Hur mycket kontanter bör man ha ?
Hur mycket kontanter bör man ha hemma ? Fyra stycken i familjen varav två barn. Hur mycket har ni?
Hur mycket kontanter bör man ha hemma ? Fyra stycken i familjen varav två barn. Hur mycket har ni?
Jag har 1000 kr hemma
Ja som tex en dag som denna när många inte kan handla med sina kort på Swedbank.
Så det räcker för en veckas mat och 25 % till
Jag har så jag klarar en månads utgifter med kontanter i SEK och EURO.
Kotten23, du kanske men alla har inte andra kort.
Inte en spänn, jag har flera olika kort och typ alla har swish. Kommer kriget blir det ändå djungelns lag som kommer råda och jag är stor och stark
Mat för en vecka eller mer kan vi få ihop av det som finns i kyl/frys.
Scan&Pay var knappt i några butiker innan men tog sig ut i fler under den veckan. Onlineorder togs av de som redan har det igång.
Här var Coop stängt istället så mina kontanter var ändå inte till hjälp där.
Hur mycket man bör ha är svårt att säga. Tänker att det är upp till var och en vad man anser sig behöva. Själv har jag motsvarande 20.000kr i kontanter hemma. Bor dock inte i Sverige och här är det väldigt vanligt att man använder sig av kontanter. Själv betalar jag med kort men känner mig tryggare med kontater hemma.
Lärde mig detta då bankerna här uppdaterade sina säkerhetssystem. Jag hade inte fått del av den informationen och saknade giltiga identitetshandlingar då banken inte längre godkände körkort som identitetsbevis. Nekades därmed tillgång till mina konton och kunde inte gå till banken och ta ut pengar innan jag hade ett giltigt identitetsbevis. Till detta behövdes både pengar och två veckors behandlingstid.
Så där stod jag, ensamstående med flera barn och hade 500kr i kontanter. Mitt nya ID kostade mer än så och vi skulle även överleva i 2 veckor. Vi klarade oss men det var tufft och efter det lärde jag mig att aldrig lita på att bankkort fungerar även om det finns pengar på kontot.
Så numera är jag förberedd om något skulle hända
5000 känns lagom. Jag har alltid en 500-ing i plånboken, för det är inte bara en gång som kortläsaren har krånglat. Eller Internet har legat nere, så de inte haft kontakt med banken. Då kan jag betala det viktigaste ändå.
Har en fyra femtusen hemma och har som regel att alltid ha kort från minst två olika utgivare så om det strular hos en har jag ändå ett som funkar.
Ett par tusen.
Man borde väl ha några tusen egentligen men jag har just nu 72 kr som jag fick tillbaka på sibylla i förra veckan när de hade slagit in för mycket i kassan
Har runt 300 euro också som blivit över från reskassa.
Har 4 olika bankkort, 2 visa och 2 Mastercard. Men det hjälper ju inte om hela systemet ligger nere.
Har inte haft kontanter på evigheter.
Det rör sig om ganska många tusenlappar...
Men om butikernas system kraschar så kan de väl inte hantera kontanter heller. Alla pengar de tar emot ska ju bokföras i kassaregistren.