• Anonym (TS)

Hur skulle ni göra om det var er son?

Har en pojke som har en favoritserie. Han kollar på den nästan varje dag och har fått en del småsaker med karkatärerna. Han vill nu ha kläder med dem, tex en tshirt.
    Problemet är att det är en TJEJ serie, typiskt tjejig, riktad till tjejer, och alla kläder är i rosa, lila, ljusblått och vitt. Det finns inga "grabbiga grabbfärger" och käraktärerna och också typiskt feminina.
    Jag har inga problem med att han gillar serien eller färgen på kläderna, om han bara skulle ha dem hemma. Men jag vet att han vill ha dem i skolan och det är där jag drar i bromsen. Han är redan retd idag av andra pojkar för att han är annorlunda, och att komma med rosa och regnbågar mm sulle bara göra det värre.

Hur skulle ni göra? Skulle ni låta honom få kläderna och gå till skolan trots att ni vet att vi har ett samhälle som inte är nådigt mot pojkar som är "flickiga" av sig?

• Svar på tråden Hur skulle ni göra om det var er son?
  • Blue Waffle

Tänker instinktivt att det finns ju ställen som sätter tryck på kläder. Det kanske inte går med svart men kanske någon mörkare och mer killig färg och så  trycka någon figur från serien.

• Anonym (TS)

Tack alla som har svarat.
    Vi har löst det så att  han har fått en pyjamas med  figurer från serien (tack den som tipsade) och då är det ingen diskussion om att ha den i skolan.

Jag håller med er som säger "låt han ha vd han vill" och jag skulle verkligen vilja, men jag vill inte att han ska behöva lida för det han gillar. När han är gammal nog kan han kanske stå emot och säga att han trivs med det han gillar, men han är för liten för att ta den fajten. Skolan och deras värdegrund, visst, vi kan jobba på det, men det handlar ALLTID om den värdegrund som kommer hemifrån. Säger pappa att rosa är en "tjejfärg" så kan inte en kvinlig fröken ändra det. Tyvärr.

Vi tar de strider vi orkar.

• Anonym (TS)
    Anonym (hkh) skrev 2022-05-12 01:15:04 följande:

för tänk så här...hur skulle du känna det om någon bestämde vad du fick o inte fick ha på dig?
    Skulle du va ok med att din karl bestämde dina kläder o färgerna på dem?

Min fru brukar bestämma vad jag ska ha, speciellt i sociala samanhang. Men skillnaden är att jag vet att det inte passar sig att komma med en regnbågströja och kattöron till tex ett föräldramöte. men det är ju av en helt annan anledning.
    Jag tittar på dessa pojkar och förundras över att det är ok att en kan komm till skolan i sin spindelmannen kostym för det är en serie för killar, men min son kan komma fotbollströja men inte regnbågströja för det blir skillda reaktioner.... 
  • Anonym (Y)
    Anonym (TS) skrev 2022-05-24 14:17:49 följande:
    Min fru brukar bestämma vad jag ska ha, speciellt i sociala samanhang. Men skillnaden är att jag vet att det inte passar sig att komma med en regnbågströja och kattöron till tex ett föräldramöte. men det är ju av en helt annan anledning.
    Jag tittar på dessa pojkar och förundras över att det är ok att en kan komm till skolan i sin spindelmannen kostym för det är en serie för killar, men min son kan komma fotbollströja men inte regnbågströja för det blir skillda reaktioner.... 
    Det är ju tyvärr så. Regnbågen representerar allt som är "gay" numera så därmed är regnbågen förstörd för alla andra sammanhang. Så synd om barnen som inte kan ha det de gillar pga tylpiga farsor
  • Tow2Mater
    Anonym (Y) skrev 2022-06-10 12:09:27 följande:
    Det är ju tyvärr så. Regnbågen representerar allt som är "gay" numera så därmed är regnbågen förstörd för alla andra sammanhang. Så synd om barnen som inte kan ha det de gillar pga tylpiga farsor
    Absolut. Jag kopte precis nya standbadhanddukar, for den som pojken som liten ville ha i regnbågens färger inte längre kan användas om man inte vill associeras med gaypropaganda. Den handduken har forpassats till garderoben, hoppas den kan tas fram igen om ett 10-tal år eller så. Fast borde väl bara slänga den.
  • Anonym (rektorns chef)
    Anonym (TS) skrev 2022-05-02 13:02:27 följande:

Tack för alla svar, som sagt så vill jag veta hur ni skulle göra om det var er son det gällde. Det är lätt att säga att man SKA och ALLA LIKA men sådan är inte verkliheten tyvärr. (Och FL tar bort mina inlägg när jag påpekar det)
    Jag har alltså inte köpt kläderna än, jag funderar på om det är värt att köpa dem alls. Då slipper jag dilemmat med att förklara att vi har ett sammhälle där alla ska få vara sig själva, men att just "Ditt själv" inte accepteras av vissa barn.

