• Anonym (Granne)

Ersättningsskyldig?

Vill inte säga vem jag är i scenariot.
    I ett gammalt sommarstugeområde är det nu massa hus. Några få har kvar sina stugor, men det mesta är borta.
    Intill ett av de nya husen ligger en sommarstuga. De som äger den är bara där några veckor under sommaren, annars står det tomt resten av året. De som äger huset intill håller på och bygger ut altanen och hade en hög brädor staplade på tomten, precis vid gränsen, men på sommarstugeägarnas sida rent konkret. De tänkte att de ändå aldrig är där såhär års och det bara skulle vara där några dagar.
    När de kom hem efter påskfirandet såg de att alla brädor var borta.
    Sonen till paret som äger stugan hade hämtat allt i tron att det var föräldrarnas och vill nu inte säga vart han gjort av det.

Kan han bli ersättningsskyldig?

• Svar på tråden Ersättningsskyldig?
  • Fiona M
    Anonym (M) skrev 2022-04-18 16:17:47 följande:
    Du tycker alltså han ska få en extra kostnad som han aldrig tog på sig utan och som han får veta om först när han redan gjort jobbet. Då är det mer rättvist att grannarna får en kostnad för de visste ju om att de använde någon annans mark utan lov.
    Ja, jag tycker det är helt rätt att han får en extra kostnad.
  • Anonym (M)
    Fiona M skrev 2022-04-18 17:13:41 följande:
    Ja, jag tycker det är helt rätt att han får en extra kostnad.
    Jag tycker det är mer rätt att de som medvetet gjorde fel får ta kostnaden.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (M) skrev 2022-04-18 17:37:05 följande:
    Jag tycker det är mer rätt att de som medvetet gjorde fel får ta kostnaden.
    Jag tycker det är mest rätt att följa lagen, och enligt den har båda gjort fel så de kan stämma varandra för en härlig grannkänsla. 
  • Anonym (skyllersjälva)

Om ni olagligt använder er grannes tomt som förråd får ni skylla er själva när dom som bor där tar hand om saker som är på deras mark.

Det är inte okej att använda andra människors mark bara för att de inte är hemma. 

• Anonym (M)
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-04-18 17:40:23 följande:
    Jag tycker det är mest rätt att följa lagen, och enligt den har båda gjort fel så de kan stämma varandra för en härlig grannkänsla. 
    Men har sonen verkligen i lagens ögon gjort fel? Det finns ju utrymme för att han inte handlade i ond tro eller hade ett uppsåt till brott. Grannarna däremot visste om att de inte hade fått samtycke till att använda marken.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (M) skrev 2022-04-18 18:01:34 följande:
    Men har sonen verkligen i lagens ögon gjort fel? Det finns ju utrymme för att han inte handlade i ond tro eller hade ett uppsåt till brott. Grannarna däremot visste om att de inte hade fått samtycke till att använda marken.
    Nej det verkar som om han handlade i god tro och inte hade någon uppsåt till brott. Men nu vet han om hur det ligger till och vägrar att berätta var virket finns. Han hindrar alltså grannarna från att få tillgång till sin egendom. Egenmäktigt förfarande.  
  • Fiona M
    Anonym (M) skrev 2022-04-18 18:01:34 följande:
    Eftersom han sätter sig rmot nu är det svårt att tro att det bara var ett misstag i god tro.
  • Anonym (M)
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-04-18 18:16:05 följande:
    Nej det verkar som om han handlade i god tro och inte hade någon uppsåt till brott. Men nu vet han om hur det ligger till och vägrar att berätta var virket finns. Han hindrar alltså grannarna från att få tillgång till sin egendom. Egenmäktigt förfarande.  
    Ja, det är inte lagligt av honom att behålla sakerna det är möjligt. Men jag menade om han avslöja det innebär ju att han har gjort onödigt arbete. Vilket var grannarnas fel från början då de medvetet tillskansade sig olovlig användning av grannarnas mark. Så allt besvär är tack vare dem. Hade jag varit grannarna hade jag låtit det bero. Nu diskuterar jag moraliskt och inte juridisk.
  • Fiona M

Hade han inte uppsåt först så har han det ju NU.
    Det finns inget som rättfärdiga att ta virket utan att betala för det.
    Även om han -eller snarare hans föräldrar, han kan inte göra det själv - skulle driva igenom att grannarna får betala hyra för marken de nyttjat så blir det inte många kronor jämfört med kostnaden för virket (som bara stiger?) 

Svar på tråden Ersättningsskyldig?