Inlägg från: Virriga Vera |Visa alla inlägg
  • Virriga Vera

Köpa från Aliexpress / etsy?

Jag handlar ofta från Etsy och ibland från Aliexpress. Du betalar  moms, importklarering på de varor som skickas från icke EU-land. Tull betalas enbart på paket där värdet överstiger 1600:-. Aliexpress skickar en del från länder inom EU där de har stora lager. Både Etsy och Aliexpress består av massor av olika säljare precis som Ebay och Amazon och fungerar exakt lika.

• Virriga Vera
    Anonym (Ja) skrev 2022-04-30 08:31:49 följande:
    Jaså? Vilka fler liknande sidor kan du handla avgiftsfritt från som kund? Och jag har då inte märkt att de tar ut några högre priser från kunderna, de där 75:- extra t ex. Så både Ali och Ebay går bort direkt iaf, jag tror inte jag känner till några fler med samma upplägg.
    Det finns en del säljare på t.ex Ebay som har alla importavgifter inkl i sina priser. De klarerar varan. Det framgår av deras info på sidan.

• Virriga Vera
    Anonym (Ja) skrev 2022-04-30 08:31:49 följande:
    Jaså? Vilka fler liknande sidor kan du handla avgiftsfritt från som kund? Och jag har då inte märkt att de tar ut några högre priser från kunderna, de där 75:- extra t ex. Så både Ali och Ebay går bort direkt iaf, jag tror inte jag känner till några fler med samma upplägg.
    Du kan hitta samma säljare på Aliexpress som på Wish och priserna är desamma om de skickar från sina lager i EU. Annars är priserna oftast billigare på Aliexpress.
  • Virriga Vera
    Anonym (Ja) skrev 2022-04-30 08:52:35 följande:
    Ja och därför köper jag hellre från Wish eftersom jag slipper den extra avgiften. Jag har hittills inte hittat någon vara som är så mycket billigare hos någon annan sida att det lönar sig att betala avgifterna.
    Jag handlar hellre från Aliexpress eftersom det jag handlar oftast blir billigare än från Wish om jag öht hittar det jag söker på wish.
  • Virriga Vera
    Anonym (Ja) skrev 2022-04-30 07:57:29 följande:
    Varför ska bara EN enda plattform ha förmånen att slippa avgifter?
    De slipper inte avgiften, de har någon annan än PostNord som klarerar importerna och de har bakat in avgifterna i priserna.
  • Virriga Vera
    Anonym (Ja) skrev 2022-04-30 10:43:32 följande:
    Wow, svårt att hålla normal ton eller? Nej du Sara, jag betalar då inga 75:- extra på mina varor från Wish, det kan jag försäkra.
    Ingen har väl påstått att det läggs på /bakas in 75:- på varorna från Wish? 75:- är vad det kostar om PostNord gör importklareringen. Om det skickas från ett EU land så gör PostNord ingen klarering och man slipper betala 75:-, man betalar inte heller moms. På Wish så har man räknat ut en schablonsumma som de lägger på ALLA sina försändelser oavsett var de skickas ifrån, De senaste beställningarna jag gjorde från Aliexpress skickades från Holland och Tjeckien och jag betalade varken moms eller importklarering.
Svar på tråden Köpa från Aliexpress / etsy?