Inlägg från: Anonym (Saknar representanter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Saknar representanter)

Känner mig ledsen för det som har hänt dem senaste dagarna

Anonym (.) skrev 2022-04-22 15:20:07 följande:

Och det stämpeln som Islam fick med sig. Islam har alltid blivit utpekad som våldsam religion.

Jag tycker att det är oerhört tråkigt att det blev som det blev nu när en idiot från Danmark kommer och provocerar. För det gör han. 
    Men det hade varit mer rimligt att demonstrera fredligt inte att ha upplopp. 

Tyvärr tror jag att det handlar en hel del om vilka inriktningar som har pengar till moskéer. Tyvärr är ju muslimer som är sekulariserade och liberala inte dem som kommer uppmärksammas. Istället hamnar fokus på stenkastande aggressiva "muslimer". Och det ökar förstås främlingsfientlighet och bilden av muslimer som våldsamma.

För min del är det inte okej att låta religionen helt vara orsaken till de problem vi ser. Det handlar inte bara om religion som sådan, utan också väldigt mycket om politik och om att det finns tillräckligt många fundamentalistiska muslimer i Sverige. 
  • Anonym (Saknar representanter)

"Islam" har just nu oerhörda problem eftersom de våldsamma inriktningarna gör anspråk på att vara den rätta läran och ha de riktiga viktiga representanterna.

Islam är inte en stillastående religion utan en religion där det just nu finns sedan väldigt många år ökad anslutning till mer fundamentalistiska inriktningar. 

Tyvärr är det ju så att Islam blir summan av hur ALLA muslimer beter sig och kommunicerar kring religionen. Och även hur alla runt omkring kommunicerar. Jag tänker att det blir väldigt tydligt i hela diskussionen att koranbränning tydligen är en väldigt lätt sätt att skapa upplopp även i Sverige, vilket är ett tecken på något.

Svar på tråden Känner mig ledsen för det som har hänt dem senaste dagarna