Anonym (TS) skrev 2022-05-02 13:02:27 följande:
Tack för alla svar, som sagt så vill jag veta hur ni skulle göra om det var er son det gällde. Det är lätt att säga att man SKA och ALLA LIKA men sådan är inte verkliheten tyvärr. (Och FL tar bort mina inlägg när jag påpekar det)
Jag har alltså inte köpt kläderna än, jag funderar på om det är värt att köpa dem alls. Då slipper jag dilemmat med att förklara att vi har ett sammhälle där alla ska få vara sig själva, men att just "Ditt själv" inte accepteras av vissa barn.
Jag har inget emot sserien, jag tycker den är bra, jag har inget emot kläderna, jag vill att han ska få uttrycka sig, men jag vet ocks hur det ser ut på skoolan. Ja vi har fört en dialog men skolan är inte intresserad av att göra mer än att upprepa sitt "så får man inte säga, man får inte kalla någon bög, man får inte kalla någon cp.." rektorn är en rädd kvinna som har några år kvar till pensionen och vill inte röra om i grytan och dra fram i ljuset att en viss typ av barn mobbar andra för deras kläder, deras utseende, deras npf eller liknande. Då får man en stämpel på sig som hon inte vill ha...
Att byta skola är vårt för oss då denna ligger nära både bostad och arbete, samt att jag ogillar tanken på att det inte blir någon reprimand för barnen som orsakar problem utan det är den som är annorlunda som ska bererda plats.
Från skolinspektionen: "
"
Om du som jobbar i skolan fa?r veta att ett barn eller en elev har ka?nt sig utsatt fo?r en kra?nkning ma?ste du anma?la det till rektorn. Rektorn ma?st sen anma?la uppgiften vidare till skolans huvudman, det vill sa?ga den som a?ger verksamheten. Alla former av mobbning som har koppling till skolan ma?ste anma?las och utredas. Det spelar ingen roll om det skett i korridoren, pa? skolga?rden eller pa? internet. Det a?r alltid skolans ansvar att reda ut vad som ha?nt och vidta a?tga?rder som leder till att kra?nkningarna slutar."
Om ert barn mobbas och rektorn inte tar det på allvar, skulle ni kunna testa att prata med en lärare och be läraren anmäla till rektorn. Om inte det heller funkat skulle jag råda er att kontakta rektorns chef. Och om ni inte blir lyssnade på där heller, kontakta skolinspektionen.
Ofta hjälper det att vara påläst. Ett av våra barn har en npf, och där har det hjälpt att citera barnkonventionen i samtal om hans situation med skolan.