• Anonym (J104)

Så jävla trött, somnar överallt

Jag vet inte vad som är fel på mig. Jag går upp kl 6 på morgonen. Äter frukost. Tvättar mig och om jag då väljer att duscha somnar jag i duschen. Går till tåget. Om det är mer än 10 minuter tills tåget kommer somnar jag sittande på bänken. På tåget är det 15 minuter tills jag ska gå av. Sätter jag mig ner somnar jag. Jag sitter och nickar hela dagen på jobbet. På vägen hem, samma, sätter jag mig ner på tåget somnar jag. När jag kommer hem är jag totalt slut, lägger mig på soffan el sängen och sover 20 minuter. Sen står jag och nickar medan jag lagar middag. Sitter och nickar i maten. Ett par timmar efter maten, runt halv nio blir jag skitpigg och gör allt viktigt, ni vet, städar, tvättar, tränar osv. Det håller 1,5-2 timmar, sen runt 22-23 är jag astrött, går och lägger mig och sover till sex nästa morgon.

Jag har varit och tagit prover men inga anmärkningar där. Jag är pollenallergiker och tar medicin och jag vet att man kan bli trött både av pollen och av medicinen men detta började i slutet av januari. 

Någon som har några tankar eller råd eller nåt.?

• Svar på tråden Så jävla trött, somnar överallt
  • Anonym (Lite av varje)

Gå på V.c för en allmän hälsokoll. Även om du redan tagit prover. Se över ditt liv om nåt påverkar som gör dig så trött. Stress, för mycket jobb, energitjuvar, problem osv. Tänk även på vad du äter och hur mycket eller lite du motionerar, får dagsljus och frisk luft, sitter vid dator, mobil och tv. Trötthet kan ha tusen orsaker.

• Anonym (Mia)

Kolla sköldkörteln. Jag typ sov bort mitt liv innan jag fick det diagnostiserat.

• Anonym (narkolepsi)

Vanliga prover räcker inte, du måste undersökas och utredas mer noggrant.

Det finns bla. ett antal sjukdomar kring sömn som kan orsaka detta.

Själv har jag narkolepsi och det tog ett år av utredning innan jag fick diagnosen.
    Symtomen var desamma som för dig. Men narkolepsi brukar även ge symtom som ofrivilliga muskelavslappningar vid vissa tillfällen, exempelvis vid skratt. Andra symtom är hallucinationer vid insomnandet.
    Narkolepsi beror på ett fel i regleringen av sömn och trötthet.

Det finns andra sjukdomar som påverkar hur bra du sover och då får man inte den fullständiga vilan av sömnen som normalt, därför är man ofta trött.

• Anonym (Kalle)

Eller bara prova å gå lägg dig kl21 i stället för 23 å sluta sova när du kommer hem. 

• nightingale81

Läs på om sömnapne. Be VC att de beställer en sömnregistering på fyslabb för att utesluta sömnapne.
    Be om att få ta fler blodprover. Blodstatus. TSH bla. 
    /Sjuksköterska 

• Anonym (ME)

Det beror ju på vad de testat för eftersom det finns många sjukdomar som kan göra en trött.

Har de t.ex kollat sköldkörteln eller Hemokromatos? Eller något så enkelt som järn- eller d-vitaminbrist?

• lövet2

Har du haft Corona? Jag var äckligt trött i 2 månader efter Corona, och jag känner några stycken som varit trötta längre än så.
    På kvällarna när jag äntligen skulle få lägga mig, så var jag ofta för trött för att ta mig till sängen. Jag fick stanna till vid TV-soffan och sova ett par timmar där - fullt påklädd - innan jag orkade till sovrummet och klä av mig ...

• nightingale81

Hej!
    Nu kom sjuksköterskan tillbaks.
    Jag talade om sömnapné tidigare,vill bara förtydliga att det kan man ha ändå trots att man sover hela nätterna! ,när man gör en sådan undersökning får man fram en kurva exakt hur du tex. syresätter dig när du sover, hur dina andetag är, om dessa skulle visa sig  vara få i andningsfrekvens per minut eller att din saturation ( syremättnad i blodet) sjunker när du sover så är det värdefull information för att utesluta att du inte retirerar koldioxid när du sover, detta skulle kunna ge dessa besvär dagtid även om du sovit hela natten, du har då inte sömnapne utan är behov av tyngre andningsstöd som en bilevel. Detta är vanligt vid överviktiga människor framförallt eller de som har skador i sina lungor efter olika sjukdomar. Man tar en blodgas ( Artärprov), då ser man hur ditt blod är syresatt.

Oavsett vad det är så måste du söka vårdcentralen för vidare utredning åter. Tyvärr måste man ligga på som patient. 

Svar på tråden Så jävla trött, somnar överallt