Jag har inget emot sserien, jag tycker den är bra, jag har inget emot kläderna, jag vill att han ska få uttrycka sig, men jag vet ocks hur det ser ut på skoolan. Ja vi har fört en dialog men skolan är inte intresserad av att göra mer än att upprepa sitt "så får man inte säga, man får inte kalla någon bög, man får inte kalla någon cp.." rektorn är en rädd kvinna som har några år kvar till pensionen och vill inte röra om i grytan och dra fram i ljuset att en viss typ av barn mobbar andra för deras kläder, deras utseende, deras npf eller liknande. Då får man en stämpel på sig som hon inte vill ha...

Att byta skola är vårt för oss då denna ligger nära både bostad och arbete, samt att jag ogillar tanken på att det inte blir någon reprimand för barnen som orsakar problem utan det är den som är annorlunda som ska bererda plats.

Från skolinspektionen: "
    "Om du som jobbar i skolan fa?r veta att ett barn eller en elev har ka?nt sig utsatt fo?r en kra?nkning ma?ste du anma?la det till rektorn. Rektorn ma?st

sen anma?la uppgiften vidare till skolans huvudman, det vill sa?ga den som a?ger verksamheten. Alla former av mobbning som har koppling till skolan ma?ste anma?las och utredas. Det spelar ingen roll om det skett i korridoren, pa? skolga?rden eller pa? internet. Det a?r alltid skolans ansvar att reda ut vad som ha?nt och vidta a?tga?rder som leder till att kra?nkningarna slutar."

Om ert barn mobbas och rektorn inte tar det på allvar, skulle ni kunna testa att prata med en lärare och be läraren anmäla till rektorn. Om inte det heller funkat skulle jag råda er att kontakta rektorns chef. Och om ni inte blir lyssnade på där heller, kontakta skolinspektionen.

Ofta hjälper det att vara påläst. Ett av våra barn har en npf, och där har det hjälpt att citera barnkonventionen i samtal om hans situation med skolan.
  • Anonym (X)
    Anonym (rektorns chef) skrev 2022-06-10 20:52:04 följande:
    Från skolinspektionen: "
    "Om du som jobbar i skolan fa?r veta att ett barn eller en elev har ka?nt sig utsatt fo?r en kra?nkning ma?ste du anma?la det till rektorn. Rektorn ma?st

sen anma?la uppgiften vidare till skolans huvudman, det vill sa?ga den som a?ger verksamheten. Alla former av mobbning som har koppling till skolan ma?ste anma?las och utredas. Det spelar ingen roll om det skett i korridoren, pa? skolga?rden eller pa? internet. Det a?r alltid skolans ansvar att reda ut vad som ha?nt och vidta a?tga?rder som leder till att kra?nkningarna slutar."

Om ert barn mobbas och rektorn inte tar det på allvar, skulle ni kunna testa att prata med en lärare och be läraren anmäla till rektorn. Om inte det heller funkat skulle jag råda er att kontakta rektorns chef. Och om ni inte blir lyssnade på där heller, kontakta skolinspektionen.

