• Anonym (Anna)

Hur lång lunch har du på jobbet? Får du ta den?

Bara nyfiken på hur folk har det på jobbet. Hur lång lunch har du? Hinner du ta hela din lunch? Har du andra raster? Skriv gärna också vad du jobbar med? 

jag jobbar inom vården och på det sjukhus jag jobbar har vi rätt till 30 minuters lunch under ett 8 timmars pass. Men vi har typ aldrig tid att gå ifrån och äta lunch, jag äter en medhavd macka typ medans jag sitter vid datorn mellan patienter. Jag frågade en annan kollega som jobbar på en annan avdelning vad hon gör och hon sa att hon satt ner foten med sin chef och tar nu 15 minuters ostörd lunch. Vi har inga andra raster under dagen. Hur ser det ut för er med lunch och raster? Vad jobbar du med?

• Svar på tråden Hur lång lunch har du på jobbet? Får du ta den?
  • Anonym (Olika)

Jag jobbar som skolsköterska, det är ingen som kollar när var och hur länge jag tar mina raster öht. Med det inte sagt att jag har massor av rast. är det mycket att göra skippar jag fikat på fm (20 min) och även lunchrasten. Äter alltid pedagogiskt så behöver inte gå hungrig. Lunchen med eleverna är är ej rast.

De dagar jag tar rast tar jag ca 30 minuter, brukar gå en powerwalk eller så näthandlar jag mat eller ngt annat bra, sparar jag den tiden att inte behöva göra det hemma istället. 

Brukar ta resten när eleverna inte har rast, oftast vid 10:30 tiden eller runt 13:00, eftersom elevrna oftast kommer till mig när de har rast.

• Postman

Jobbar inom den privata industrin. Har 40 min lunch men tar oftast 50-60 min. Tar rast lite nu och då under dagen. Jag styr min tid själv och det är ge och ta. Det drabbar bara mig själv om jag tar för mycket rast. Har flextid och kan flexa som jag vill.

• Anonvm

Arbetar på golvet inom industri.

Vi har 30min lunch som är obetald tid på ett 8tim pass, t.ex vanlig dagtid 07:00-15:30.

Utöver det har vi 15min frukost runt 09:00.

Varje timme har vi rätt att "ta 5min".

Ingen skulle tänka tanken att lyfta ett finger under rast, faktum är att vi inte ens tillåter arbetsledarna att prata jobb med oss under rasterna om de sitter med oss o fikar/äter.

Som kuriosa så tillåts arbetsgivaren skjuta frukosten rastens längd (alltså 15min), tidigare eller senare för att bättre passa in i produktionen eftersom den är på betald tid.
    Lunchen är dock obetald tid så den kan inte arbetsgivaren flytta på utan vårt samtycke, då utgår även ett mindre lönepåslag, som av en händelse är samma summa som "dagens" kostar på lunchrestaurangen... Arbetsgivaren får alltså bjuda på lunchen om vi går med på att flytta den.

• lövet2

Jag vikarierar på olika arbetsplatser, och just nu är jag på dagis. I teorin ska vi ha 30 min obetald lunchrast och 15 min förmiddag och eftermiddag på betald arbetstid. I praktiken fungerar det inte, eftersom vi alltid är kort om personal. 30 min lunch blir det alltid någon gång under dagen, men det kan bli allt från kl 10 till kl 14 beroende på när man kan gå i från. Fikarasten på förmiddagen blir det ungefär varannan dag, men den på eftermiddagen hinner vi aldrig ta.

Förra jobbet var på fritids. Där hade vi 2 fikaraster men inte alltid lunchrast, eftersom vi var rastvakter vissa dagar. Mat fick vi i alla fall, tack vare de pedagogiska luncherna med skoleleverna.

• Anonym (ME)

Jag har 45 minuters lunch. Jag jobbar inom IT och har flextid så lunchen kan bli allt mellan 30 minuter (sällan) till en dryg timme. Men jag ser ju till att jobba 8 h + tiden jag tar för lunch. Någon enstaka gång ligger det möten så det blir tajt men oftast kan jag lätt ta en timmes lunch.

Nu när jag jobbar hemma blir fikat ofta en kaffe medan jag sitter vid datorn. Är jag på jobbet brukar det bli en fika på morgonen med några kollegor och ibland på eftermiddagen.

• Ester69

Jobbar på en industri, vi har inte rast utan måltidsuppehåll. Den tas när det passar både för hur jobbet flyter på och hur övriga kollegor väljer att gå och äta då linjen inte stängs av för mat. Kaffe kan man ofta hämta när man vill men det dricks på platsen man har för dagen på jobbet. 

• EpicF
    Om du inte hinner ta din obetalda lunchrast, dvs utan att sitta vid datorn eller bli stört så får du skriva upp det som arbetstid. 
    Jag jobbar också på sjukhus, dock inte ute i omvårdnaden och har 30min lunch någon gång mellan kl 11.30-13. Tar den oftast vid 12.30 och då kan jag oftast sitta ostörd. Hinner jag inte skriver jag upp det. Samma med mina kollegor. 
  • Anonym (....)

USA? Knappast. 
    1. Man jobbar inte 8-timmarspass i USA. 
    2. Man har inge obetalda lunch i USA
    3. I USA har de också fackorganistioner. 

Så bra försök där ts, men inte tillräckligt bra. 

