Anonym (Tom) skrev 2022-04-16 15:18:08 följande:
Självklart kunde han i början av relationen visa sina framfötter, men de stunderna blev bortsuddade efter ett tag och jag vet än idag inte varför det tog en sån stor vändning. Det är det jag fortfarande ältar över. Liksom att han ena dagen var otroligt kärleksfull och visade verkligen mha handlingar hur mycket han älskade mig. Det försvann dock efter ett tag och han blev väldigt manipulativ och gaslightade, så ibland känner jag att det kanske var mitt fel? Eller att jag kunde gjort något bättre, eller att jag blev otroligt vilsen av hans mixade känslor och signaler.
Det är tyvärr övertänkandet som troligen gör att jag fortfarande mår dåligt. Vet dock inte hur jag ska ta mig ur det. Därav undrar jag om någon annan är eller har varit i samma sits, och om de har ngt tips samt hur lång tid det tog att gå vidare från en mentalt påfrestande relation.
Det är inget mysterium att gå omkring och grubbla över. Han blev hemtam i relationen och slutade anstränga sig för att han inte brydde sig lika mycket längre. Det var verkligen inte ditt fel i alla fall. Alla kan bidra till lite sämre stämning i en relation men att vara manipulativ och gaslighta är 100 % på honom.
Håller med, det är övertänkande från din sida. Det bästa du kan göra är att vila i tanken att du aldrig kommer att få svar, han kan antagligen inte ens själv berätta varför han var som han var, men att det så klart beror på saker inom honom. Det räcker. Och sysselsätt dig med saker när du känner att du börjar älta. Det är ok att ha tankar om sånt men man ska inte gräva ner sig i det. Och apropå det, din sista fråga om hur lång tid det tar. För personer som ältar kan det ta decennier. För mer fungerande människor borde det inte ta mer än några månader, kan vara lite mer eller mindre och beror också lite på hur länge man har varit tillsammans, men det borde ha varit över för länge sen är poängen.