• Anonym (Anna)

Hur lång lunch har du på jobbet? Får du ta den?

Bara nyfiken på hur folk har det på jobbet. Hur lång lunch har du? Hinner du ta hela din lunch? Har du andra raster? Skriv gärna också vad du jobbar med? 

jag jobbar inom vården och på det sjukhus jag jobbar har vi rätt till 30 minuters lunch under ett 8 timmars pass. Men vi har typ aldrig tid att gå ifrån och äta lunch, jag äter en medhavd macka typ medans jag sitter vid datorn mellan patienter. Jag frågade en annan kollega som jobbar på en annan avdelning vad hon gör och hon sa att hon satt ner foten med sin chef och tar nu 15 minuters ostörd lunch. Vi har inga andra raster under dagen. Hur ser det ut för er med lunch och raster? Vad jobbar du med?

• Svar på tråden Hur lång lunch har du på jobbet? Får du ta den?
  • Anonym (S)

Vi har 30 minuter.Tar vi mer så tar vi det på flexen. Sedan har vi förmiddagskaffe och eftermiddagskaffe, men det har inte kommit igång riktigt efter pandemin. Jag jobbar på ett universitet. 

• Anonym (Anna)
    Anonym (S) skrev 2022-04-17 15:00:49 följande:

Vi har 30 minuter.Tar vi mer så tar vi det på flexen. Sedan har vi förmiddagskaffe och eftermiddagskaffe, men det har inte kommit igång riktigt efter pandemin. Jag jobbar på ett universitet. 

Hur länge får du ha kafferast? 
  • Anonym (Anna)

Det förra sjukhuset jag jobbade på hade vi en timme lunch. Nu bara 30 minuter som vi inte ens kan ta.

• Anonym

Jobbar 6-15 med lunch 12-13. Tar alltid hela rasten, jobbar i servicebranschen.

• Anonym (S)
    Anonym (Anna) skrev 2022-04-17 15:04:15 följande:
    Hur länge får du ha kafferast? 
    Finns nog ingen reglerad tid. Vi brukar sitta max 30 minuter.
  • Anonym (S)
    Anonym (Anna) skrev 2022-04-17 15:07:32 följande:

Det förra sjukhuset jag jobbade på hade vi en timme lunch. Nu bara 30 minuter som vi inte ens kan ta.

Ta upp det med chefen eller facket.
  • Anonym (oftast ok)

Jobbar också inom vården på stort sjukhus.
    Har 45 min lunch (obetald tid som dras under arbetsdagen), som skall få tas ut mellan vissa klockslag (tror det är mellan typ 11-13.30).
    Jag måste ha telefonen på och får ofta samtal under lunchen, ibland har jag ingen tid för lunch alls och ibland sitter jag två timmar. Oftast kan jag komma iväg någon timme eller så till matsalen.
    Om vi blir störda på lunchen med tel-samtal kan vi lägga in i systemet att lunchen skall vara betald den dagen.

• Anonym (oftast ok)

Förresten, andra raster tar jag lite när jag vill/har tid. Kan bli en timma om dagen vid 1-flera tillfällen, eller ingen alls. Varierar stort.

• Anonym (Anna)
    Anonym (S) skrev 2022-04-17 15:12:12 följande:
    Ta upp det med chefen eller facket.

Vi har inga fackliga organisationer på vårt sjukhus inte ens sjuksköterskorna har facklig organisation. skulle man försöka organisera något sådant skulle man nog få sparken på ett eller annat sätt. Jag ska prata med min chef så jag iallafall får 15 min till att äta ostört. 

detta är i USA, är intresserad av hur era raster ser ut i jämförelse. 

• Anonym (S)
    Anonym (Anna) skrev 2022-04-17 15:21:20 följande:

Vi har inga fackliga organisationer på vårt sjukhus inte ens sjuksköterskorna har facklig organisation. skulle man försöka organisera något sådant skulle man nog få sparken på ett eller annat sätt. Jag ska prata med min chef så jag iallafall får 15 min till att äta ostört. 

detta är i USA, är intresserad av hur era raster ser ut i jämförelse. 

Det skulle kanske framgå i din trådstart. 

Byt jobb, ta det med chefen eller acceptera det. 

Svar på tråden Hur lång lunch har du på jobbet? Får du ta den?