Ofta hjälper det att vara påläst. Ett av våra barn har en npf, och där har det hjälpt att citera barnkonventionen i samtal om hans situation med skolan.
    Undrar om det finns någon statistik på den sortens anmälningar till SI. 
  • Anonym (A)
    Blue Waffle skrev 2022-05-16 14:28:50 följande:
    Tänker instinktivt att det finns ju ställen som sätter tryck på kläder. Det kanske inte går med svart men kanske någon mörkare och mer killig färg och så  trycka någon figur från serien.
    +1
  • Xenia
    Tow2Mater skrev 2022-06-10 20:13:34 följande:
    Absolut. Jag kopte precis nya standbadhanddukar, for den som pojken som liten ville ha i regnbågens färger inte längre kan användas om man inte vill associeras med gaypropaganda. Den handduken har forpassats till garderoben, hoppas den kan tas fram igen om ett 10-tal år eller så. Fast borde väl bara slänga den.
    Men himmel vad ängsliga ni är! Här handlar det inte om ett mobbat barn utan vuxna som är rädd för att folk ska tro att ni är HBTQ (eller stöder HBTQ). Det är väl skit samma vad folk skulle tro, om de skulle tro något alls. Vem bryr sig om andras strandhanddukar?

Jag antar att ni därmed fostrar era barn att akta sig för allt som kan tolkas "fel", inte till frimodiga.
  • fornminne

TS, hur omfattande är problemet? Handlar det om enstaka barn som retar din son eller ibland säger något dumt (det kan förekomma överallt), eller är det en hård miljö generellt? Hur fungerar skolan i övrigt? Har din son kompisar? Skolor är skyldiga att motarbeta mobbning samt främja en inkluderande miljö, men det är svårt att komma åt ALLT elakt eller olämpligt som barn säger eller gör. Däremot finns det naturligtvis en gräns. Är er son redan utsatt och skolan har en konflikträdd rektor, tycker jag att ni ska se er om efter en bättre skola, för det finns. Det kan vara värt längre resväg för en miljö med högre tolerans mot pojkar som din son. 

• Anonym (Svårt!)

Jag vet inte om någon annan skrivit samma sak innan. När min dotter ville klippa  sig i en speciell, grabbig och edgy frisyr sade jag till henne att det fick hon lov, men jag ville att hon först skulle fundera på om hon kände att hon hade lust att höra en massa kommentarer om det från sina skolkamrate. Jag sade till henne att det finns alltid knastar som tycker att killar ska se ut si och tjejer ska se ut så och om man inte följer det så tråkar de dom som gör annorlunda val. Det är DOM som har fel, men om du känner att du inte orkar stå emot eller höra kommentarer så ska du kanske vänta med att klippa dig så tills du är äldre eller tills du funderat klart och känner att du är redo. Hon funderade och sade sen att hon ville vänta. Jag känner själv att hon borde få lov att se ut hur hon vill utan att bli retad men tyvärr ser inte världen ut så hur gärna jag än vill det. Jag var själv inte tuff nog att klä eller klippa mig hur jag ville utan att bry mig om andras åsikter förrän jag var vuxen. 

• Anonym (Vart är samhället påväg)

Ja, vi har ett samhället där det värsta en liten pojke kan göra är att förknippas med något feminint. Att bli associerat med en flicka är typ värre än att ha kläder med krig och död på.

För det är betydligt bättre att han ser upp till monster, mördare och fighter än att bli betraktade som tjej..

för så nervärderade är det kvinnliga könet.

så lite vill vi att pojkar ska se upp till flickor (det motsatta är dock aldrig ett problem).

fruktansvärt..

• wyhib
    Anonym (Vart är samhället påväg) skrev 2022-07-04 10:53:15 följande:

Ja, vi har ett samhället där det värsta en liten pojke kan göra är att förknippas med något feminint. Att bli associerat med en flicka är typ värre än att ha kläder med krig och död på.

För det är betydligt bättre att han ser upp till monster, mördare och fighter än att bli betraktade som tjej..

så lite vill vi att pojkar ska se upp till flickor (det motsatta är dock aldrig ett problem).

fruktansvärt..

+1
  • Tow2Mater
    Anonym (Vart är samhället påväg) skrev 2022-07-04 10:53:15 följande:

fruktansvärt..

Vilka kläder med krig och död på menar du? Vilka mördare?

Regnbågen har ju tyvärr tagits över av den politiska homosex/etc rörelsen så den kan ju inte alls bäras idag på barnkläder anser jag. Så det är väl botten, t o m flickaktiga seriers karaktärer är ju bättre än det idag hos en pojke. Men sen finns ju t ex Wonder Woman, Storm, Cat Woman, etc - så det handlar ju om vilken slags flickor man pratar om, dessa kvinnliga karaktärer är helt accepterade även bland pojkar vad jag sett.
Svar på tråden Hur skulle ni göra om det var er son?