaka här i Österrike (det är ett österrikisk företag). Varenda "bättre" familj (dvs. den som inte tillhör kategorin underklasss eller trash) måste ha en sådan. Jag vägrade såklart, inte bara av princip utan för jag anser inte att de är bättre en andra cyklar.
    När min dotter var liten (hon är 17
    år nu) var det Bugaboo barnvagnar som var grejen. 
  • Tom Araya

Angående frågan om fot- eller handbroms, som flera här tar upp.

Jag hävdar att handbroms är bäst, om cykeln har väl fungerande och justerade handbromsar. De kräver ju lite mer underhåll än den vanliga fotbromsen.

Fotbroms tar bara på bakhjulet och du får därför en sämre bromsverkan och längre bromssträcka än med handbroms för både bak och framhjul.

Kombinationen av fotbroms på bakhjulet, kompletterat med handbroms för framhjulet är betydligt svårare rent koordinationsmässigt att lära sig att hantera än handbroms för både bak- och framhjul.

Ett barn som redan från början lär sig handbroms kommer lätt att hantera det.

• Tom Araya
    Spucks skrev 2022-04-20 09:51:22 följande:
    Cyklar som inte har en fotbroms har självklart handbroms för både fram- och bakhjulet! Det finns ingen skillnad på barn- och vuxencyklar när det gäller detta, och självklart är det bromsen för bakhjulet som används som främsta broms!
    Bäst bromsverkan får du om du lägger lite mer bromsverkan fram än bak (60-40 tror jag). Koordinations- och reflexmässigt är det fördelaktigt att lära in vanan att alltid använda båda bromsarna.
    Det som kan vara svårt, är att det finns en gräns för hur mycket du kan bromsa fram utan risker, medan sådan gräns för bakbromsen i stort sett helt saknas.
  • Anonym (Carro)
    Anonym (Melody) skrev 2022-04-16 10:45:35 följande:
    Jag hade hellre köpt en lite sliten beggad Crescent än en ny Stoy i alla fall.
    Ja men inte till vilket pris som helst för något som är begagnat och slitet. Kollade runt på lite olika ställen tex Marketplace och de crescent jag hittade såldes för 600-900 kr begagnade. 
  • Anonym (Carro)
    Anonym (Inte stödhjul) skrev 2022-04-16 09:41:54 följande:
    De flesta cyklar till 3-4åringar har inte hunnit bli i så värst dåligt skick. Några "skrapsår" spelar ju ingen roll för funktionen. Jag förstår inte var du hittar alla dessa begagnade cyklar som "inte duger". Majoriteten går alldeles utmärkt att cykla på en säsong tills de vuxit ur den.
    Haha vet inte hur du lyckades hitta en för 100 kr när alla crescent jag hittar begagnade säljs för 600-900 kr. Du måste ha haft en himla tur! Scannat av hur många säljsidor som helst och ingen säljer för billigare än så
  • Anonym (Melody)
    Anonym (Carro) skrev 2022-04-22 16:20:38 följande:
    Ja men inte till vilket pris som helst för något som är begagnat och slitet. Kollade runt på lite olika ställen tex Marketplace och de crescent jag hittade såldes för 600-900 kr begagnade. 
    Ja? Priset säger något om kvaliteten. Vet inte vad du förväntar dig av tråden, att någon ska sälja dig en sprillans ny premium-cykel för två kronor? 
  • Spucks
    Anonym (Melody) skrev 2022-04-23 15:45:36 följande:
    Ja? Priset säger något om kvaliteten. Vet inte vad du förväntar dig av tråden, att någon ska sälja dig en sprillans ny premium-cykel för två kronor? 
    Jag undrar också vad hon förväntar sig. Det ska vara en cykel av bra kvalitet, den ska vara ny, men den får inte kosta mer än max. 1500 SEK.
    Och jag vill ha en enhörning som bajsar guld.
  • Anonym (Carro)
    Anonym (Melody) skrev 2022-04-23 15:45:36 följande:
    De begagnade jag hittat är rejält slitna och säljs för mellan 600-900 kr eller mer. Tycker du själv att det är rimligt så är du ju blåst. 
Svar på tråden Cykel treåring?