• Anonym (Hopprep)

Hoppa hopprep

Vid vilken ålder kunde ditt barn hoppa hopprep? 

• Svar på tråden Hoppa hopprep
  • Spucks

Finns det verkligen föräldrar som håller koll på sånt? Cykling och simning, visst, men hoppa hopprep?

• Spucks
    Anonym (Karinmamma) skrev 2022-04-24 19:13:27 följande:

Min lilla Karin hoppade redan vid 3 år men hon fastnade med foten i repet och slog ansiktet i marken så näsan blev sne och är idag jätteful tyvärr. Och min lille Melker började sopsortera redan vid 13 mån ålder och blev en internetkändis! Dog tyvärr nyligen

Stackars Karin, du borde ha sett till att hon bryter näsan igen, åt andra hållet, så den blir rak igen! 
    Vad dog Melker av? Törstade han ihjäl efter att ha ramlat i soptunnan och inte klarade av att ta sig ut?
  • Anonym (....)

Ingen aning men tycker att det verkar vara i 5-7 årsåldern...

• Anonym (Trebarnsmamman)
    Spucks skrev 2022-04-24 19:36:55 följande:

Finns det verkligen föräldrar som håller koll på sånt? Cykling och simning, visst, men hoppa hopprep?

Har också dålig koll måste jag erkänna. Men vet att de hade långrep på förskolan så vissa barn kan nog redan vid 5-6 år. 
  • Lönnsirap

Min uppfattning är att det är mer en "skolgrej" än en förskolegrej. Jag skulle inte alls bli förvånad om en 5 åring lärt sig, men inte heller förvånad om en ungdom inte kunde. 

Hopprep går i perioder och det måste ju hoppas hopprep för att man ska lära sig. Lite som kulspel... Antingen lär man sig, eller så är det inte "hett".

• Aliona

Vad menar du med att kunna hoppa? 4-5-åringarna på sonens förskola hoppar hopprep men det är klart att de snavar rätt fort. 

• Anonym (Förskollärare och förälder)

Vissa barn knäcker tekniken i slutet av förskoletiden. Jag lärde mig själv i låg skolålder

• Anonym (Hopprep)
    Anonym (Förskollärare och förälder) skrev 2022-04-26 19:22:17 följande:

Vissa barn knäcker tekniken i slutet av förskoletiden. Jag lärde mig själv i låg skolålder

Tack för alla svar.
  • Anonym (Förskollärare)

Våra stora dvs 6- åringarna börjar ibland hoppa lite långhopprep nu på våren …men de flesta klarar barna några enstaka hopp ( o vi pedagoger hinner inte heller stå o veva  )

När jag jobbade på fritids för ganska många år sedan ,så hade vi hoppreps utmaning där vårt fritids tävlade mot granskolans  fritids , deltävlingar i varje årskurs så de tävlande var jämnbördiga  …priset var glass till alla 🍦

vi övade några veckor innan o eftersom detta var en återkommande aktivitet ( vi turades om vilken skola vi var på ) så gick alla in för det o de yngre barnen lärde av de äldre…

Svar på tråden Hoppa hopprep