Inlägg från: Anonym (Alicia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Alicia)

Hur gör ni med kostnader kring vänners bröllop?

Vill du inte åka ska du ju såklart inte åka. Inbjudan är ju just en inbjudan och inget tvång och känner du att det skulle bli för dyrt för dig ska du ju såklart tacka nej.

Sen kan ni ju troligtvis åka på bröllopen för en kostnad som mer passar din budget OM du hade velat åka. Finns ju billiga boenden, kanske ni kan bo med/samåka med någon annan gäst, kolla secondhand för kläder etc.

• Anonym (Alicia)
    Gameofthrones skrev 2022-04-25 12:48:49 följande:

Jag tycker att i din situation. Så ska man inte betala så mkt för gå på ett bröllop. 

Men hade det varit nära vän. Hade jag haft två val betala eller skita i det. Ekonomiskt så tycker jag att de som som håller i bröllopet kan lägga ut till gästerna. Med hotell. Så skulle jag ha gjort. Det finns val. Hur en inbjudan kan göras på bästa sättet. Har det varit gäster hade jag sett till gästrum / hotell, /vandrarhem etc. 

Har varit på bröllop och då har det varit enkla lätt och ta sig dit och det har varit flygresa hit och dit. 

Eftersom du inte känner dessa människor. Strunta i och gå. 

Fast ingen förväntar sig att brudparet ska stå för gästernas logi. Det är ärligt talat absurt i mina ögon. Brudparet har troligtvis redan lagt ut tiotusentals kronor på bröllopet, om inte mer, det minsta gästerna kan göra är att lägga ut någon hundralapp på deras eget rum för natten om de behöver sovplats.

Att tycka att brudparet ska stå för såna kostnader är ärligt talat rätt motbjudande.
  • Anonym (Alicia)
    Anonym (eio) skrev 2022-04-25 14:17:20 följande:
    Alla kommer kanske inte att ha lika långt att resa? Tex om man har bröllopet i sin gamla hemstad så kommer de man känner i sin nya stad att ha längre att åka medan de som bor kvar i gamla hemstaden har närmare.

Allt är ju inte bara svart eller vitt. 

Och nånstans ska man ju ha bröllopet, svårt att ha där precis alla män känner bor nära och har enkelt att komma dit och med rimliga priser för att bo. Så då får man veta att några kanske tackar nej, av ekonomiska eller andra skäl. 
    Plus att man såklart får komma ihåg att vissa kommer nog tacka nej av helt andra anledningar än just ekonomiska. Nån kanske inte får ledigt från jobbet, nån annan får  inte tag i barnvakt och nån tredje har kanske hunnit boka in något annat den helgen. Eller vad som. I vilket fall får man ju alltid vara beredd på att någon inte kan komma när man bjuder in till fest.
Svar på tråden Hur gör ni med kostnader kring vänners bröllop?