• Anonym (TS)

Hur skulle ni göra om det var er son?

Har en pojke som har en favoritserie. Han kollar på den nästan varje dag och har fått en del småsaker med karkatärerna. Han vill nu ha kläder med dem, tex en tshirt.
    Problemet är att det är en TJEJ serie, typiskt tjejig, riktad till tjejer, och alla kläder är i rosa, lila, ljusblått och vitt. Det finns inga "grabbiga grabbfärger" och käraktärerna och också typiskt feminina.
    Jag har inga problem med att han gillar serien eller färgen på kläderna, om han bara skulle ha dem hemma. Men jag vet att han vill ha dem i skolan och det är där jag drar i bromsen. Han är redan retd idag av andra pojkar för att han är annorlunda, och att komma med rosa och regnbågar mm sulle bara göra det värre.

Hur skulle ni göra? Skulle ni låta honom få kläderna och gå till skolan trots att ni vet att vi har ett samhälle som inte är nådigt mot pojkar som är "flickiga" av sig?

• Svar på tråden Hur skulle ni göra om det var er son?
  • MySecret

Uppmuntra din son att vara sig själv. Han är bra som han är. Önskar han det själv, kör på! 

• Anonym (Anpassa sig men ändå behålla eget)

Man kan faktiskt gilla både rosa tjejiga saker och grabbigt samtidigt. Ser två problem här, inte ett.

Dels de elaka barnen med sina patriarkala pappor men även en feministmorsa som använder uttryck som patriarkal och underblåser sin sons fjolligheter.

2 problem. Inte ett. Varav inget är pojkens problem egentligen. Problem han drabbas av men är oskyldig till.

Uppmuntra honom istället att både vara manlig och fjollig. De är inte motsatser, och även om de år det ändå går de att kombinera. Låt honom inspireras av tex Tom of Finlands konst. Det är en hyllning till BÅDE den traditionella maskuliniteten och fjolligheten. Den utesluter inte utan inkluderar och kombinerar ser det positiva istället för det negativa med manlighet. 

• Anonym (Donna)

Jag hade förklarat att vissa kläder är hemmakläder och andra är skolkläder. Precis som att jag traskar runt i mjukisdress hemma men klär mig på ett annat sätt på jobbet.

Ett enkelt sätt att förklara!

• jellyfishh
    Anonym (TS) skrev 2022-04-29 14:17:17 följande:
    Ja just därför vill jag innte ge mer ved till den elden. Är det ok att reta honom ytterligare för att han redan är mobbad?
    Hur många barn ska tillåtas reta honom innan han bryts ned helt. Bättre då att inte ge dem fler skäl att retas upplever jag.
    Jag menade snarare att det nog inte spelar någon roll om man blir retad för sina kläder eller för att man är annorlunda på ett annat sätt, man blir ju fortfarande retad. Men om du tror att ännu fler pojkar skulle börja reta honom så kanske det är dags att byta skola.
  • Anonym (Trine)

Alltså jag läser ju inlägget och förstår din fråga.
    Men jag kan inte förstå hur det här ens kan vara en fråga?
    Klart ungen ska få klä sig som han vill!
    Du som vuxen modellerar beteenden för ditt barn. Visar du att det är fel så visar du att han är fel. Det är vad han kommer att läsa in av detta.
    Och även det motsatta gäller, du lär honom att man inte har rätt att klä sig som man vill.

Nu när han verkar vara viljestark och vill klä sig i detta, passa på att prata med hans lärare i skolan om du inte gjort det redan. Lärare är oftast väldigt bra personer, de har läst om barn och utvecklingspsykologi, känner till faser och hur barn interagerar med varandra. Det är inte fel eller dåligt att vara öppen med sina farhågor och tankar. Jag hade förklarat att jag tycker att det är jobbigt och att jag är rädd att mitt barn kan bli utsatt för vad andra barn tycker. Ypperligt tillfälle även för skolan att prata om rättigheter att vara som man är och som man vill vara, öppenhet, olikheter osv. 

• Anonym (Skolan)
    Anonym (TS) skrev 2022-04-29 14:19:32 följande:
    Nej men han är bara 7
    Han ska alltså behöva byta skola och hoppas att ingen mohammed eller hamza med snedvridna värderingar går där och retar honom.... igen..om det är så, ska han byta igen.. och igen.. och igen... hur många byten behövs innan han kan ha på sig de kläder han gillar? Hur många barn ska tillåtas reta honom innan han bryts ned helt. Bättre då att inte ge dem fler skäl att retas upplever jag.

Men på samma vis, om de andra barnen hittar något nytt att reta honom för sen då? Frisyr? Ska han klippa sig rätt då? Vad för musik han gillar, vad för sport han gör (eller inte gör)? 

• Anonym (Skolan)

TS: vad säger skolan om detta? 

• Anonym (Trine)
    Anonym (Skolan) skrev 2022-04-29 14:46:01 följande:

Men på samma vis, om de andra barnen hittar något nytt att reta honom för sen då? Frisyr? Ska han klippa sig rätt då? Vad för musik han gillar, vad för sport han gör (eller inte gör)? 

Tänker också så.
    Det är dessutom inte TS son som gör något fel, det är beteenden hos övriga barn som behöver ifrågasättas. Även små barn kan behöva höra och lära sig självklarheter. Även om jag tycker att din tröja är ful så behöver jag inte säga det till dig. Finns många material med rollspel och liknande som går att använda i skolan från låg ålder. 
  • Anonym (Bibi)

Han är som han är och de elaka snorungarna är som de är. Han kommer att fortsätta vara den han är och de också. Din son kommer att behöva hantera det på ett eller annat sätt. Det går liksom inte att fly ifrån. 

Jag hade köpt ett sånt där plagg och sett hur det gick. Din son kan sen välja själv hur han vill göra i fortsättningen. Du behöver vara tydlig med att de som retas gör fel och berätta för skolan att din son blir retad och att de måste göra något åt det. 

• Anonym (Malin)
    Anonym (TS) skrev 2022-04-29 14:17:17 följande:
    Ja just därför vill jag innte ge mer ved till den elden. Är det ok att reta honom ytterligare för att han redan är mobbad?
    Hur många barn ska tillåtas reta honom innan han bryts ned helt. Bättre då att inte ge dem fler skäl att retas upplever jag.
    Håller med dig. Då han redan är utsatt är det bättre att ligga lågt än att provocera. Om han upplevs att medvetet sticka ut kommer skolledningen vara mindre benägen att ta tag i mobbningen, jag vet hur de tänker. "Hans eget fel". Det är lätt att komma med vackra ord om att vara sig själv och att mobbning är skolans problem. Men har skolan någonsin lyckats stoppa mobbning? Det gäller att överleva. Och i ny skola blir det likadant om han sticker ut.
Svar på tråden Hur skulle ni göra om det var er son?