• Anonym (TS)

Hur lång mellanlandning

Jag har fått ett nytt jobb som kommer betyda att jag åker till huvudkontoret med jämna mellanrum. Detta ligger utomlands och tyvärr går det inga direktflyg utan jag kommer behöva mellanlanda på någon av Europas större flygplatser.

Amsterdam, München eller Frankfurt.

Hur lång mellanlandning skulle ni säga att det behöver vara för att sannolikheten för att eventuellt incheckat bagage kommer med är åtminstone 90%? Gäller det bara 1v kan jag vid behov packa så att jag klarar mig med bara handbagage men det är ju bekvämare om man har lite valmöjligheter.

Jag har inte mellanlandat (åtminstone inte med bagage) på någon av dessa flygplatser så har inte riktigt koll.

• Svar på tråden Hur lång mellanlandning
  • Aliona

Rent generellt skulle jag säga att 90 min är minsta tiden för mellanlandning, för att också ha lite marginaler för försening. Alla tre är rätt stora flygplatser men det innebär ju att det kan vara nära eller långt mellan gaterna. 

En viktig fråga i sammanhanget är om ditt huvudkontor ligger i ett Schenhenland. Om inte så måste du ha tid för passkontroll också under mellanlandningen. 

• Anonym (TS)
    Aliona skrev 2022-04-15 20:39:18 följande:

Rent generellt skulle jag säga att 90 min är minsta tiden för mellanlandning, för att också ha lite marginaler för försening. Alla tre är rätt stora flygplatser men det innebär ju att det kan vara nära eller långt mellan gaterna. 

En viktig fråga i sammanhanget är om ditt huvudkontor ligger i ett Schenhenland. Om inte så måste du ha tid för passkontroll också under mellanlandningen. 

Det är ett Schengen-land så passkontroll behöver jag åtminstone inte fundera på vid mellanlandningen utan det är egentligen mest frågan om ifall bagaget har en chans att hänga med.
  • Sylvestra

Kan du inte boka en flygbiljett från ursprungsdestination till slutdestination, med mellanlandning? Då ser du ju vad flygbolagen ger dig för alternativ. De brukar inte boka in resor där de tror att bagaget inte hinner med. 

• Anonym (Hepp)

Jag mellanlandar på Gardemoen regelbundet och generellt så är mindre än 1 timme stressigt för förseningar även om jag har klarat mig hittills. Tror nog de skulle hinna med bagaget men väljer handbagage för jag vill ha kontroll och 5 dagar funkar ganska bra.

Ett tips är att välja en lång mellantid medvetet och köpa biljett till SAS lounge. Går utmärkt att jobba för mig och mer prisvärt att äta från buffé än dyr mat på flygplatsen. 

Min andra tanke är att be om ett utrymme på huvudkontoret där jag tänkt lämna en bag med fritidskläder, hårgrejer och annat som kan vara bra att ha men som oftast inte funkar i handbagaget. 

• Anonym (TS)
    Sylvestra skrev 2022-04-16 09:59:10 följande:

Kan du inte boka en flygbiljett från ursprungsdestination till slutdestination, med mellanlandning? Då ser du ju vad flygbolagen ger dig för alternativ. De brukar inte boka in resor där de tror att bagaget inte hinner med. 

Min man är uppvuxen utomlands och när han åkte hit för att träffa släkten, och även tvärt om när han under studietiden åkte hem under loven, blev han regelbundet av med bagaget vid mellanlandningar.

Jag vet egentligen inte idag hur ofta jag kommer åka ner till huvudkontoret. Allt från ca 2 ggr/år och uppåt. Mer i början skulle jag tro men antagligen inte ofta nog för att kunna motivera att lämna en väska där. Jag har dessutom sällan med mig saker som inte går att ta i handbagaget så det handlar mest om att det är klart bekvämare om jag kan ta med mig ett par mjukisar att ha på hotellrummet på kvällen, lite träningskläder, ja vad som helst som inte är jobbkläder eller pyjamas. Egentligen går det ju att ta kläder för kanske 2-3 dagar i handbagaget och stoppa resten i det incheckade bagaget. Kommer det bort klarar jag mig förhoppningsvis tills det dyker upp.
  • Tow2Mater

Under alla år jag rest har det bara hänt 2 ggr att en väska inte kommit med vad jag minns, en av dem måste jag springa for att hinna med anslutningsflyget, och de levererade sen väskan till dorren hemma. Andra gången fick jag åka tillbaka till flygplatsen och hämta väskan när den kom. Så jag tycker det händer sällan, man ska ha maximal otur. Mindre än 1,5 timmar skulle jag inte vilja ha vid flygbyte, det tar lite tid att ta sig emellan gaterna/terminalerna, men väskorna brukar hinna med mindre tid.