• sextiotalist

Vi har 45 minuters obetald lunch. Men den kan bli mellan 30 minuter och över en timme.
    Flextid bör väl tilläggas
    Fikarast förmiddag och eftermiddag. Ibland är det många som tar det, Ibland ingen alls 

• Glinda från Oz

Jag jobbar i vården, jobbar få 8 timmars pass men i regel så har vi en 15 minuters rast efter 4 timmar (pga lagen) 1-2 gånger per pass har vi lunch/middag (och då försvinnner 15 minuters rasten. Vi hinner aldrig ta rast, det är en tugga här och där mellan patienter. 

• Anonym (AF)

Jag arbetar statligt och vi har 33 minuters lunch. Blir oftast längre. Brukar alltid ta en promenad i samband med lunchen. 15 minuter rast ingår 2 gånger om dagen. Ibland blir det ingen rast, ibland blir det lång rast. Jag hinner med det jag ska göra ändå. Med andra ord så är det inte särskilt noga med det där. 

• Anonym (Gg)

Har 30 minuters rast obetald, som vi inte får skriva som arbetstid oavsett om vi hinner ta rast eller inte, vilket vi sällan gör. Jobbar inom vården.

• Anonym (Hmmm.. ...)

När jag jobbade som bartender kunde vi jobba 12-14 timmars pass utan lunch eller rast. Kaffe hann vi hälla i oss i baren ibland.
    När jag jobbade på soc hade vi massa raster, 1 tim frukost, 1 timme minst vid lunch och 1 tim på eftermiddagen. Aldrig jobbat på ett slappare ställe.

• Anonym (FrO)

Har ett bakom-kulisserna-jobb på ett museum. Har 30 minuters lunchrast men kan flexa ut och ta en timme till om jag vill och det inte påverkar jobbet. Vi får enligt avtalet inte ta mindre än 30 minuter rast. Även om jag skulle ta bara 15 minuter ngn gång för att hinna så dras 30 min i lönesystemet. 

Utöver lunchrasten har vi två kvartslånga pauser. Vid enstaka tillfällen kan det hända att det inte hinns med. Men det är sällan. 

När jag jobbade i butik var det sämre med rast. Kom en kund och man var ensam fick man ju gå ifrån. Min arbetsgivare var noga med att jag åtminstone skulle ta en halvtimme sammanlagt. 

(Rast innebär ledigt, man kan lämna arbetsplatsen om man vill). Paus innebär att man inte jobbar men ska finnas tillgänglig för arbetsgivaren vid behov.)

• Studentpappa

Jag jobbar hemma och gör som jag vill så länge jobbet blir gjort, har inga tider att förhålla mig till. Sen kan det innebära att jag jobbar kväll, helg även fast jag gjort mina timmar för dagen men då slappar jag någon annan dag istället. 

Jobbar privat som teknisk projektledare och anser att friheten att styra tiderna själv är guld värt. 

Ride it like you stole it
  • Anonym (Bygg)

Jobbar i finland på en större byggarbetsplats. Ganska lika som många här svarat med rast/paus: 30 min obetald lunch och 15 mins kaffepauser kl. 9.00 samt 13.30. Lunchen är egentligen kl 11.00 men man kan ta den senare om man vill, om man jobbar vanligen 7-15.30. Kaffepausen brukar vissa inte ta medan andra dröjer minst 25 min...
    Jag brukar försöka vara punktlig och hålla rasterna.
    Hade en kollega som förut jobbat på soc här och sa att bygg är mycket lättare!!! 

• Anonym (Anna)
    Anonym (....) skrev 2022-04-18 03:30:54 följande:

USA? Knappast. 

Jag jobbar 8 timmar på mitt jobb, många jobbar 8 timmar, jag jobbar 9-5. Det finns så klart fack i USA men vårt sjukhus är inte med i något fack. Det är olika på olika arbetsplatser. Varför skulle jag ens ljuga om något sånt? 
  • Mrs Moneybags

Jobbar delvis hemifrån. När jag är på kontoret brukar jag ta 30-45 minuters lunch, men vi tittar inte på klockan. 

Jobbar jag hemifrån går jag och tränar på lunchen ca 45 minuter och äter när jag kommer hem. Ibland framför datorn/jobbar och ibland framför tvn.

• Anonym (....)

Varför du ljuger ts? Det är uppenbart. 

• Anonym (Amerukanen)
    Anonym (....) skrev 2022-04-18 03:30:54 följande:

USA? Knappast. 

1: Många jobbar 8 timmars pass i USA. Många jobbar 6 timmars pass, ofta mot sin vilja för att de inte får mer för att arbetsgivaren inte vill betala benefits, och många jobbar 10-12 timmars pass.
    2: Många sjuksköterskor som jobbar på sjukhus i USA har ingen lunchrast överhuvudtaget. Federalt finns inget krav på lunchrast och i de flesta stater finns endast regler om obetalda raster, vanligast är några 5 minuters raster under dagen och en eller två tjugominuters.
    3: Även om det finns fackorganisationer i USA så är deras ställningar svaga. National Nurses United, som är USAs största för just sjuksköterskor har ca 175 000 medlemmar av 4 500 000 som arbetar som sjuksköterskor. Jämfört med Sveriges största, Vårdförbundet, som har 114 000 medlemmar med 210 000 sjuksköterskor i hela Sverige.
Svar på tråden Hur lång lunch har du på jobbet? Får du ta den?