Spucks skrev 2022-04-20 09:51:22 följande:
Det finns olika åsikter angående bromsor, några säger handbroms är bättre eftersom det är säkrare, andra säger fotbroms är bättre, andra säger det kvittar. Jag lyssnade på dem som säger det kvittar och valde fotbroms.
Cyklar som inte har en fotbroms har självklart handbroms för både fram- och bakhjulet! Det finns ingen skillnad på barn- och vuxencyklar när det gäller detta, och självklart är det bromsen för bakhjulet som används som främsta broms!
Ja alltså det man trodde förr var att barn kan ha svårt att tänka på att de ska använda bromsen för bakhjulet i första hand när de hamnar i situationen att de behöver bromsa...men det kanske inte alls är några problem att få en treåring att tänka på att bromsa med fötterna i första hand, inte bromsen som man använder med handen, inte vet jag.
Det jag egentligen tänkte på när jag såg de där voom-cyklarna var hur det ofta sprids hype bland barnfamiljer om vissa märken för barngrejer. Alla ska ha samma. Jag var likadan och har spenderat åtskillig tid och pengar på att köpa
rätt kläder, leksaker eller barnvagn till barnen, fast de inte haft behov av det själva. Bara för att passa in bland de andra familjerna liksom. Det är patetiskt när man tänker tillbaka...