• Aliona
    Anonym (TS) skrev 2022-04-16 22:00:19 följande:
    Min man är uppvuxen utomlands och när han åkte hit för att träffa släkten, och även tvärt om när han under studietiden åkte hem under loven, blev han regelbundet av med bagaget vid mellanlandningar.

Jag vet egentligen inte idag hur ofta jag kommer åka ner till huvudkontoret. Allt från ca 2 ggr/år och uppåt. Mer i början skulle jag tro men antagligen inte ofta nog för att kunna motivera att lämna en väska där. Jag har dessutom sällan med mig saker som inte går att ta i handbagaget så det handlar mest om att det är klart bekvämare om jag kan ta med mig ett par mjukisar att ha på hotellrummet på kvällen, lite träningskläder, ja vad som helst som inte är jobbkläder eller pyjamas. Egentligen går det ju att ta kläder för kanske 2-3 dagar i handbagaget och stoppa resten i det incheckade bagaget. Kommer det bort klarar jag mig förhoppningsvis tills det dyker upp.

Men du får faktiskt plats med väldigt mycket i ett handbagage. Köp den största (och lättaste) kabinväska som är tillåten, sen får du packa 8 kg (på SAS och Lufthansa iaf) - det räcker lugnt för jobbkläder en vecka, pyjamas, träningskläder och skor och ett par mysbyxor, och datorn så klart. Ytterkläderna har du på dig. Ta med en liten shoppingpåse i fickan där du kan lägga ner ytterkläderna. Du får också ha en handväska för dina värdesaker och andra kanske lite tungre saker.  

På jobbresor mindre en arbetsvecka eller mindre checkar jag aldrig in bagage. Det är jobbigt när väskan kommer bort och det är så mycket skönare och smidigare att slippa incheckning och vänta i bagageutlämningen. 

Googla lite på capsule wardrobe så får du kanske idéer på hur man kan sätta ihop en bra och lätt kombination för jobbresor. 

• Anonym (knljhgj)

Jag är ingen van resenär, men jag är en jäkel på att packa  

Så, jag skulle ta handbagage (en vän som arbetat på flygplats har berättat att han alltid packar det mesta han behöver i handbagage ifall han ska mellanlanda någonstans) i största stl som går och packa väl, det finns youtubevideos om man vill kolla innan för tips. 

Sen skulle jag fråga på huvudkontoret om det finns möjlighet att ha vissa kläder där, tex om du skulle behöva något särskilt plagg emellanåt. Ett skåp, en väska som kan få stå någonstans eller om du kommer att ha eget kontor där du kan ha dem. 

• FuckGoggleAskMe

En timme brukar räcka bra, men kortare kan också funka. 
    De flygplatserna är väldigt stora men har ju väldigt effektiva system för bagage.

Kolla noga vilka olika möjligheter de har på flygbolaget, tex att ta med två väskor ombord. Finns tex kombon med 8kg väska plus mindre väska som måste passa under stolen framför, då kan man klämma i en hel del. Skaffa väskor med exakt de mått som tillåts av just de flygbolag du kan åka med, små förpackningar av tandkräm etc och kolla om hotell erbjuder schampoo etc så du slipper ta med. Skaffa även skor, tofflor, mjukisbrallor etc etc som är tunna, lätta och lätta att packa.

Du sparar mycket tid med enbart handbagage. Slipper köa för att checka in väskan, vänta på att väskan dyker upp på rullbandet (vilket kan ta väldigt lång tid) etc. Och  slipper som sagt var risken att bagaget inte hinner med, tappas bort helt eller att resväskan går sönder.

• Anonym (TS)

Vi har en kabinväska modell större som jag egentligen tänkt checka in men om jag vill klarar jag mig nog med bara den. Jag är BRA på att packa. När vi skulle till svärfars begravning lyckades vi få med oss kläder till 2 vuxna och 2 barn i förskoleåldern i 2 handbagage. Vi var borta i 5 dagar även om vi i och för sig hade tillgång till tvättmaskin hos svärmor.

Svar på tråden Hur lång mellanlandning